Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 154450 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Ik zal dan ook handelen naar eer en geweten.

Is dat niet iets wat wij allemaal doen? of zeg ik nu gekke dingen  :-X
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Is dat niet iets wat wij allemaal doen? of zeg ik nu gekke dingen  :-X
Je zegt niets geks.

Mijns inziens is de richtlijn van de NRR duidelijk: je begint niet als je de penning voor het starten aantreft. Kom je de penning tegen als je reeds gestart bent, dan mag je stoppen, maar je kunt ook doorgaan tot de professionals er zijn.

Iedereen handelt tijdens een hulpverlening naar zijn beste kunnen. Dat sommige mensen die tijdens een reanimatie de penning aantreffen de beslissen om door te gaan tot de ambulance er is, kan ik inkomen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Je zegt niets geks.

Mijns inziens is de richtlijn van de NRR duidelijk: je begint niet als je de penning voor het starten aantreft. Kom je de penning tegen als je reeds gestart bent, dan mag je stoppen, maar je kunt ook doorgaan tot de professionals er zijn.

Iedereen handelt tijdens een hulpverlening naar zijn beste kunnen. Dat sommige mensen die tijdens een reanimatie de penning aantreffen de beslissen om door te gaan tot de ambulance er is, kan ik inkomen.

de hulpverlener mag daarbij zijn geweten volgen ......


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
de hulpverlener mag daarbij zijn geweten volgen ......
Dat is een opmerking die ik in deze discussie en elders al een aantal keer gezien heb. Absoluut waar.

Maar hij wordt ook gebruikt om niet vooraf te hoeven nadenken over wat je in die situatie kunt en mogelijk wilt doen. Daarmee wordt de discussie een beetje uit de weg gegaan. En dat vind ik jammer.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Bij ons op het intranet (VRU, Veiligheidsregio Utrecht) staat hier een artikel over dat wij als hulpverleners de penning moeten respecteren.
Wij hoeven niet op zoek te gaan naar de penning, die moet direct zichtbaar zijn. Mochten we in zo,n situatie belanden moeten wij onze leidinggevende inschakelen, en die zorgt ook voor eventuele nazorg voor ons.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Dat is een opmerking die ik in deze discussie en elders al een aantal keer gezien heb. Absoluut waar.

Maar hij wordt ook gebruikt om niet vooraf te hoeven nadenken over wat je in die situatie kunt en mogelijk wilt doen. Daarmee wordt de discussie een beetje uit de weg gegaan. En dat vind ik jammer.

Helemaal mee eens, maar geloof me, de "interne" discussie wordt altijd gevoerd !


Kado-foto

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
    • Kado-foto
Reactie #506 Gepost op: 11 februari 2013, 15:57:35
Interessante discussie! Ook al is die wat ouder.
Er bestaan erkende niet-reanimerenpenningen van de NVVE, waar aanzienlijke kosten en registratie aan vast zitten.
Er bestaan ook (nog) niet erkende niet-reanimerenpenningen die iedereen mag kopen/dragen:
http://www.kado-foto.nl/contents/nl/p76.html

Hier is momenteel een werkgroep mee bezig die bekijkt in hoeverre dit voor een groter publiek meer bereikbaar kan worden gemaakt en wat de richtlijnen/wetgeving daarvoor zou moeten worden.
Tot die tijd kunt u deze voor iets meer dan een tientje kopen! De webwinkel heet Kado-foto.

Ik ben erg benieuwd naar wat eenieder hiervan vindt!


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #507 Gepost op: 11 februari 2013, 16:13:53
Er bestaan ook (nog) niet erkende niet-reanimerenpenningen die iedereen mag kopen/dragen:
http://www.kado-foto.nl/contents/nl/p76.html
Reclame op het forum? Wat vindt Sean Connery van het gebruik van zijn foto/handtekening op dit voorbeeld?

Even los daarvan: heel leuk dit soort penningen, maar daar wordt het niet duidelijker van. De NVVE is op dit moment de enige erkende penning en het lijkt mij niet handig om nu allerlei variaties te gaan aanbieden. Laten we het overzichtelijk houden en voorkomen dat er een wildgroei komt van allerlei verschillende soorten penningen.

Bij de NVVE is kost het wat moeite om aan de penning te komen, je moet lid worden. Daarmee komt ook een stukje voorlichting. mensen moeten namelijk goed weten wat het betekent als ze iets dergelijks omhangen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #508 Gepost op: 11 februari 2013, 16:17:44
Ik ben erg benieuwd naar wat eenieder hiervan vindt!

Spam.
Arts  www.alphalog.nl


Kado-foto

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
    • Kado-foto
Reactie #509 Gepost op: 11 februari 2013, 16:28:35
Ja, het gaat mij erom dat er veel mensen zijn die de drempel naar de NVVE niet willen nemen, om wat voor reden dan ook. Met meerdere aanbieders (verantwoorde en desnoods gecertificeerde) kan er daardoor een prijsdrukkend effect ontstaan, waardoor meer mensen in de gelegenheid komen er 1 aan te schaffen. Het is dan meer voor het grote publiek beschikbaar.
Vanzelfsprekend dient daarbij de nodige zorgvuldigheid in acht te worden genomen.
Sommigen vinden een lidmaatschap of registratie een beperking in hun Vrije Keuze.
 98uiye Tja, het is eigenlijk meer bedoeld om de discussie hierover op gang te brengen/houden.