Pauze als verkeersregelaar?

Auteur Topic: Pauze als verkeersregelaar?  (gelezen 35742 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2013, 13:01:36
Ik heb de richtlijn van het CROW over verkeersregelaars bij wegwerkzaamheden etc. niet zo bij de hand, maar daarin staat iets over de inzet en maximale duur van inzet in verschillende situaties zoals bijvoorbeeld veel verkeersdruk etc..

Chris
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2013, 13:09:34
Ik heb de richtlijn van het CROW over verkeersregelaars bij wegwerkzaamheden etc. niet zo bij de hand, maar daarin staat iets over de inzet en maximale duur van inzet in verschillende situaties zoals bijvoorbeeld veel verkeersdruk etc..

Klopt, echter is deze niet bindend. Het is een middel om tot een afzet figuur en inzet figuur te komen. En hij is alleen bindend als partijen overeenkomen tot het uitvoeren van de werkzaamheden conform BRL9101 welke wel terugwijst op de CROW publicatie's met betrekking tot 96a/b.
Echter vergeet men dit vaak en daardoor zie je dus materieel op de weg dat niet voldoet maar wel mag, en werksituatie's die niet voldoen maar wel mogen.

Overigens bedoel jij volgens mij: CROW-publicatie Verkeersregelaars bij wegwerkzaamheden en is onderdeel van publicatiereeks 96a/96b (Werk in Uitvoering)
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #12 Gepost op: 25 juli 2013, 08:30:40
Pauze's geen probleem, afhankelijk vd drukte is het korte (15min) of gewone pauze (1\2u). Soms lukt een pauze helemaal niet maar ons team is daar nooit moeilijk over.
Een nodige plaspauze wordt netjes aangevraagd als: Graag aflos voor "pitstop".  Klinkt netter over porto als "ik moet ..."  ;D
Dan komt collega ff op jou plaats staan of we hebben een vliegende kip. Das collega die overal inzetbaar is en bijspringt bij pauzes en aflossituatie.


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2013, 08:43:44
Citaat van: piet60 link=msg=1185923 date=1374733840
een vliegende kip.

Is het niet vliegende keep?  ;D Want aan vliegende kippen heb je niet zoveel.. Houden het maar 7 sec vol  ^-^
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2013, 21:32:24
Heel handig zo'n vliegende kip of keep, of hoe je zo'n mannetje of vrouwtje wilt noemen.
Echter, de praktijk leert helaas wel dat deze persoon wel moet zijn ingehuurd. Tenzij het bedrijf ineens altruïstisch is geworden en zo'n extra persoon uit eigen zak meestuurt voor de aflos >:D. (Indien dit het geval is, meldt a.u.b. naam en toenaam van bedrijf?? Zal de eerste op dit marktsegment zijn 998765.)

En laat dit gedeelte nu het breekpunt zijn in deze discussie. Aflossing is alleen ook mogelijk als er iemand aanwezig is die in principe boventallig is. Dus de extra man inhuur, ten behoeve van de aflos.

Laat ik nu net een poos een project hebben gedraaid waarbij eerder te weinig man is ingehuurd, waardoor men niet eens aan pauzeren is toegekomen. (Laat opdrachtgever nu net wel pauze's willen inhouden op de gedeclareerde uren.)
Het vorenstaande geeft aan dat pauzeren conform de ATW, niet vanzelfsprekend is op ons marktsegment. Hoe sterk (veel) bedrijven dit toch wel geregeld willen hebben.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #15 Gepost op: 25 juli 2013, 22:50:02
Citaat van: Bremmie link=msg=1186184 date=1374780744
(...)
Het vorenstaande geeft aan dat pauzeren conform de ATW, niet vanzelfsprekend is op ons marktsegment. Hoe sterk (veel) bedrijven dit toch wel geregeld willen hebben.
En mocht het puntje bij het paaltje komen, dan heeft de werknemer (i.c. de verkeersregelaar) dus het volste recht om zijn werk te onderbreken voor een pauze. Ook de werknemer dient zich aan de wet te houden.....  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #16 Gepost op: 25 juli 2013, 22:58:11
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1186244 date=1374785402
En mocht het puntje bij het paaltje komen, dan heeft de werknemer (i.c. de verkeersregelaar) dus het volste recht om zijn werk te onderbreken voor een pauze. Ook de werknemer dient zich aan de wet te houden.....  :-X

Uhu... Alleen aan de andere kant is enige begrip wederzijds wel gewenst. Kan me diensten (ander vakgebied dat wel) herinneren dat als je het lef had het woord pauze in je mond te nemen dat de chef van dienst gelijk door het district porto gilde of je wel goed bij je paasei was. Verkeersregelaars en overige hulpdiensten zullen hier flexibel in moeten zijn. Maar je moet je zeker niet laten misbruiken.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #17 Gepost op: 25 juli 2013, 23:11:31
Verkeersregelaars zijn geen hulpdiensten en - in 99% van de gevallen - geen overheden. Zij hebben zich net als iedere andere werknemer én werkgever te houden aan de ATW en Arbo regelgeving. Er bestaat voor private verkeersregelaars tijdens een normale dienst geen uitzondering in het kader van hulpverlening of iets dergelijks. Natuurlijk moet het in overleg, maar als er niets te regelen is houdt het een keer op. De Arbeidsinspectie maakt er gehakt van als ze even langs komen  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #18 Gepost op: 25 juli 2013, 23:32:16
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1186254 date=1374786691
Verkeersregelaars zijn geen hulpdiensten en - in 99% van de gevallen - geen overheden. Zij hebben zich net als iedere andere werknemer én werkgever te houden aan de ATW en Arbo regelgeving. Er bestaat voor private verkeersregelaars tijdens een normale dienst geen uitzondering in het kader van hulpverlening of iets dergelijks. Natuurlijk moet het in overleg, maar als er niets te regelen is houdt het een keer op. De Arbeidsinspectie maakt er gehakt van als ze even langs komen  >:D

Klopt er zijn inderdaad grenzen. Alleen probeer te zeggen dat in de sectoren waar in gewerkt wordt zoals hulpdiensten, particuliere beveiliging en verkeersregelaars dat je er niet moet aan beginnen als je een gewoontedier bent. dan moet je een kantoorbaan nemen.

Geen 9 tot 5 mentaliteit, om het halfuur een bak koffie, om 10.00 uur een peuk doen, om 12.00 uur in de kantine zitten, om 15.00 nog uur nog een peuk , om 16.00 uur ook nog maar een peuk en om 16.45 uur inpakken en 17.00 uur rennen naar je auto.

De ene keer heb je pauze en de andere keer niet. Het is niet aan te raden als je 2 keer geen pauze heb gehad dat je gaat miepen  ;)
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #19 Gepost op: 25 juli 2013, 23:47:03
Niet mee eens. Als je op langer lopende projecten staat is het voor de werkgever makkelijk planbaar om iemand de aflossingen te laten verzorgen. Er is dan geen reden waarom jij als verkeersregelaar dan niet de pauze zou moeten krijgen waar je recht op hebt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein