Gebruik OGS bij grensoverschrijdende inzetten?

Auteur Topic: Gebruik OGS bij grensoverschrijdende inzetten?  (gelezen 8903 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2013, 21:29:00
Belgische IC ambulance met spoed onderweg
Belgische ambu in Bergen-op-Zoom.


De Prins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2013, 00:48:06
Ook zou (uit mijn hoofd) een Nederlandse A2 rit in België de blauwe lampen áán moeten zetten om aan de lokale Belgische regelgeving voor A2 ritten te voldoen.

Klopt niet, de chauffeur kan dat zelf bepalen. Het is simpel: dringend vervoer: met OGS aan, niet dringend vervoer, mag OGS, maar niet verplicht en zelfs afgeraden door vele diensten (vanwege het verwarrend effect voor de mede-weggebruikers)


Gast

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2013, 00:49:50
Nou, het klopt wel, kijk hier nog maar eens, vanuit de Branche Richtlijn.

Dat zijn de richtlijnen voor BE en DE HV-voertuigen in Nederland met OGS.
Andersom, NL voertuigen met OGS in het buitenland, dat staat o.a. in de brancherichtlijn spoedeisende medische hulpverlening

Citaat
5.8. Buitenland
Wanneer Nederlandse ambulancevoertuigen in het buitenland optische en geluidssignalen voeren, dienen zij zich volgens de wetgeving in het betreffende land te gedragen. Deze wetgeving kan op essentiële punten afwijken van de Nederlandse wetgeving. Kennis van deze wetgeving is dan ook noodzakelijk.
Voor het rijden met optische en geluidssignalen in de buurlanden België en Duitsland zijn, op basis van geldende wet- en regelgeving1, landelijk de volgende afspraken gemaakt:
Duitsland
􀂃 Nederlandse voorrangsvoertuigen die optische en geluidssignalen voeren dienen zich in Duitsland te houden aan de Nederlandse Brancherichtlijn.
􀂃 Uitzondering is dat bij file ‘middendoor’ gereden dient te worden en niet over de vluchtstrook.
België
􀂃 Nederlandse voertuigen die optische en geluidssignalen voeren dienen zich in België te houden aan de Nederlandse Brancherichtlijn, met als uitzonderingen:
􀂃 Bij A2-ritten dient blauw licht gehanteerd worden.
􀂃 Voordat men door rood licht rijdt, wat alleen bij een A1-urgentie mag, moet eerst gestopt worden.



Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2013, 00:52:04
Ik zie veel buitenlandse voertuigen vaak begeleid worden in nederland door de verkeerspolitie/motoren
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2013, 01:42:18
Ik zie veel buitenlandse voertuigen vaak begeleid worden in nederland door de verkeerspolitie/motoren

Heeft ook met een stukje plaats bekendheid te maken, dan is het vaak gidsen in plaats van begeleiden  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2013, 09:32:17
Stond er niet iets in de richtlijnen over achtervolging van een verdachte over de landsgrenzen mbt tot het stoppen voor een rood verkeerslicht?

Als ik deze regels namelijk lees moeten de Nederlandse diensten in België stoppen bij een rood verkeerslicht onder een achtervolging..... lijkt mij niet echt je van het zeg maar.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gast

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 29 maart 2013, 11:41:33
Stond er niet iets in de richtlijnen over achtervolging van een verdachte over de landsgrenzen mbt tot het stoppen voor een rood verkeerslicht?

Als ik deze regels namelijk lees moeten de Nederlandse diensten in België stoppen bij een rood verkeerslicht onder een achtervolging..... lijkt mij niet echt je van het zeg maar.
De regels zijn uit de brancherichtlijn medische spoedhulp verlening, in de brancherichtlijn politie en brandweer kon ik geen stukje ontdekken over grensoverschrijdende inzetten.


De Prins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2013, 16:53:26
Dat kan wel jullie richtlijn zijn, maar daarom is het nog niet de wetgeving in het betreffende land  ;)

Nou, het klopt wel, kijk hier nog maar eens, vanuit de Branche Richtlijn.


Gast

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 1 april 2013, 07:01:37
Dus, ik mag jouw woorden filteren dat in de Nederlandse richtlijnen wordt verwezen naar een eis in België, t.a.v. A2 en blauw-licht, wat niet correct zou zijn.
Kun je dit aantonen? Zo ja, dan kunnen er een aantal branche-richtlijnen herschreven worden aan deze zijde van de grens!


De Prins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #19 Gepost op: 1 april 2013, 11:14:54
Dus, ik mag jouw woorden filteren dat in de Nederlandse richtlijnen wordt verwezen naar een eis in België, t.a.v. A2 en blauw-licht, wat niet correct zou zijn.
Kun je dit aantonen? Zo ja, dan kunnen er een aantal branche-richtlijnen herschreven worden aan deze zijde van de grens!
Een stukje uit de Belgische wegcode:

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 37. Prioritaire voertuigen

37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.

37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere opdracht.

37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden na te hebben gestopt en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.