Striping aanbrengen

Auteur Topic: Striping aanbrengen  (gelezen 12037 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RobKrijnen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Gepost op: 27 maart 2013, 13:50:49
Er is op dit forum al veel gesproken over striping, maar volgens mij nog nooit over het aanbrengen van striping.

Als ik het goed heb mag je een privé/burgerauto voorzien van niet retro-reflecterende folie, zoals bv. fluoriscerende folie. Je zou dan dus bv. 3M Scotchcal snijfolie mogen gebruiken. De enige beperking die ik dan nog zie, is dat de kleur van het voertuig wel zodanig herkenbaar blijft als bij het RDW geregistreerd. Een witte auto mag je niet zomaar beplakken dat er geen witte plaatdelen meer te zien zijn. En uiteraard mag je geen BZK-striping of andere beschermde patronen aanbrengen.

Iemand hier ervaring met het snijden en aanbrengen van striping? Zou je dit gewoon met de hand kunnen snijden of is het beter een vinyl-cutter/plotter voor te gebruiken? En wie heeft er nog meer striping op zijn privé-auto en hoe bevalt dit qua wassen, houdbaarheid enzovoort?




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2013, 14:01:54
De enige beperking die ik dan nog zie, is dat de kleur van het voertuig wel zodanig herkenbaar blijft als bij het RDW geregistreerd. Een witte auto mag je niet zomaar beplakken dat er geen witte plaatdelen meer te zien zijn.  

Waar baseer jij je op dat je het vtg niet kompleet mag worden beplakt. Je mag je vtg gewoon beplakken. Anders zouden er ook niet legio auto worden gewraped.

De kleur die staat geregistreerd bij de RDW is de kleur die af fabriek is geleverd. Je bent vrij om daarna je vtg in elke kleur te verven/spuiten wat jij wil.

Iemand hier ervaring met het snijden en aanbrengen van striping? Zou je dit gewoon met de hand kunnen snijden of is het beter een vinyl-cutter/plotter voor te gebruiken?  
Wel wat ervaring, maar dat is wel al weer een aantal jaren geleden. Wij sneden de striping gewoon met een vlijmscherp afbreekmesje of een scalpel. Het aanbrengen op de kuipdelen van de motor gebruikte we ook een föhn om het wat makkelijker te kunnen verwerken.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2013, 14:04:06
En als je snijd op het voertuig of delen, niet te diep snijden waardoor je de laklaag beschadigd. 8)
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2013, 14:10:41
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Kleur-van-uw-voertuig-wijzigen.aspx

Misschien heb ik het even te makkelijk omschreven. JE mag je vtgn veranderen van kleur. Hierna stuur je kentekenbewijs naar het RDW, deze passen het kentekenbewijs aan(kosteloos). Zie bovenstaande link


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2013, 14:13:15
Juist, bedankt voor de link dielangemotormuis.  ;)

Er zal niet heel snel voor bekeurd worden maar het kan wel:
Citaat
Als bestuurder van een voertuig rijden (terwijl):
0 - Algemeen
m N 010 a het niet in overeenstemming is met de gegevens op het kentekenbewijs of met de in het kentekenregister vermelde
gegevens
Het sanctiebedrag is 220 euro.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


RobKrijnen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2013, 14:18:25
Juist, bedankt voor de link dielangemotormuis.  ;)

Er zal niet heel snel voor bekeurd worden maar het kan wel:Het sanctiebedrag is 220 euro.

Inderdaad, dus dit is een van de dingen waar je rekening mee moet houden als je een voertuig beplakt. Maar met het aanbrengen van een paar strepen verandert de kleur van het gehele voertuig natuurlijk niet.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2013, 14:24:47
Inderdaad, dus dit is een van de dingen waar je rekening mee moet houden als je een voertuig beplakt. Maar met het aanbrengen van een paar strepen verandert de kleur van het gehele voertuig natuurlijk niet.

Als de hoofdkleur die op je kentekenbewijs staat, de hoofdkleur blijft is er niks aan de hand.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2013, 14:25:54
Inderdaad, dus dit is een van de dingen waar je rekening mee moet houden als je een voertuig beplakt. Maar met het aanbrengen van een paar strepen verandert de kleur van het gehele voertuig natuurlijk niet.

Nope, totzelfs niet als je nog maar 10% de originele kleur behooud.

Ik kreeg deze boete namelijk bij een controle voor een blauwe caddy met witte streep. Originele kleur was wit en die kleur kwam ook nog terug in de motorruimte reden genoeg voor het BVOM om de boete te seponeren.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2013, 15:41:10
(...)
Als ik het goed heb mag je een privé/burgerauto voorzien van niet retro-reflecterende folie, (...)
Jawel, dat mag wel. Ieder voertuig mag voorzien zijn van extra (retro-)reflectoren. Daarbij moeten reflectoren aan de voorzijde wit reflecteren, reflectoren aan de zijkanten geel reflecteren en reflectoren aan de achterzijde rood reflecteren. U mag dus niet rode reflectoren op de voorkant, blauwe reflectoren aan alle kanten of gele reflectoren op de achterkant, om maar eens iets te noemen.

Iemand hier ervaring met het snijden en aanbrengen van striping? Zou je dit gewoon met de hand kunnen snijden of is het beter een vinyl-cutter/plotter voor te gebruiken? En wie heeft er nog meer striping op zijn privé-auto en hoe bevalt dit qua wassen, houdbaarheid enzovoort?
Ik heb zelf striping aangebracht. Houd er rekening mee dat het enorm veel tijd kost (maar je spaart de kosten van de reclameboer uit). Je kunt striping op zich goed snijden, tenzij je heel ingewikkelde details wilt aanbrengen of heel sterk gebonden zit aan precieze afmetingen. Een paar driehoeken plakken pakt bijvoorbeeld anders uit dan de precieze vorm van een logo.

Houd verder rekening met de temperatuur van aanbrengen (moest bij mij minimaal 15 graden zijn) en met rare vormen in de ondergrond. Afhankelijk van het type folie kun je 'm dan beter even snijden in plaats van erover heen plakken. Let ook even op de scherpe puntjes, afhankelijk van het type folie laat het daar als eerste los dus kun je ze daar even afronden. En uiteraard het grondig reinigen van de ondergrond (alcohol met stofvrije doek) voor het aanbrengen. En nadien voertuig weer waxen om de lak te beschermen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2013, 17:28:00
@Lt. Col. Me
Citaat
Jawel, dat mag wel. Ieder voertuig mag voorzien zijn van extra (retro-)reflectoren. Daarbij moeten reflectoren aan de voorzijde wit reflecteren, reflectoren aan de zijkanten geel reflecteren en reflectoren aan de achterzijde rood reflecteren. U mag dus niet rode reflectoren op de voorkant, blauwe reflectoren aan alle kanten of gele reflectoren op de achterkant, om maar eens iets te noemen.

Iets wat de meeste bestikkeraars al niet weten  0098
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat