Wanneer ben je een heler

Auteur Topic: Wanneer ben je een heler  (gelezen 3115 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Gepost op: 26 maart 2013, 11:30:04
Op het werk hebben we een discussie. Wanneer is iemand een heler? Wie kan mij uit de brand helpen door het juiste antwoord te geven? Hieronder de door ons gegeven antwoorden:

1. Iemand die willens en wetens gestolen goederen koopt.
2. Iemand (exclusief de dief) die willens en wetens gestolen goederen koopt of verkoopt of verhandeld.
3. Iemand (inclusief de dief) die willens en wetens gestolen goederen koopt of verkoopt of verhandeld.


EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2013, 11:34:36
Wat staat er in de wet?

Welke feiten dienen er te worden bewezen iniden het tot een veroordeling komt vanwege heling?


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2013, 11:41:29
Met "willens en wetens" zit je altijd goed. Je hebt ook nog "redelijkerwijs kon vermoeden dat het goed afkomstig is van diefstal".

Voorbeeld:
Ik betaal €50,- voor een nieuwe Gazelle. Zowel de verkoper als ikzelf zijn strafbaar voor heling als de fiets daadwerkelijk gestolen is.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2013, 11:44:25
Wat staat er in de wet?

Art 416 OPZETHELING
1.Als schuldig aan opzetheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie:
a. hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of een zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht wist dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b. hij die opzettelijk uit winstbejag een door misdrijf verkregen goed voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een door misdrijf verkregen goed overdraagt.
2.Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk uit de opbrengst van enig door misdrijf verkregen goed voordeel trekt.

Art 417Bis SCHULDHELING
1.Als schuldig aan schuldheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vijfde categorie:
a. hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht redelijkerwijs had moeten vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b. hij die uit winstbejag een goed voorhanden heeft of overdraagt dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een goed overdraagt, terwijl hij redelijkerwijs moet vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betreft.
2.Met dezelfde straf wordt gestraft hij die uit de opbrengst van enig goed voordeel trekt, terwijl hij redelijkerwijs moet vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betreft.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"