Hoe lang wachten met plaatsen foto's/info dodelijke ongevallen?

Auteur Topic: Hoe lang wachten met plaatsen foto's/info dodelijke ongevallen?  (gelezen 17435 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #20 Gepost op: 30 maart 2013, 13:37:05
Kan allemaal wel zijn, maar het gaat niet aan om mede-forumleden, hoe jong ze ook zijn, een gang naar de kinderpsycholoog te adviseren.

Zakelijk is de voors en tegens van (te) vroege berichtgeving opsommen en verdedigen. Niet om een persoon met een ander standpunt aan te vallen en/of persoonlijk te worden.

Wat je gaat krijgen is dat mensen hun mening niet meer durven te verkondigen omdat ze door Jan en alleman worden beledigd en/of in een hoekje worden gestopt.

Je voorkomt er zeker niet mee dat te jonge mensen er ineens anders over gaan denken. Hooguit dat de hakken in het zand gaan dan wel dat men verder de anonimiteit zoekt.

Dit was uiteraard geen reactie op Sem, maar op de postings daarvoor.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #21 Gepost op: 30 maart 2013, 14:00:44
Dames en heren, als we er weer uit zijn dan gaan we hier weer on-topic. Zo niet, dan gaat de rest van de op-de-man berichtgeving via PM. Verdere off-topic of op de persoon gerichte reacties worden verwijderd.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #22 Gepost op: 30 maart 2013, 14:11:05
Toch maar het epistel plaatsen, maar dan met een vervolgvraag on-topic. Wat ik met onderstaande wil zeggen, is dat je de grens overal kunt leggen. Onderstaande lijkt mij duidelijk niet de bedoeling. Een stapje terug is het plaatsen van foto's en nieuwsitems, zoals de topicstarter bedoelt. De vraag wanneer het ideale moment is om dat te doen (uitgaande van een respectvolle inhoud), vind ik een goede vraag. Echter de reacties die hij heeft uitgelokt, suggereren dat er met de grens geschoven kan worden. Naar aanleiding van de opmerking van Sem van der Wal de vraag: Waarom is het zo begrijpelijk dat een "112-fotograaf" dergelijke ethiek aan de kant schuift voor geld? Zou deze instelling de standaard moeten zijn voor de gemiddelde fotograaf?

Voor fotografen is het nou eenmaal belangrijk om snel je beeld door te zetten naar media. Doe je dit niet, dan plaatst de nieuwssite een foto van een voorbijganger, en dan kun je fluiten naar je centen. Vervelend voor de familie, maar zij lezen het anders ook wel op Twitter / Facebook. Dit soort nieuws gaat vooral in niet al te grootte plaatsen als een lopend vuurtje.
Jullie hebben me schijnbaar verkeerd begrepen. Het gaat mij niet om het geld, maar het is voor mij begrijpelijk dat professionele fotograferen (die hun brood hiermee moeten verdienen) het wel zo doen.

Vorig jaar nog was ik bij een stacaravanbrand. De bewoners kwamen uit het zuiden van het land, en mij werd gevraagd of ik nog een paar uur wachten voordat ik de foto's zou publiceren. Dit heb ik netjes gedaan, zoals mij gevraagd is.

Oftewel: niet zo voorbarig conclusies trekken...  98uiye
Kan allemaal wel zijn, maar het gaat niet aan om mede-forumleden, hoe jong ze ook zijn, een gang naar de kinderpsycholoog te adviseren.

Zakelijk is de voors en tegens van (te) vroege berichtgeving opsommen en verdedigen. Niet om een persoon met een ander standpunt aan te vallen en/of persoonlijk te worden.

Wat je gaat krijgen is dat mensen hun mening niet meer durven te verkondigen omdat ze door Jan en alleman worden beledigd en/of in een hoekje worden gestopt.

Je voorkomt er zeker niet mee dat te jonge mensen er ineens anders over gaan denken. Hooguit dat de hakken in het zand gaan dan wel dat men verder de anonimiteit zoekt.



Helemaal mee eens hoor. Ik zou zelfs nog een stap verder willen gaan. Hoe gaaf is het om als allereerste een interview te hebben van de familie van de veroorzaker/ het schatoffer van het dodelijk ongeval. Dát is pas nieuws waar je goed voor betaald krijgt. Meteen erop af zodra je je plaatjes hebt geschoten, voordat de politie het komt verpesten door de mensen in te lichten of dat ze het al van je concurrent op Twitter hebben gelezen, want dan is het hele verrassingseffect weg en daarmee de spontaniteit van de reacties.
Kijk, als de politie expliciet zou vragen om op ze te wachten, dan kun je best bij het tuinhek gaan staan tot ze klaar zijn, maar als dat niet gevraagd wordt, dan is er toch geen enkel probleem?
Het verandert niks aan de trieste gebeurtenis en dan is jouw topstory toch belangrijker dan het verergeren van het trauma van de familie. Het belang van een goed geďnformeerde wereld is immers belangrijker dan het welzijn van het inidvidu.

/ cynische modus uit (sorry, hij ging al aan bij het eerste bericht van Sem, dus dat kon ik er in deze reactie niet meer tussen zetten)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #23 Gepost op: 30 maart 2013, 14:19:26
Is er nog iemand die inhoudelijk wil reageren op wat ik geschreven heb?

Zo niet, dan laat ik dit topic mooi voor wat het is.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #24 Gepost op: 30 maart 2013, 14:22:53
Vraag me af of je deze discussie moet beperken tot (alleen) de 112-fotograaf en/of 'echte' (pers)fotograaf.

Met op iedere gsm de mogelijkheid om foto's en video's te maken ligt niet (alleen) bij de 112-fotografen het risico dat zij gewild of ongewild familieleden op de hoogte brengen nog voordat de politie dat doet.

Genoeg sites en/of fora waar zij hun plaatjes kwijt kunnen, zoals op Twitter. Neem bijvoorbeeld die scholieren die vorig jaar een foto van een man op Twitter zetten die door een trein gegrepen was.....

Over het algemeen valt het met de moraal op dit punt wel mee in dit land onder de fotografen. Uitzonderingen hou je altijd helaas.

Overigens, voor alle duidelijkheid 'dan heeft de familie maar pech gehad' is zeker niet mijn mening. Wel vind ik dat je in een redelijk vroeg stadium best foto's mag laten zien, vooral van grote incidenten, mits je maar goed herkenbare punten blurt zodat herkenbaarheid zo klein mogelijk is.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #25 Gepost op: 30 maart 2013, 16:09:28
Na overleg zijn enkele ongepaste reacties geschrapt uit het topic.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #26 Gepost op: 30 maart 2013, 17:07:31
Inhoudelijke reactie? Komt 'ie.

Ik persoonlijk wil best rustig aan doen bij een dodelijk ongeval. Gun de politie de tijd om de familie in te lichten. Ik vind het geen enkel probleem.

Maar...

- Hoe doen wij dit met omstanders? De voorbijgangers die nog voor de komst van de hulpdiensten al een foto op Twitter hebben gezet?
- Hoe moet ik mijn afnemers gaan uitleggen dat ik de beelden pas de volgende dag wil leveren, omdat de politie het persbericht pas de volgende dag publiceert? Mijn afnemers (regionale en landelijke media) zoeken dan wel bij de concurrenten of plukken een plaatje van Twitter. Vooral dat laatste is nog slechter dan dat ik zelf beelden lever. Ik kan er zelf voor kiezen om bepaalde beelden uit mijn montage voor de afnemers te laten. Op Twitter is die controle er niet op. Bovendien zijn de meeste omroepen wel dermate slim dat ze goed weten om te gaan met de beelden.

Kortom, persoonlijk ben ik van mening dat de politie eerst de tijd moet hebben om de familie in te lichten. Maar zakelijk gezien kunnen ik en mijn afnemers niet gaan zitten wachten op een persbericht wat pas de volgende dag verschijnt. Ben ik dan een totale ongevoelige pershufter die zonder enige empathie voor de familie geld probeert te verdienen? Sommige zullen die mening hebben, anderen die realistisch naar de gang van zaken kijken zullen beter weten.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #27 Gepost op: 30 maart 2013, 17:45:41
Inhoudelijke reactie? Komt 'ie.

Ik persoonlijk wil best rustig aan doen bij een dodelijk ongeval. Gun de politie de tijd om de familie in te lichten. Ik vind het geen enkel probleem.

Maar...

- Hoe doen wij dit met omstanders? De voorbijgangers die nog voor de komst van de hulpdiensten al een foto op Twitter hebben gezet?
- Hoe moet ik mijn afnemers gaan uitleggen dat ik de beelden pas de volgende dag wil leveren, omdat de politie het persbericht pas de volgende dag publiceert? Mijn afnemers (regionale en landelijke media) zoeken dan wel bij de concurrenten of plukken een plaatje van Twitter. Vooral dat laatste is nog slechter dan dat ik zelf beelden lever. Ik kan er zelf voor kiezen om bepaalde beelden uit mijn montage voor de afnemers te laten. Op Twitter is die controle er niet op. Bovendien zijn de meeste omroepen wel dermate slim dat ze goed weten om te gaan met de beelden.

Kortom, persoonlijk ben ik van mening dat de politie eerst de tijd moet hebben om de familie in te lichten. Maar zakelijk gezien kunnen ik en mijn afnemers niet gaan zitten wachten op een persbericht wat pas de volgende dag verschijnt. Ben ik dan een totale ongevoelige pershufter die zonder enige empathie voor de familie geld probeert te verdienen? Sommige zullen die mening hebben, anderen die realistisch naar de gang van zaken kijken zullen beter weten.

Alleen is dit een nogal bi-polair topic.

