Hoe lang wachten met plaatsen foto's/info dodelijke ongevallen?

Auteur Topic: Hoe lang wachten met plaatsen foto's/info dodelijke ongevallen?  (gelezen 17269 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 30 maart 2013, 11:51:17
Het gaat mij niet echt om 't scoren! Ik vind juist dat de familie eerst ingelicht moet worden en dat daarna de media alles online mag gooien.
zojuist heeft de politie in dit voorval een persbericht geplaatst waarna alle media dit bericht hebben geplaatst.
Zoals al eerder gemeld. Zodra de politie een persbericht eruit doet, kun je er van uit gaan dat de familie is ingelicht. Dat je dan een bericht met eventueel een foto plaatst is geen probleem. Het gebeurt alleen nog veel te vaak andersom, met alle nare gevolgen van dien. ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2013, 12:00:23
Voor fotografen is het nou eenmaal belangrijk om snel je beeld door te zetten naar media. Doe je dit niet, dan plaatst de nieuwssite een foto van een voorbijganger, en dan kun je fluiten naar je centen. Vervelend voor de familie, maar zij lezen het anders ook wel op Twitter / Facebook. Dit soort nieuws gaat vooral in niet al te grootte plaatsen als een lopend vuurtje.

Vervelend voor de familie?

Weet je wat vervelend is? Kleine jongens naar de kinderpsycholoog sturen waar ze met wat deskundige hulp hun empatische vermogen moeten ontwikkelen. Iets waar je meer aan hebt dan hier de fotograaf uit te hangen.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2013, 12:26:28
Vervelend voor de familie?

Weet je wat vervelend is? Kleine jongens naar de kinderpsycholoog sturen waar ze met wat deskundige hulp hun empatische vermogen moeten ontwikkelen. Iets waar je meer aan hebt dan hier de fotograaf uit te hangen.

Wat minder op de 'man' en wat zakelijker reageren zou je sieren.

Zijn na EHBO'ers nu de fotografen het doelwit?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2013, 12:32:26
Wat minder op de 'man' en wat zakelijker reageren zou je sieren.

Zijn na EHBO'ers nu de fotografen het doelwit?
Toch zit er wel een kern van waarheid in het betoog van 024. Als professionele hulpverleners al professionele nazorg krijgen na dit soort incidenten, kan ik me voorstellen dat jonge fotografen toch een knauw krijgen waarmee zij bij niemand terecht kunnen. En alleen maar vanwege de poen de rest van hun leven een dikke kras in het geheugen hebben.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2013, 12:50:14
Geachte heer van der Wal,
  ik heb even gekeken naar het onderschrift van uw foto, waarbij staat BEVELVOERDER jeugdbrandweer.
  Mag ik u dan ook verzoeken de nodige voorzichtigheid en peïteit in acht te nemen bij dergelijke voorvallen.
  Ook U weet dat bij ongevallen met dodelijke afloop, de taak tot inlichten en voorlichten ligt bij de politie of anders bij de (H)OvD van de
  brandweer en niet bij een bevelvoerder en ook niet bij een fotograaf, welke een bepaalde achtergrond heeft.
Bij instappen begint de inzet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 30 maart 2013, 12:59:46
Wat minder op de 'man' en wat zakelijker reageren zou je sieren.

Zijn na EHBO'ers nu de fotografen het doelwit?

Ik maak bezwaar tegen de opmerking dat ik hier doelwitten heb. EHBO-ers zijn nog nooit mijn doelwit geweest. Ik heb een eigen mening en die is soms niet gelijk aan de heersende opinie op dit forum.

Minderjarigen met een camera noem ik geen fotografen. Voor mij zijn het gewoon jochies. Ik neem zelfs mijn verantwoordelijkheid door een kinderpsycholoog te adviseren. Ik vind het helemaal niet zo normaal als een minderjarige een paar euro belangrijker vindt dan gevoelens van nabestaanden. Zorgen maken om het geestelijk welzijn van onze jeugd is wat meer volwassen mensen zouden moeten doen.

Buiten dat het hier een hulpverleningsforum is. Er zullen weinig hulpverleners te vinden zijn die beweren dat belang van nabestaanden makkelijk overboord gezet kan worden. Als geintresseerden in hulpverlening of sensatiezoekers er anders over denken loop je hier de gok dat je de wind van voren kunt krijgen.

Ik heb helemaal geen boodschap aan redactieleden van 112 websites met hun eigen belangen. De taak nabestaanden te informeren ligt bij politie. Dat vage nieuwssites in de marge er anders over denken is niet mijn probleem.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2013, 13:25:06
Jullie hebben me schijnbaar verkeerd begrepen. Het gaat mij niet om het geld, maar het is voor mij begrijpelijk dat professionele fotograferen (die hun brood hiermee moeten verdienen) het wel zo doen.

Vorig jaar nog was ik bij een stacaravanbrand. De bewoners kwamen uit het zuiden van het land, en mij werd gevraagd of ik nog een paar uur wachten voordat ik de foto's zou publiceren. Dit heb ik netjes gedaan, zoals mij gevraagd is.

Oftewel: niet zo voorbarig conclusies trekken...  98uiye


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #17 Gepost op: 30 maart 2013, 13:29:53
Kan allemaal wel zijn, maar het gaat niet aan om mede-forumleden, hoe jong ze ook zijn, een gang naar de kinderpsycholoog te adviseren.

Zakelijk is de voors en tegens van (te) vroege berichtgeving opsommen en verdedigen. Niet om een persoon met een ander standpunt aan te vallen en/of persoonlijk te worden.

Wat je gaat krijgen is dat mensen hun mening niet meer durven te verkondigen omdat ze door Jan en alleman worden beledigd en/of in een hoekje worden gestopt.

Je voorkomt er zeker niet mee dat te jonge mensen er ineens anders over gaan denken. Hooguit dat de hakken in het zand gaan dan wel dat men verder de anonimiteit zoekt.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2013, 13:34:12
Jullie hebben me schijnbaar verkeerd begrepen. Het gaat mij niet om het geld, maar het is voor mij begrijpelijk dat professionele fotograferen (die hun brood hiermee moeten verdienen) het wel zo doen.

Vorig jaar nog was ik bij een stacaravanbrand. De bewoners kwamen uit het zuiden van het land, en mij werd gevraagd of ik nog een paar uur wachten voordat ik de foto's zou publiceren. Dit heb ik netjes gedaan, zoals mij gevraagd is.

Oftewel: niet zo voorbarig conclusies trekken...  98uiye

En zo gaat het 99 op de 100 keer. Als ik voor mijn eigen website mag spreken: als er bijv. een melding is van inzet MMT bij die en die scoutingvereniging zullen wij dat nooit specifiek benoemen. Er is bij bepaalde incidenten ook gewoon overleg met de voorlichters en op hun verzoek zullen ook wij gewoon wachten. Voor de rest blurren wij ons een slag in de rondte iedere keer. En dat geldt voor verreweg de meeste websites.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #19 Gepost op: 30 maart 2013, 13:35:06
Jullie hebben me schijnbaar verkeerd begrepen. Het gaat mij niet om het geld, maar het is voor mij begrijpelijk dat professionele fotograferen (die hun brood hiermee moeten verdienen) het wel zo doen.

Vorig jaar nog was ik bij een stacaravanbrand. De bewoners kwamen uit het zuiden van het land, en mij werd gevraagd of ik nog een paar uur wachten voordat ik de foto's zou publiceren. Dit heb ik netjes gedaan, zoals mij gevraagd is.

Oftewel: niet zo voorbarig conclusies trekken...  98uiye
Uit je vorige bericht was dat niet op te maken. Dan is het begrijpelijk dat er reacties op komen. Maar jou standpunt hierin is duidelijk.  :)