Pauze als verkeersregelaar?

Auteur Topic: Pauze als verkeersregelaar?  (gelezen 35739 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 27 maart 2013, 21:20:55
Op http://www.noordhollandbewaking.nl/vacature-verkeersregelaars kwam ik het volgende tegen.
Citaat
Werktijden
Gemiddeld zijn de werktijden van een verkeersregelaar 8 uur per dag.
In die 8 uur is er meestel ruimte voor 2 x pauze van een kwartier.
In sommige gevallen (calamiteiten) is het echter niet mogelijk om pauze te nemen, omdat je het verkeer niet een kwartier kan laten wachten om een bak koffie te drinken.
Aan jullie de vraag, hoe is de pauze bij jullie (verkeersregelaars) geregeld?




VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2013, 22:14:30
Wij volgen de pauze's zoals deze in de Arbeidstijdenwetgeving omschreven staan  998765
Maar in de praktijk zal daar nog wel eens mee geschoven zijn denk ik.....
Meestal staan ze in koppels, en dan nemen ze Om-en Om pauze.
Bij grotere projecten is de pauze ingepland op rooster, en gaan er dus extra pauzeregelaars (Nieuw woord) mee
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2013, 08:25:26
Meestal staan ze in koppels, en dan nemen ze Om-en Om pauze.

Denk dat je wel vergeet te zeggen dat als je met 2 man bij een wegafzetting staat met een om- en omregeling dat deze vlieger niet opgaat in de praktijk. Sterker nog je zal een goed moment moeten zoeken om even te plassen bijvoorbeeld.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2013, 09:13:44
Pauze's is heel erg afhankelijk van je werkplek en met hoeveel man je staat en hoe lang een dienst is.
De klant moet ook maar een extra man/vrouw willen betalen zodat je iets kan eten en drinken tussendoor.

Persoonlijk ben ik heel makkelijk en eet en drink ik desnoods op de kruising waar ik moet werken.
Wat ik wel belangrijk vind is dat als ik moet plassen dat ik dat ook op redelijk korte termijn kan doen en als het moet dan laat ik het verkeer het verkeer.

In de regio Haaglanden al diverse keren als coördinator met een ploeg op kruisingen gestaan.
Het aantal pauze's is afhankelijk van hoe laat beginnen we en hoe laat zijn we klaar.
Als er geen Dixi is dan stap ik bij het dichts bij zijnde bedrijf naar binnen en vraag of we daar af en toe naar de wc kunnen wat vaak wel kan.
In de stad zelf kan je om 06:00 uur of 07:00 uur al op de weg staan tot meestal 16:00 uur maar op de provinciale weg mag je pas vanaf 09:00 uur op de weg tenzij de provincie toestemming geeft om eerder te starten maar dat maak je niet vaak mee. Op de provinciale weg moet je om 15:00 uur er weer af zijn met heel soms uitloop tot 16:00 uur.
Ligt er aan hoe druk het daar is of er moeten complicaties optreden tijdens het werk dan moet je wel doorstaan.

Ik begin meestal met iedereen 15 minuten en de volgende ronde 20 minuten en dan afhankelijk van de eindtijd nog een keer 15 minuten pauze.
En als er tussen de pauze's iemand naar de wc moet dan weten ze dat ze dat kunnen aangeven.
Mensen die suikerziekte hebben of op bepaalde tijden medicijnen moeten innemen hou ik altijd in de gaten en die gaan altijd als eerste eten en drinken.
En voor de rest ga ik meestal op een plek staan waar vandaan ik alle verkeerstromen goed in de gaten kan houden, contact met de werklui om te weten of alles goed gaat en om te weten als er complicaties optreden dat ik de mensen op de hoogte kan houden of het gaat uitlopen ja of nee.
Het weten of er complicaties optreden is zeker op de provinciale weg belangrijk om te weten.

Sta je met 2 man bij een om- en omregeling dan is het roeien met de riemen die je hebt maar ik zorg wel altijd dat mijn auto in de afzetting staat bij mij zodat ik altijd wat te eten en drinken kan pakken alleen naar de wc gaan is soms lastig maar daar zijn oplossingen voor te vinden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2013, 11:16:30
Pauzes zijn helemaal afhankelijk van locatie, verkeersdrukte en aantal regelaars.
Ik red mij meestal wel als het lastig is om te pauzeren. Indien nodig eet/drink ik op locatie.
Bij een korte halve baan afzetting lossen wij elkaar vaak af door tijdelijk de om-en-om alleen te doen (ook weer afhakenlijk van Vwui  en intensiteit)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2013, 11:28:49
Citaat
Denk dat je wel vergeet te zeggen dat als je met 2 man bij een wegafzetting staat met een om- en omregeling dat deze vlieger niet opgaat in de praktijk. Sterker nog je zal een goed moment moeten zoeken om even te plassen bijvoorbeeld.