Jij staat ingeschreven bij KvK en verdient je brood met allerhande vormen van fotografie. Je afnemers bij landelijke media of regionale media brengen nieuws. Dat beperkt zich niet tot een een titel "Zwaar ongeval Zwartweg te Grubbenvorst" waarna men een serie foto's post. De echte media willen eerst informatie van een woordvoerder van politie of brandweer zodat ze een kort artikel kunnen maken. Daarbij komt dat jij een professionele standaard in acht neemt als beroepsfotograaf bij incidenten net als journalisten/redactieleden van het nieuwsmedium een beroepsstandaard hanteren.

Je hebt ook het leger van uitkeringstrekkers, gepensioneerden en verveelde pubers die de hele dag alarmmeldingen volgen op internet. Je mag er vraagtekens bij zetten of het echt een leuke hobby is om te gaan kijken bij een ernstig verkeersongeval. 112 websites posten de plaatjes maar brengen geen nieuws. Vaak staan de eerste foto's er al en pas later als de politie een persbericht maakt komt er wat tekst bij. Zelfs als niemand een persverklaring heeft schroomt men niet om zelf conclusies te trekken omdat ze iets hoorden wat twee hulpverleners tegen elkaar zeiden of omdat ze een half bericht opvingen via een walkie-talkie van een passerende agent. Dat is geen nieuws brengen dat is gewoon je ziekelijke sensatiezucht uitleven op een perverse wijze in de eredivisie voor ramptoerisme, namelijk plaatjes schieten en aanleveren aan je lotgenoot-sensatiezoeker die zich zelf redactielid of journalist noemt.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #28 Gepost op: 30 maart 2013, 18:13:44
Inhoudelijke reactie? Komt 'ie.

Ik persoonlijk wil best rustig aan doen bij een dodelijk ongeval. Gun de politie de tijd om de familie in te lichten. Ik vind het geen enkel probleem.

Maar...

- Hoe doen wij dit met omstanders? De voorbijgangers die nog voor de komst van de hulpdiensten al een foto op Twitter hebben gezet?
- Hoe moet ik mijn afnemers gaan uitleggen dat ik de beelden pas de volgende dag wil leveren, omdat de politie het persbericht pas de volgende dag publiceert? Mijn afnemers (regionale en landelijke media) zoeken dan wel bij de concurrenten of plukken een plaatje van Twitter. Vooral dat laatste is nog slechter dan dat ik zelf beelden lever. Ik kan er zelf voor kiezen om bepaalde beelden uit mijn montage voor de afnemers te laten. Op Twitter is die controle er niet op. Bovendien zijn de meeste omroepen wel dermate slim dat ze goed weten om te gaan met de beelden.

Kortom, persoonlijk ben ik van mening dat de politie eerst de tijd moet hebben om de familie in te lichten. Maar zakelijk gezien kunnen ik en mijn afnemers niet gaan zitten wachten op een persbericht wat pas de volgende dag verschijnt. Ben ik dan een totale ongevoelige pershufter die zonder enige empathie voor de familie geld probeert te verdienen? Sommige zullen die mening hebben, anderen die realistisch naar de gang van zaken kijken zullen beter weten.

Hoe vaak krijg jij klachten van wie dan ook dat jij veel te snel was, onethisch bezig was etc? Ook van de hulpdiensten? Dat lijkt mij nl. een goede graadmeter. Als jij continue overhoop ligt met jouw bezoekers en/of jouw contacten bij de hulpdiensten dan doe jij blijkbaar iets niet goed op het ethische vlak. Of krijg jij over het algemeen complimenten dat jij snel en accuraat bent? In dat geval vooral doorgaan zo! :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #29 Gepost op: 30 maart 2013, 18:55:05
De enige klachten over mijn werk die ik krijg, zijn op locatie van betrokkenen bij bijvoorbeeld (minder ernstige) ongevallen. Denk aan: auto in de sloot, auto tegen boom etc. Dat zijn meestal betrokkenen die dan klagen dat ze niet op de foto willen, inclusief kenteken en alles. En dan achteraf mailtjes krijgen dat ze graag de foto's willen hebben. Gebeurd maar al te vaak.

Verder heb ik nog nooit specifiek klachten gehad over te snel publiceren. Enerzijds komt dat ook omdat als ik beelden lever aan de media, er altijd minimaal een uur zit tussen het incident en het inladen van de beelden op mijn computer. Het ontvangen, monteren en publiceren/uitzenden op de omroep(site) is meestal pas op z'n allervroegst na 1,5 tot 2 uur na het incident. Sneller kan haast niet. Ik weet niet precies hoe lang het gemiddeld duurt voordat de politie de familie heeft weten te bereiken, maar ik denk dat er een redelijke marge zit tussen het publiceren/uitzenden van beelden en het slecht nieuws gesprek. Vandaar ook mijn reactie: foto's van omstanders die zelden bij ongevallen aanwezig zijn, richten vaak meer schade aan dan de pro's of de amateur hobbyisten.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon