Gebruik OGS bij grensoverschrijdende inzetten?

Auteur Topic: Gebruik OGS bij grensoverschrijdende inzetten?  (gelezen 8902 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Gepost op: 28 maart 2013, 16:05:24
Ik vraag mij dit al een tijdje af. Bij grensoverschrijdende inzetten (zowel 'wij' in het buitenland en het buitenland in NL), hoe zit het dan met het gebruik van OGS? Moet dat dan volgens de lokale regels? En hoe zit het met de tonen? De geluidsignalen in, bijvoorbeeld België zijn compleet anders dan hier in NL.
En hoe zit het met politieoptreden over de grens, wat je bij het verkeersteam nog wel eens ziet.

(Als dit topic verkeerd staat, dan graag verplaatsen naar de juiste plek)


EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2013, 19:34:15
Nederlandse ambulances gaan gewoon de grens over met de OGS die ze tot hun beschikking hebben, dus de NL tweetoon. (voor zolang die nog bestaat)
De regels: dat weet ik niet, misschien een ambu chauffeur die daar meer van weet?
Wat ik in de praktijk zie is dat de OGS gewoon gebruikt wordt zoals is NL, wij gaan bv niet zoals in België alleen met blauwe lampen aan rijden zodra er een patiënt in ligt.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2013, 19:38:09
Ergens op het forum - ik hou u bij deze in spanning - staat een link naar een PDF met uitleg. Alleen wáár deze staat is de vraag  e050


Gast

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2013, 19:40:47
Ook zou (uit mijn hoofd) een Nederlandse A2 rit in België de blauwe lampen áán moeten zetten om aan de lokale Belgische regelgeving voor A2 ritten te voldoen.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2013, 19:42:48
Er is een regeling die bepaalt dat Belgische en Duitse "prioritaire" voertuigen toch met prio 1 in Nederland mogen rijden. Ik heb die regeling wel eens gevonden en hier op het forum gepost. Weet niet meer uit mijn hoofd welke regeling dat was.

Ennn....ik heb 'm....

http://www.minbzk.nl/contents/pages/6060/brancherichtlijnherzienedruk8-1-2004.pdf

Artikel 2
Belgische en Duitse motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, Belgische en Duitse ziekenauto’s alsmede motorvoertuigen van de in artikel 1 bedoelde Belgische en Duitse organisaties worden vrijgesteld van het bepaalde in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 en de artikelen 3, 4 en 5 van de Regeling optische en geluidssignalen onder de voorwaarde dat zij optische en geluidssignalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,9974.0.html
De PDF werkt niet, ik heb een nieuwe op het oog

Vandaag de dag dus artikel 30b:

Artikel 30b
De artikelen 29 tot en met 30a zijn niet van toepassing op Belgische en Duitse motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, in gebruik bij diensten voor eerstelijns spoedeisende hulpverlening alsmede motorvoertuigen van Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten, aangewezen bij of krachtens artikel 29, eerste lid, mits deze voertuigen elk de signalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijk regels.




Gast

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2013, 20:14:44
Dat zijn de richtlijnen voor BE en DE HV-voertuigen in Nederland met OGS.
Andersom, NL voertuigen met OGS in het buitenland, dat staat o.a. in de brancherichtlijn spoedeisende medische hulpverlening

5.8. Buitenland
Wanneer Nederlandse ambulancevoertuigen in het buitenland optische en geluidssignalen voeren, dienen zij zich volgens de wetgeving in het betreffende land te gedragen. Deze wetgeving kan op essentiële punten afwijken van de Nederlandse wetgeving. Kennis van deze wetgeving is dan ook noodzakelijk.
Voor het rijden met optische en geluidssignalen in de buurlanden België en Duitsland zijn, op basis van geldende wet- en regelgeving1, landelijk de volgende afspraken gemaakt:
Duitsland
􀂃 Nederlandse voorrangsvoertuigen die optische en geluidssignalen voeren dienen zich in Duitsland te houden aan de Nederlandse Brancherichtlijn.
􀂃 Uitzondering is dat bij file ‘middendoor’ gereden dient te worden en niet over de vluchtstrook.
België
􀂃 Nederlandse voertuigen die optische en geluidssignalen voeren dienen zich in België te houden aan de Nederlandse Brancherichtlijn, met als uitzonderingen:
􀂃 Bij A2-ritten dient blauw licht gehanteerd worden.
􀂃 Voordat men door rood licht rijdt, wat alleen bij een A1-urgentie mag, moet eerst gestopt worden.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2013, 21:04:26
Ben benieuwd of mijn collega's dit weten  :D
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2013, 21:06:49
Ben benieuwd of mijn collega's dit weten  :D
Ik weet niet waar jij en "jouw collega's" werken, maar werkend in NHN heb je er minder mee te maken dan Zuid Limburg  >:D


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2013, 21:10:44
Zeeland, dus veel ritten over de grens!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.