instructieblad verkeersregelaar

Auteur Topic: instructieblad verkeersregelaar  (gelezen 7020 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

marc076

  • Verkeersregelaar / hulpverlener
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • Blijf jezelf
Gepost op: 12 november 2015, 21:25:51
Hallo allemaal,

Regelmatig ben ik verkeersregelaar in de regio Breda.
Nu is mijn vraag of er meer verkeersregelaars zijn en hoe hun de instructies bij het afsluiten van een kruissing krijgen aangeleverd?
Welke info krijg je en wat mis je?

Groeten Marcel




batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #1 Gepost op: 14 december 2015, 16:57:55
Bij ons krijgen bij grote klussen de teamleiders in hun mail wat er moet gaan gebeuren op die kruising. Is dat niet het geval, spreken we de uitvoerder aan en dan word er overlegd met hem wat er gaat gebeuren. Eventueel staat hier de ploeg voor de afzettingen, borden ed. bij.


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #2 Gepost op: 14 december 2015, 17:52:51
Bij het afsluiten van een kruising wegens werkzaamheden zou er een tekening beschikbaar moeten zijn.
En daarop staan de maatregelen ingetekend.

In principe doet een VKR niets met maatregelen, daar heb je officieel BRL voor nodig.

Bij een calamiteit bekijk je rustig de situatie en wat aan materiaal beschikbaar is.
En maakt op basis daarvan een plan(netje).
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #3 Gepost op: 19 december 2015, 11:55:10
In de praktijk aZuL, krijgt de vkr de tekeningen vaak niet te zien. Hij moet er maar vanuit gaan dat alles op de correcte en voor geschreven manier geplaatst word.En zelfs dan kun je nog merken dat er extra hekken o.i.d nodig zijn zoals ik laatst bij Gouda heb gemerkt, waar automobilisten op een half afgesloten weg in een fuik reden (helft van de weg was afgesloten voor werkzaamheden en er was dus eenrichtingsverkeer ingesteld), en in plaats van achteruit dan maar het fietspad namen. Na een ochtend een aantal dames en heren van de politie erbij te hebben gehad, zijn er 's middags extra hekken op het fietspad geplaatst om dit te voorkomen.

Kijken wat er aanwezig is. Er gebeurde iets voorbij de klus waar ik stond afgelopen week een ongeluk. Auto geslipt en tegen een houten lantarenpaal die tevens stroomdraden droeg. Paal afgebroken, dus draden op de weg. Na overleg met 112 was de ambu er al voor ik mijn auto ter plekke kon halen om de draden te beveiligen en de politie volgde zeer snel. Ambu stond aan het begin om de draden af te dekken. Heb in overleg met de politie een aantal wegkegels gehaald en die vanaf de ambu tot aan het ongeluk langs de draden gezet, zodat het verkeer er niet op kon rijden.


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #4 Gepost op: 19 december 2015, 12:54:58
Citaat van: batoutofhell link=msg=1392886 date=1450522510
In de praktijk aZuL, krijgt de vkr de tekeningen vaak niet te zien. Hij moet er maar vanuit gaan dat alles op de correcte en voor geschreven manier geplaatst word.
Dan werk ik in een andere praktijk ;)
Zodra we met maatregelen te maken krijgen, krijg ik ook de tekeningen.

Maar los daarvan, maatregelen is iets waar een verkeersregelaar normaliter niet aan hoort te zitten.
Daarvoor zou je BRL 9101 opgeleid moeten zijn. Of in ieder geval één van de aanwezigen.
Heeft (helaas) te maken met verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid.

Citaat
En zelfs dan kun je nog merken dat er extra hekken o.i.d nodig zijn zoals ik laatst bij Gouda heb gemerkt, waar automobilisten op een half afgesloten weg in een fuik reden (helft van de weg was afgesloten voor werkzaamheden en er was dus eenrichtingsverkeer ingesteld), en in plaats van achteruit dan maar het fietspad namen. Na een ochtend een aantal dames en heren van de politie erbij te hebben gehad, zijn er 's middags extra hekken op het fietspad geplaatst om dit te voorkomen.
Je kunt het nog zo goed proberen voor te bereiden, en keurig informatieborden (laten) plaatsen en andere maatregelen treffen, we weten allebei dat bestuurders nu eenmaal erg creatief zijn in het interpreteren van borden (als ze ze al gezien hebben) en aanwijzingen. Zo ook in het vinden van oplossingen voor hun probleem. ;)
Citaat
Kijken wat er aanwezig is. Er gebeurde iets voorbij de klus waar ik stond afgelopen week een ongeluk. Auto geslipt en tegen een houten lantarenpaal die tevens stroomdraden droeg. Paal afgebroken, dus draden op de weg. Na overleg met 112 was de ambu er al voor ik mijn auto ter plekke kon halen om de draden te beveiligen en de politie volgde zeer snel. Ambu stond aan het begin om de draden af te dekken. Heb in overleg met de politie een aantal wegkegels gehaald en die vanaf de ambu tot aan het ongeluk langs de draden gezet, zodat het verkeer er niet op kon rijden.
Allereerst compliment voor je inzet daarbij.

Aan de andere kant, het was buiten jouw werkgebied. Daarmee komt jouw werkgever mogelijk in de knoei met zijn opdrachtgever.
Ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan, maar probeer wel met mijn opdracht rekening te houden. ;)

Als je materiaal in de auto hebt, dan kun je dat uiteraard inzetten (maar hoeveel van ons hebben dat in hun privé voertuig?).
Maar de politie beschikt ook over materiaal. Kunnen ze gewoon oproepen, of extern bestellen.

Afhankelijk van de situatie, en ik was er niet bij, lijkt mij de eerste prio om te zorgen dat er veilig gewerkt kan worden bij het incident.
Vervolg incidenten voorkomen (de draden lagen nog onbeschermd op de grond) is iets wat uit de veilige werkomgeving zou moeten vloeien naar mijn bescheiden mening.
Doorstroming van het overige verkeer is pas iets om te bekijken als de eerste prio's geborgd zijn en van ondergeschikt belang.
En soms is het niet anders dat daardoor een weg totaal afgesloten moet worden.

Maar goed, een ongeval / incident is per definitie wat anders dan geplande werkzaamheden.

Als bij geplande werkzaamheden de maatregelen niet goed staan is de uitvoerder daarvoor de partij om daarop aangesproken te worden.
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #5 Gepost op: 22 december 2015, 12:45:01
Het ongeval gebeurde op het moment dat het feitelijk werk al klaar was. Ze hadden sensors in het wegdek geplaatst en de sensor die het verst op de weg zat, was al uitgehard.  Ik ben met een van de heren die daar werkte samen naar het ongeval gelopen, terwijl mijn collega bij de werkplek bleef.

Laten we wel zijn, we proberen allemaal, waar het kan, om hulp te verlenen. Dit was op een dijkweg, waar wij alleen een om en ommetje om een vrachtwagen hadden. Had het er iets ernstiger uit gezien, hadden we de dijk aan onze kant gelijk afgesloten en daarna z.s.m ook aan de andere kant. Was gelukkig niet nodig.