Overzicht stations en materieel KNRM Nederland

Auteur Topic: Overzicht stations en materieel KNRM Nederland  (gelezen 5120 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 13 juni 2005, 09:01:01
De KNRM hoopt afspraken te maken met de reddingsbrigades.

Ik ben benieuwd of er daadwerkelijk iets gaat gebeuren.

Mijn indruk is dat de KNRM momenteel vooral in gesprek is met de brandweer.

Koen,

waar baseer je de bovengemaakte uitspraken op? Let wel op lokaal is niet nationaal!
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 13 juni 2005, 12:46:22
De KNRM maakt vooral afspraken op gemeentelijk niveau, waarbij de insteek is dat als de KNRM reddingsbrigade taken opknapt ze deze vergoed wil zien. Je moet dan denken aan te ver afgedreven zwemmers enzo. Ook hulp aan de brandweer hoort hier toe. De hulp aan de scheepvaart blijft onder het gewone KNRM werk vallen. De KNRM wil zo voorkomen dat de gemeente geld op de reddingsbrigades kan besparen op kosten van de KNRM.

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 13 juni 2005, 12:47:26
en dat is logisch vind ik
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #23 Gepost op: 13 juni 2005, 14:49:04
Rolf,

Ik baseer dat op gesprekken die de KNRM voert met brandweer Den Haag. Met brandweer Den Haag heeft de KNRM een gesprekspartner die als organisatie in allle opzichten een grote slagkracht heeft. Zover ik weet zijn reddingsbrigades geen formeel deel van het overleg. Echter brandweer Den Haag is nauw betrokken bij het brigadewerk en zal ongetwijfeld de brigadebelangen goed behartigen.

Wel vrees ik een mogelijke inkrimping van het werkgebied van de HVRB, het maken van goede afspraken zal voorop staan.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #24 Gepost op: 14 juni 2005, 09:18:55
Koen,

lokaal is geen nationaal overleg. Daarbij heb ik mijn twijfels over de "slagvaardigheid" van het vernieuwde strandhulpverleningsvoertuig van de KNRM. Een dergelijk voertuig, in die grootte, inzetten voor bijvoorbeeld slachtoffervervoer over een druk strand is vragen om problemen. Daar komt ook nog eens de werkhoogte. Een echte ruggebreker als je een slachtoffer van > 80 kg hebt en hij moet die bak in.

De KNRM is tot nu toe uitsluitend repressief op zee en strand aanwezig. Denk je nu echt dat een "Valentijn" type reddingboot gaat patrouilleren tussen het eerste en tweede bankje op een mooie zomerse dag. Ik denk het niet.

Of gaan we de redschuur van de KNRM omtoveren in een mega ballenbak, waar kids die pa/ ma/ opa/ oma/ buurvrouw/ buurman etc kwijt zijn daar uren kunnen vertoeven.

Zoals in de PPT voor de MBA centralisten wordt aangegeven zijn de reddingsbrigades de brug vanaf de openbare verharde weg naar een slachtoffer/ drenkeling die ligt tot 1 km uit de kust. Een aantal taken kan men regionaal delen of verdelen. Ligt aan het materiaal van reddingsbrigade en maatschappij, maar door de band genomen heeft een ieder z'n eigen taak.

De vrijwilligers van de KNRM staan niet te springen om telkens voor een ambulance het strand op te moeten, want dan zouden er dit jaar voor het station Zandvoort al meer uitrukken tbv de ambulance zijn geweest dan voor de Kustwacht.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #25 Gepost op: 14 juni 2005, 21:12:06
Steeds meer blijkt dat de reddingsbrigades de vanzelfsprekende partners zijn van de reguliere hulpdiensten. Hoewel dat voor de hand ligt is er veel werk voor nodig geweest om zover te komen als we nu zijn.

Citaat
Met brandweer Den Haag heeft de KNRM een gesprekspartner die als organisatie in allle opzichten een grote slagkracht heeft.

Ik wil hiermee nog even benadrukken dat de KNRM hier te maken heeft met een partner die anders dan een lokale brigade veel meer tegenwicht kan bieden.

Een lokale brigade zit bij onderhandelingen ( die op de achtergrond altijd spelen) met de KNRM natuurlijk in een zwakke positie.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!