@enrico1972; eens
Maar meestal is er altijd wel wat te regelen, al zijn er ook situaties waar het niet goed mogelijk is.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2013, 12:00:26
Wist wel dat je het met me eens zou zijn  ;D
Wat ik het belangrijkste vind is dat als ik moet afwateren dat ik dat ook kan en de manier waarop zie ik dan wel zo lang me blaas maar niet ontploft.  ;)
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2013, 09:28:18
Ik kan me vergissen, maar is dit niet 'marktconform'?
Bijna ieder bureau op de markt werkt zo. Tot voor kort werden medewerkers bij een groot bedrijf ook op precies het aantal benodigde mensen ingeroosterd. Nu worden er enkele vkr's extra ingeroosterd voor de pauzeaflossing.
Op projecten kun je namelijk veelal geen pauze houden;bij de positie chef hek dient de positie bemand te blijven, hoe onzinnig de post ook lijkt, het is niet voor niets afgesloten en bemand. Daarbij worden uitvoerders op een project niet blij als zij op een controlerondje zien dat de post niet bemand is.
Op een drukke kruispunt kun je niet zomaar even van de weg af om te eten en de boel de boel te laten, dus als er geen aflossing is, ben je de sjaak. Bij een drukke afsluiting valt nog wel eens iets te regelen als een collega bekwaam genoeg is om mogelijkerwijs twee posities tegelijk vanaf zijn post te beheren, maar dan nog is het vaak roeien met de riemen die je hebt.

Het begint wel de ervaring te worden dat uitvoerders inzien dat je bij een bestelling niet zomaar 4 posten, 4 man kunt inhuren, maar tenminste 5 man, tenminste voor de sanitaire aflossing.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2013, 09:53:37
Helemaal arbeidstechnisch gezien mag het ook niet. Is er niet in het verleden eens een uitspraak geweest over een agent die verkeer moest regelen de hele dag.....

Marktconform..... ja, maar wie heeft dat zo gemaakt? Juist de markt. Toen het VKR verhaal begon te leven werd er een derde man besteld bij een om en om op drukke punten. En op elke vijf man bij een grote inzet een zesde. Maar omdat bedrijven goedkoper willen leveren wordt er bezuinigd op personeel dus een mannetje minder. En toen men dat nog niet genoeg vond moesten ook de prijzen van € 50,-p/h terug naar nu soms € 18,-p/h.

Er zijn ook niet voor niets bedrijven die zo werken die een hele afdeling aan het werk houden en een advocaat in dienst hebben om de klachten af te handelen die gaan over:
-VKR te plassen in de bosjes,
-VKR stond te eten en lette niet op en daarom moest ik wachten,
-VKR stond met de telefoon in zijn hand te gebaren en dat leek op een rijteken toen kreeg ik een ongeval,
-enz.

Concurentie is leuk, alleen in dit segment moordend, het is dus ook gewoon wachten op een dodelijk ongeval door een vermoeide VKR.

Maar niet alleen de VKR bedrijven zijn hiervoor verantwoordelijk, ook de opdrachtgevers.
-1 VKR bestellen want het is maar een T-splitsing,
-2 VKR's bestellen bij een om-en-om waarbij men elkaar niet kan zien dus ook niet optisch kan aflossen,
-1 VKR bestellen als chef hek op een drukke locatie waar het verkeer schijt heeft aan de regels,
-VKR,s inhuren zonder inleidende bebording,
-enz.

Maar er is nog een derde verantwoordelijke voor het verkeerd werken met VKR's en dat is gelijk ook de grootste, de overheid.
Er is duidelijke regelgeving over hoe iemand moet werken qua kleding en materieel, maar niet qua inzet. Dit laat de weg dus open voor een eigen invulling binnen de arbeidswetgeving. En als de werkgever kan aantonen dat het allemaal wordt "opgelost" op de bouwplaats is de bewijsplicht van de werkgever voldaan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2013, 12:56:08
Als ik de reacties zo lees dan neemt men het niet zo nauw met de Arbeidstijdenwet en blijkt geld belangrijker te zijn dan veiligheid.

Ben je als verkeersregelaar na 1 uur net zo alert als na 7 uur (en soms veel langer) achtereen gewerkt te hebben?

Naast de overtreding van de ATW (waarbij zowel werkgever als werknemer een boete kunnen krijgen) kun je bij een verkeersongeval, waarbij een verkeersregelaar het verkeer stond te begeleiden, misschien ook deze hoofdelijk aansprakelijk gaan stellen omdat hij door geen pauze te nemen niet zo scherp meer was.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever