Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 153921 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Als ik praat over reanimeren dan hoort wat mij betreft daar alles bij dus hartmassage en beademing.

Ik ben ook maar een leek  ;) dus mijn kennis mbt EHBO is nu ook weer niet zo groot.

Even voor de duidelijkheid: met "volledig" reanimeren bedoel ik dat wat de ambulance/cardioloog doet, met medicijnen, schokken, massages, infusen.... Bij hartmassages "alleen" hoort uiteraard ook de beademing, maar met die combi krijg je dus geen pols terug ;)
Arts  www.alphalog.nl


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Advanced life support dus  8)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Bijna goed: ACLS, met de C van Cardiac...  ;)
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Hoe weet je of iemand geen peacemaker heeft maar een aid ?

De externe defibrillatoren hebben zo'n hoge stroomsterkte om voldoende stroom door het hart te kunnen sturen. De interne defibrillatoren kunnen volstaan met zeer lage stromen omdat de electrodes direct op de juiste plaatsen de stroom afgeven.

Zo'n ding werkt of hij werkt niet.

Als het ding werkt, dan hoeft je niet te defibrilleren, want dat heeft hij zelf al gedaan..

Als het ding niet werkt dan moet je defibrilleren als de AED zegt dat je een schok moet toe dienen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Hoe weet je of iemand geen peacemaker heeft maar een aid ?

De externe defibrillatoren hebben zo'n hoge stroomsterkte om voldoende stroom door het hart te kunnen sturen. De interne defibrillatoren kunnen volstaan met zeer lage stromen omdat de electrodes direct op de juiste plaatsen de stroom afgeven.

Zo'n ding werkt of hij werkt niet.

Als het ding werkt, dan hoeft je niet te defibrilleren, want dat heeft hij zelf al gedaan..

Als het ding niet werkt dan moet je defibrilleren als de AED zegt dat je een schok moet toe dienen.

Of iemand een ICD (internal cardioverter and defibrillator) of een pacemaker heeft weet je niet als je de patient aan de buitenzijde beziet. Via de hartmonitor kun je een pacemaker wel ontdekken (als die tenminste paced) Ook de werking (cardioversie of defibrillatie golf van de ICD is zo, als deze aanwezig is, aan te tonen.
Er kan natuurlijk een kabelbreuk zijn ontstaan of de lead(electrokabeltje) is gaan zwerven na losraken van de aanhechting in/op het hart, dan is het effect van het apparaatje verstoord en kan deze vaak niet meer adequaat ingrijpen. Geavanceerde hulp (cardioversie/defibrillatie etc.) zoals van ambulance en interventiecardioloog is dan noodzakelijk.

Het is altijd handig en noodzakelijk om een aanwezige niet reanimeer-penning/kaartje of SOS bandje, aan de ter plaatse komende ambulanceteam te geven/te attenderen. Een niet-reanimeren verklaring is alleen geldig als de bijbehorende NR-kaart, met pasfoto en handtekening, aanwezig is. Alleen ambulanceverpleegkundige of ziekenhuisarts nemen beslissing om de NR-verklaring te respecteren en de reanimatie te stoppen. natuurlijk kan iedereen een reanimatie weigeren te beginnen/door te zetten, maar dan moet je je wel achteraf verantwoorden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
natuurlijk kan iedereen een reanimatie weigeren te beginnen/door te zetten, maar dan moet je je wel achteraf verantwoorden.

Te beginnen voor jezelf en pas heeeeeeeeel veel later en veeeeeeeel minder belangrijk, de rest van de wereld.


Trophy

  • Gast
Wat jij hebt gezien is een talisman die wordt gedragen door mensen die aangesloten zijn bij de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Ethanasie.
Dezez vereniging geeft "niet reanimatie"verklaringen uit. Dit zijn kaartjes ter groottr van een creditkaart met persoonsgegevens, pasfoto, dagtekening en handtekening. Daar dit document in de regel in een portemonee wordt bewaard, geeft diezelfde vereniging een medaiilon uit met opschrift "niet reanimeren". Deze kan naar believe om de hals of de pols gedragen worden.

Wat is nu de handelswijze voor een EHBO-er?
Reanimeren. het medaillon (niet rechtsgeldig) is slechts een verwijzing naar een rechtsgeldig document.
In de wet staat hulpverleningsplicht omschreven en geen zoekplicht. Hulpverlening gaat dus voor zoeken naar papieren. Dat is een zaak wat de EHBO-er moet over laten aan de professionele hulpverlener: deze mag de beslissing nemen om een reanimatie te stoppen.
Als EHBO-er doe je er niets verkeerd mee. Je moet doen waar je voor opgeleidt bent. Bovendien is het opstarten en uitvoeren van een reanimatie al moeilijk genoeg, dus moet je je niets aantrekken van dit soort (moeilijke) ethische vraagstukken.

Uiteraard is dit standpunt bekend bij de vereniging voor euthanasie, daar is consensus over bereikt tussen de EHBO verenigingen, Hartstichting en Euthanasie vereniging.

Enige nuancering is wel op zijn plaats. Ik schreef dat de beslissing te stoppen op basis van een niet reanimatie verklaring over moet worden gelaten an een professional. Je mag het probleem dus voor je uit schuiven. Maar als een EHBO-er sterk genoeg in zijn schoenen staat, en het document is voor handen, dan mag de EHBO-er stoppen.

Ik hoop dat het antwoord duidelijk genoeg is.

Dan moet iemand me toch weer even helpen maar ik heb weleens een mevrouw gezien die een soort van penning om haar nek had waarop gewoon duidelijk te lezen was 'Niet reanimeren'

Is dat hetzelfde als zo'n SOS-talisman? en zit daar dan informatie in ofzo??

Alvast bedankt!


rene majoor

  • Gast
Ik zou gewoon gaan reanimeren, ook al hebben ze
een verklaring op papier staan dat ze dit niet willen.
Jij als ehbo er bent niet juridische ingedekt voor deze
beslissing. Laat de arts maar beslissen of er gestopt
moet worden met de reanimatie. Ambulance werken bij een reanimatie eerst hun reanimatie protocol af, mocht dit niet aanslaan dan zullen hun in overleg met bv de
huisarts besluiten om de reanimatie te stoppen.
Dit is wat ik zou doen.

Met vriendelijke groeten

hapchauffeur en verzorgende IG
In beverwijk en omstreken


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Te beginnen voor jezelf en pas heeeeeeeeel veel later en veeeeeeeel minder belangrijk, de rest van de wereld.

MMmm wat te denken van de nabije verwanten, familie/gezinsleden?.......
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Ik zou gewoon gaan reanimeren, ook al hebben ze
een verklaring op papier staan dat ze dit niet willen.
Jij als ehbo er bent niet juridische ingedekt voor deze
beslissing. Laat de arts maar beslissen of er gestopt
moet worden met de reanimatie. Ambulance werken bij een reanimatie eerst hun reanimatie protocol af, mocht dit niet aanslaan dan zullen hun in overleg met bv de
huisarts besluiten om de reanimatie te stoppen.
Dit is wat ik zou doen.

Met vriendelijke groeten

hapchauffeur en verzorgende IG
In beverwijk en omstreken 


Even ter nuancering, een EHV-er maakt statisctisch gezien ongeveer 1 reanimatie in zijn/haar leven mee en de kans dat dit een patient met een geldige NR-verklaring is, is wel heel erg klein.

Overleg met een huisarts levert niet altijd relevante info op voor een beslissing, ik laat de arts in ieder geval niet beslissen of ik mijn reanimatie stop.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod