Wetgeving rondom DNA

Auteur Topic: Wetgeving rondom DNA  (gelezen 2834 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Gepost op: 26 maart 2013, 23:34:01
http://www.forensischinstituut.nl/over_het_nfi/nieuws/2013/dna-profiel-uit-hondenpoep-lastig.aspx?cp=34&cs=578

Citaat
DNA-profiel uit hondenpoep lastig

Nieuwsbericht | 26-03-2013

Het CDA in de gemeente Lingewaard wil DNA-gegevens van honden opslaan om te achterhalen welke hondeneigenaar de poep van zijn hond niet opruimt. Daarvoor moet het DNA-profiel van honden worden opgeslagen in een speciale databank. Het maken van zo'n DNA-profiel op basis van uitwerpselen is echter lastig.

De plannen van het CDA in Lingewaard omvatten het afnemen van wangslijmvlies van honden, om zo een DNA-profiel te kunnen opslaan in een speciale databank. Als er dan hondenuitwerpselen worden aangetroffen op straat, zou een DNA-profiel uit die uitwerpselen vergeleken moeten worden met de profielen in de databank, om zo de hond te vinden die de uitwerpselen heeft achtergelaten, en daarmee de eigenaar die de poep niet heeft opgeruimd.

Niet-humaan DNA
Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) onderzoekt zogenoemd niet-humaan DNA: DNA van planten en dieren. Het is echter lastig om een DNA-profiel uit poep te halen. Uitwerpselen bevatten voornamelijk bacteriën en bestaan maar voor een klein deel uit darmcellen, die nodig zijn om een DNA-profiel te maken. Bovendien breekt DNA af onder invloed van direct zonlicht, vocht en warmte.

Dat betekent dat wanneer je een goed DNA-profiel uit hondenuitwerpselen wilt halen, de poep afhankelijk van de weersomstandigheden zo snel mogelijk nadat die op straat is beland, moet worden 'bemonsterd'. Dus hoe 'verser' de uitwerpselen, hoe meer kans op een goed DNA-profiel.

Vraag: op basis van welke wetgeving kan er van mijn trouwe viervoeter DNA worden afgenomen?


Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2013, 23:38:23
1 april komt ook al snel dichterbij 98uiye
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2013, 23:46:36
Deze is wel heel doorzichtig.

En door....


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2013, 15:39:39
En ik toch maar denken dat we hier op een serieus forum zaten en dat je hier een deskundig antwoord kan krijgen.  098uo

Maar in ons soms doorslaande landje is alles mogelijk dus wie durft de handschoen op te pakken en kan mij vertellen op basis van welke wetgeving het wel/niet kan?  >:D
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever