Pauze als verkeersregelaar?

Auteur Topic: Pauze als verkeersregelaar?  (gelezen 12344 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #20 Gepost op: 26 juli 2013, 00:08:29
Inderdaad, en zelfs bij spoedgevallen zou de werkgever voor een oplossing moeten kunnen zorgen. Dat is gewoon een kwestie van fatsoenlijke planning...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,361
  • Openbare Orde en Veiligheid
Reactie #21 Gepost op: 26 juli 2013, 01:06:46
Neem van mij dat de meeste werkgevers het wel willen maar de VKR de sluitpost is op de begroting.
De opdrachtgever wil daar vaak niet voor betalen die extra man en net als wat Bremmie zegt wel 30 minuten en sommigen zelfs 1 uur pauze minder willen betalen terwijl je geen pauze hebt kunnen nemen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #22 Gepost op: 26 juli 2013, 03:24:38
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-uitzonderingen-zijn-er-op-de-arbeidstijdenwet-voor-bepaalde-werksituaties.html] [url]http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-uitzonderingen-zijn-er-op-de-arbeidstijdenwet-voor-bepaalde-werksituaties.html[/url]

Citaat
Oproep tijdens pauze
Als de aard van het werk dit noodzakelijk maakt mag uw werkgever u tijdens uw pauze oproepen. Het gaat hierbij om bereikbaarheid (bijvoorbeeld in de kantine). Dit telt niet mee voor het aantal malen dat u oproepbaar mag zijn. Als u uw daadwerkelijke werkplek niet mag verlaten, tellen deze pauzeperioden mee als arbeidstijd.

Afzien van pauze
Als u door de aard van het werk uw werkplek niet kunt verlaten om pauze te nemen, kunt u afzien van een pauze. Dit is vaak het geval als mensen alleen werken (bijvoorbeeld brugwachters). In dat geval mag u per periode van 16 weken maximaal gemiddeld 44 uur per week werken. Als de afwijkende pauzeregeling op u van toepassing is en er wordt ook gebruikgemaakt van de regeling 'Langere nachtdienst tussen 18.00 uur op vrijdag en 08.00 uur op maandag', mag u in die periode:

in minimaal 1 nachtdienst 10 uur werken;
in maximaal 2 nachtdiensten 12 uur werken.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #23 Gepost op: 29 juli 2013, 23:01:18
Citaat van: kens62 link=msg=1186306 date=1374801878
Bron: [url]http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-uitzonderingen-zijn-er-op-de-arbeidstijdenwet-voor-bepaalde-werksituaties.html]http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-uitzonderingen-zijn-er-op-de-arbeidstijdenwet-voor-bepaalde-werksituaties.html] [url]http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-uitzonderingen-zijn-er-op-de-arbeidstijdenwet-voor-bepaalde-werksituaties.html[/url]

Leuk, maar voor verkeersregelaars gaat dit niet op, wij vallen niet onder deze categorie. We vallen onder de reguliere ATW. Echter, de werkgevers durven vaak, omwille van de doorgang van de opdracht, niet tegen de bestelwens van de opdrachtgevers in te gaan. Als je als chef hek 12 uur ergens moet staan, overdag of 's nachts, moet je even de voeten van de vloer halen. Dat is nogal lastig als de bedrijfsmentaliteit is dat men niet mag zitten op de werkplek, tenzij er sprake is van een pauze, maar er geen aflossing mogelijk is.
Nog leuker is het met de sanitaire stops; de heren kunnen gewoon de dichtstbijzijnde bosje of boompje opzoeken. De dames hebben hier ietsiepietsie meer moeite mee >:D

Laat dit echter gebeuren tijdens een drukke om-en-om-situatie en je snapt al dat dit grote problemen gaat opleveren. Als je hoognodig moet, zul je ook moeten gaan, dus zul je je positie op moeten geven, althans tijdelijk, met alle gevolgen van dien.
Het is leuk te weten dat wij RECHT hebben op een pauze, maar probeer het maar los te krijgen op je post.
Neem je desondanks je pauze, is het geen unieke omstandigheid dat opdrachtgevers lopen te mekkeren dat je als vkr je werk niet goed gedaan hebt.

Het is hier al vaker gesteld door diverse forumleden, ik herhaal het voor de vorm nog eens: de vkr wordt op de verkeersmaatregellijst als sluitpost gezien en gewoon overbodig. Omdat de opdrachtgever (rijkswaterstaat, provinciale wegbeheerder of gemeente) tenminste 1 of 2 vkr ingezet wil zien, bestellen ze ook de ene of 2 vkr.
Ik heb ook een opdracht gehad, waarbij ik een om en om moest verzorgen in mijn eentje. Nu betrof het een werkvakje van enkele tientallen meters d.m.v. een bots, dus dat was makkelijk te doen. Echter, niet veel collega's op dit segment durven het ook te doen. Van de botserchauffeur kreeg ik te horen dat een collega het een dag ervoor weigerde te doen.
Probeer dan ook maar even te pauzeren, terwijl al het materiaal op de weg staat en de jongens zelf wel aan het pauzeren zijn.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #24 Gepost op: 30 juli 2013, 13:22:39
Sluitpost op de begroting van de opdrachtgever of niet.. de opdrachtnemer ( de baas van de vkr) kan alsnog op zijn strepen staan en zeggen dat het niet kan met x man voor x uren omdat er dan geen pauze gehouden kan worden.

Het wordt hier wel de opdrachtgever aangerekend, maar de bedrijven in de branche laten het zelf toe als ze geen minimumeisen stellen.


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #25 Gepost op: 30 juli 2013, 21:18:01
Heu, het komt helaas ook nog steeds voor dat een opdrachtgever geen, of te weinig vkr heeft besteld, waardoor er soms met spoed enkele andere vkr worden opgeroepen. Soms zelfs bij een ander bedrijf.
Je levert dan ook de gevraagde hoeveelheid personeel aan, waarna blijkt dat de opdrachtgever alsnog te weinig heeft besteld voor een fatsoenlijke pauzeregeling.
Hierbij speelt een hectisch verlopend project, een uitvoerder met een inzicht van een pinda (sorry pinda) en geen flauw vermoeden hoe zijn personeel het werk verricht.

Toevallig heb ik twee weken geleden zo'n project mogen meebeleven. De planner van het vkr-bureau werd er knettergek van. Hij heeft geregeld zijn personeel ook uit bed moeten bellen, enkele uren voordat hun reguliere dienst zou beginnen. De vaste medewerkers stonden daar echter al enkele weken langer dan ik. Heel veel was te herleiden naar een matige communicatie tussen uitvoerder en kantoor, waarbij het kantoor te weinig mensen bestelde. Vkr-bureau heeft geverifieerd of het wel voldoende zou zijn, maar kreeg uren daarna nog eens het verzoek nog enkele mensen te leveren.

Het is dus niet altijd dat het vkr-bedrijf hier ook actief druk kan zetten bij de opdrachtgever. Vergeet ook niet, dat als je te hard drukt, de opdrachtgever gemakkelijk ook verder kan gaan zoeken naar een ander bedrijf dat niet zo veel 'zeurt'. Heel veel werkgevers leveren dan ook dat wat besteld wordt. Enkele accountmanagers durven wel verdere vragen te stellen, waarbij blijkt dat het project ietwat langer zal duren dan één dag, dan willen ze wel wijzen op het belang dat de mensen op de weg dan ook helder en alert blijven, dus dat er ook nog extra mannetjes mee moeten. Dit moet ik dan ook wel weer nageven.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #26 Gepost op: 31 juli 2013, 09:52:22
Citaat van: Bremmie link=msg=1187711 date=1375211881
Heu, het komt helaas ook nog steeds voor dat een opdrachtgever geen, of te weinig vkr heeft besteld, waardoor er soms met spoed enkele andere vkr worden opgeroepen. Soms zelfs bij een ander bedrijf.
Je levert dan ook de gevraagde hoeveelheid personeel aan, waarna blijkt dat de opdrachtgever alsnog te weinig heeft besteld voor een fatsoenlijke pauzeregeling.
Hierbij speelt een hectisch verlopend project, een uitvoerder met een inzicht van een pinda (sorry pinda) en geen flauw vermoeden hoe zijn personeel het werk verricht.

Toevallig heb ik twee weken geleden zo'n project mogen meebeleven. De planner van het vkr-bureau werd er knettergek van. Hij heeft geregeld zijn personeel ook uit bed moeten bellen, enkele uren voordat hun reguliere dienst zou beginnen. De vaste medewerkers stonden daar echter al enkele weken langer dan ik. Heel veel was te herleiden naar een matige communicatie tussen uitvoerder en kantoor, waarbij het kantoor te weinig mensen bestelde. Vkr-bureau heeft geverifieerd of het wel voldoende zou zijn, maar kreeg uren daarna nog eens het verzoek nog enkele mensen te leveren.

Het is dus niet altijd dat het vkr-bedrijf hier ook actief druk kan zetten bij de opdrachtgever. Vergeet ook niet, dat als je te hard drukt, de opdrachtgever gemakkelijk ook verder kan gaan zoeken naar een ander bedrijf dat niet zo veel 'zeurt'. Heel veel werkgevers leveren dan ook dat wat besteld wordt. Enkele accountmanagers durven wel verdere vragen te stellen, waarbij blijkt dat het project ietwat langer zal duren dan één dag, dan willen ze wel wijzen op het belang dat de mensen op de weg dan ook helder en alert blijven, dus dat er ook nog extra mannetjes mee moeten. Dit moet ik dan ook wel weer nageven.
Een goede planner en accountmanager zijn dus wel onontbeerlijk in deze ;).

Maar bestelt een uitvoerder alleen mannetjes of vragen ze op basis van tekeningen/kaarten/plannen een offerte op?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,000
    • Harm Infra Transport
Reactie #27 Gepost op: 31 juli 2013, 12:01:24
Een uitvoerder kan tegenwoordig een figuur bestellen, daarop moet het VKR bedrijf een voorstel doen. Ik denk ook dat er een verandering gaat komen nu de rechter heeft bepaald dat de figuren in het CROW 96a/b minimale veiligheid bied. O0

Maar doordat de prijzen tegenwoordig zo onder druk staan zet men zo weinig mogelijk mensen in. Dus elke Om en Om twee mensen ipv. drie.
Of een wat grotere kruising vier ipv. vijf. noem maar op.
Deze manier van werken wordt ook door de overheid geen stimulans geeft voor goed werk,  :-\ maar wel voor goedkoop werk. Ik heb vaak ingeschreven op IM werk, maar afgehaakt vanwege de kosten die men wil snijden. De overheid zelf kijkt niet naar goed werk maar wel goedkoop. >:(
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #28 Gepost op: 5 augustus 2013, 09:49:48
HIT,
Het gaat niet alleen zo in IM-segment en op het infrasegment.
Ik ben al een paar jaar niet meer actief op het juridisch advies-segment voor overheden. De overheden zijn vooral naar de prijzen aan het kijken, maar verwachten ook voor een dubbeltje op de voorste rang te kunnen zitten, terwijl het zo niet werkt.
Als de bedrijven dan ook nog eens enige kwaliteit zouden leveren, had het nog uitgekunt. Echter, veelal moeten andere bedrijven ingeschakeld worden om puin te ruimen. En dan nog klagen dat de prijzen van de medewerkers hoog liggen. Tja, de puinruimer heeft doorgaans ook betere kwalificaties dan de eerder ingehuurde medewerkers. Dat kost ietsie pietsie meer. Ik heb dan ook geen zin meer in discussies over mijn gehanteerde tarieven.

Prijzen voor zzp'ers zitten in de vrije val, is de veel gehoorde opmerking. Echter, mijn opmerking dat men bij mij betaalt voor kwaliteit en niet voor vallen, schijnt minder gehoord te zijn. 098uo
Ik heb me dan ook veelvuldig uit de selectieprocedure teruggetrokken, omdat ik hier geen zin in heb.

Als een bedrijf de verwachte kwaliteit kan leveren voor een lage prijs en hiervan goed kan rondkomen, noem ik dit gewoon marktwerking. De concurrentie dient dan te bezinnen hoe hun dienstverlening in elkaar zit.

Als vkr en botserchauffeur hoorde ik onlangs van een opdrachtgever dat op een recente project waar ik moest komen met de botsabsorber dat er vkr kwamen rijden in een Porsche 911. Dan zal iedereen op een gegeven moment wel goedkoper kunnen zijn ja.... 8)

Maar even alle gekheid op een stokje, als de overheden zelf niet het goede voorbeeld geven en beknibbelen op de basale veiligheidsvoorwaarden om te kunnen werken op of langs de weg, hoe kun je dan verwachten dat bedrijven dit wel doen dan?? Het zijn geen charitatieve instellingen, hier gaat het om de hoogst mogelijke rendement/winst te behalen. Als er geen of onvoldoende controle of er nauwelijks sancties zijn op overtredingen op de arbeidstijdenwet of de ARBÓ-wet, zullen excessen blijven plaatsvinden.

Het trieste is echter dat veel van deze bedrijven vrolijk pronken met teksten op websites en in folders als in het bezit zijnde van medewerkers met de beste kwalificaties, kwaliteiten en materieel dat voldoet aan de wettelijke normen. Terwijl ze hun personeel behandelen als voetveeg en de regels en hun welzijn met de voeten treden.
Ik heb medewerkers op de weg gezien met materieel dat ik overdag voldoende vind, maar voor de nachtelijke uren ronduit gevaarlijk vind. Ik heb dit echter niet verdisconteerd gezien in hun tarieven, hehehe..... Of was ik wellicht te optimistisch in mijn verwachtingen? 998765
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #29 Gepost op: 3 mei 2015, 11:40:56
Als ik bezig ben met verkeer te regelen ben ik de hele dag bezig.
Zoals gisteren met het mei-boom planten in Mheer.
van 10:30 tot 21:00 volcontinu bezig geweest, dus 11,5 uur aan een stuk zonder een echte pouze.
Wel als het effe rustig was snel van de gelegenheid gebruik gemaakt om zo nu en dan een broodje naar binnen te werken of even de keel te smeren.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.