Daar heeft minister Klink iets aardigs over geschreven in een brief aan de Tweede Kamer:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2010/09/21/reactie-op-de-motie-schermers-inzake-de-niet-reanimerenpenning/dlz-3023412.pdf
Er wordt gesproken over hulpverlener(s).
Dat kunnen drie dingen betekenen.
1. de medische hulpverleners,
2. de leken hulpverleners, en
3. de medische hulpverleners en de leken hulpverleners
Welke doelgroepen bedoelt men eigenlijk?
Gezien het feit dat er wordt gesproken over "patient" en "behandelverbod" geeft al aan dat men medische hulpverleners bedoelt.
Citaat uit deze brief
"De uitgave van de niet-reanimerenpenning door de NVVE gebeurt op een schriftelijk verzoek van de aanvrager, waarin deze aangeeft een weigering als bedoeld in artikel 7:450 lid 3 BW door middel van een penning te willen vastleggen. Dit betekent dus dat naast de penning ook nog een, zonodig boven tafel te halen, wilsverklaring van de drager op papier bestaat, die bij de NVVE wordt bewaard."In mijn ogen betekent dat het één niet zonder de ander kan. Verificatie zoals in het citaat wordt aangehaald is op straat gezien het zeer urgente karakter van eerstehulpverlenen onmogelijk en dus uitgesloten en derhalve kan een reanimatiepoging mijn inziens niet strafbaar zijn.
Ik beschouw een niet-reanimeren verklaring/penning gezien bovenstaande derhalve puur van toepassing op de medische hulpverleners en beschouw deze dan ook niet van toepassing voor de leken hulpverleners.