Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 154512 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #190 Gepost op: 19 maart 2011, 14:51:08
Het grappige is dat cursisten er al vaak naar vragen voor een les begint.

En ja hoor, we aaien niet, we wrijven  ;D
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #191 Gepost op: 19 maart 2011, 18:50:06
ik zou zelfs zeggen dat we stampen :P
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #192 Gepost op: 19 maart 2011, 20:08:03
stampen??
het is een eigen wilsbeschikking van een patient.. dit geldt toch alleen voor de beroepsbeoefenaars?? :-\
wij hebben geen patienten,, wij hebben slachtoffers!

reanimatie wordt over het algemeen gestart als het slachtoffer de kleding nog aan heeft... 112 wordt gebeld etc... AED komt ter plekke, er wordt geknipt.. dan zie je de penning.. en dan :-X ??

ik vind het een dilemma, waar ik zelf als instructeur geen mening over naar mijn cursisten ventileer... :|


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #193 Gepost op: 19 maart 2011, 22:11:33
Het is ook een dilemma, maar zoals ik eerder al zei: we zullen dit in de privesituatie (dus veelal met BurgerAED) niet tegenkomen. Daar zal men, naar ik aanneem, wel enige tijd wachten voor een arts gebeld wordt i.p.v. 112.

Daarom laten we het de cursisten wel duidelijk zien, we praten erover en laten weten dat alleen de NVVE-penning geldig is (jaja inclusief afbeelding ervan).

Maar een slachtoffer moet de penning wel duidelijk zichtbaar dragen!
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #194 Gepost op: 20 maart 2011, 00:17:31
AED komt ter plekke, er wordt geknipt.. dan zie je de penning.. en dan :-X ??

Stoppen met je handelingen.  ::)


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #195 Gepost op: 20 maart 2011, 08:57:53
ik vind het een dilemma, waar ik zelf als instructeur geen mening over naar mijn cursisten ventileer... :|

Daar heeft peter een goed punt; als instructeur hoor je bij het reanimatieonderwijs in principe de richtlijnen van de NRR te volgen, zoals eerder gepost. Dat de instructeur een (korte) kanttekening maakt bij de situatie 'doorgaan of stoppen na reeds gestart te zijn', prima, mits vooropgesteld wordt wat de NRR er over zegt. Een discussie als deze hoort niet in de les gevoerd te worden.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #196 Gepost op: 20 maart 2011, 11:42:56
Daar heeft peter een goed punt; als instructeur hoor je bij het reanimatieonderwijs in principe de richtlijnen van de NRR te volgen, zoals eerder gepost. Dat de instructeur een (korte) kanttekening maakt bij de situatie 'doorgaan of stoppen na reeds gestart te zijn', prima, mits vooropgesteld wordt wat de NRR er over zegt. Een discussie als deze hoort niet in de les gevoerd te worden.

Met als gevolg dat jaarlijks het aantal mensen dat niet weet hoe te handelen bij zo'n penning stijgt en het risico dat de wens van het slachtoffer cq de patiënt steeds vaker ondergeschoffeld wordt.

Het lijkt mij dat je als instructeur je cursisten niet alleen moet leren te reanimeren, maar dat je ze ook inzicht moet geven in de gevolgen van hun handelen. Het aanzwengelen van het bestaan van de penning en het melden van de achtergronden lijkt me dan ook wel het minste, als je als instructeur op een maatschappelijk verantwoorde wijze met je vak bezig bent....
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #197 Gepost op: 20 maart 2011, 12:31:51
Ter nuance: een instructeur hoort bij het onderwijs in de reanimatie de richtlijnen van de NRR te volgen, ook het beleid rondom de penning. Deze moet genoemd worden, bijvoorkeur met een afbeelding en er wordt uitgelegd dat je stopt bij de penning. Er zit een voorbehoud in de richtlijn (oke, dat is enigszins raar als je de penning erkent), maar dat hoort wel benoemd te worden. De instructeur mag een mening hebben, dat heb ik ook, zowel wat betreft de NRR als het Oranje Kruis, maar als ik lesgeef voor een van de twee, dan hoor ik toch hun richtlijnen te volgen.
De regels rondom het 'spelletje reanimatie' zoals Jacques eerder zei, worden aangegeven door de NRR. De instructeur hoort de spelregels te volgen.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #198 Gepost op: 20 maart 2011, 13:31:05
ik geef ook les volgens de richtlijnen van de NRR.. In de laatste uitgave staat: "het kan van de leekhulpverlener niet gevergd worden dat deze zijn reanimatiepoging gaande de procedure staakt."  en we laten die beslissing dan over aan de professional.
maar wellicht kan de leekhulpverlener die beslissing zelf wel nemen...??

ik geef in de lessen aan dat de RICHTLIJN is: eenmaal gestart ga je door..
(maar je maakt er geen slaande ruzie over)

Peter


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #199 Gepost op: 20 maart 2011, 13:33:21
(maar je maakt er geen slaande ruzie over)
En ik hoop dat er geen hulpverleners die dat wel doen als familie aangeeft dat het slachtoffer niet gereanimeerd wil worden.