Hoe lang wachten met plaatsen foto's/info dodelijke ongevallen?

Auteur Topic: Hoe lang wachten met plaatsen foto's/info dodelijke ongevallen?  (gelezen 17275 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #40 Gepost op: 31 maart 2013, 15:49:10
Als ik een dodelijk incident heb gehad gaan mijn foto's meteen naar de landelijke en plaatselijke media. Vaak is er genoeg concurrentie bij zo'n incident, en het respect heeft de media zelf om te wachten tot een persbericht om dan pas te publiceren. Bij de 112 site waar ik foto's voor maak is het een gewoonte om na zo'n 5 uur foto's te plaatsen. (indien geen persbericht cq gesproken met persvoorlichter) Vaak wordt er dan een concept gemaakt met een tijdsinstelling tot publiceren.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #41 Gepost op: 31 maart 2013, 15:53:52
Wie heeft er brood dan?

Het ANP omdat ze ooit een standaardfoto hebben verkocht aan landelijke of regionale nieuwsmedia? Als ongevallen de echte media halen staan er meestal helemaal geen foto's bij van het ongeval.

http://www.nu.nl/binnenland/3385510/automobilist-dood-botsing-boom.html

http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen/gewonde-bij-aanrijding-op-n325-1.3741397


Je noemt 2 nieuwsmedia's die allebei geen budget hebben om foto's te kopen of dat gewoon niet willen. Beide nemen alleen gratis foto's aan. Als ze geen gratis foto's kunnen krijgen nemen ze stockfoto's. Er zijn andere media (AD, Telegraaf, etc, etc) die wel gewoon afnemen als ze daarvoor moeten betalen.

Deze week zaten de communicatiedeskundigen van de politie wel in de rechtbank om TV producenten en filmmakers te proberen in te perken. Men maakte zich zorgen om het eigen imago van politie. De heren beriepen zich op het logo en de bestickering van de voertuigen, beide zijn auteursrechtelijk beschermd. Deze heren zouden ook het imago van slachtoffers bij zware ongevallen kunnnen beschermen door de rechter te wijzen op het auteursrecht van logo en bestickering. Een eigenaar van een 112-website zal dan bij de rechter het verweer moeten voeren. Ik denk dat veel rechters de 112-websites zien als hobby, waardoor deze groep gelijk staat aan normale burgers waarbij ze zich helemaal niet kunnen beroepen op persvrijheid, aangezien ze geen onderdeel zijn van de pers.

Dat auteursrecht word geschonden wanneer men speciale voertuigen met striping maakt om die in de film te gebruiken. het maken van foto's of video's van die auto's is geen auteursrechtenschending. Wanneer je dus lui hiervoor voor de rechter streept bereik je (na 3 jaar werk voor 10 man) verder niets.  :)


Ik snap heel goed dat als er beelden zijn van een incident en dan laat ik de ernst van het incident even achterwege dat de fotograaf
c.q. videograaf deze z.s.m. wil verkopen aan de media want daar verdien je je geldt mee.
Zolang personen, kentekens en eventueel bedrijfsreclame van het betrokken voertuig dan zo veel mogelijk onherkenbaar worden
gemaakt dan heb je denk ik het uiterste gedaan in mijn ogen.
Dan kan je ze binnen 1 uur aan je afnemers aanbieden in afwachting van het persbericht als die niet op zich laat wachten wat zoals ik
lees helaas nog regelmatig voorkomt. En in dat uur wachten is de politie meestal wel bij nabestaanden aan de deur geweest neem ik aan

Het grote probleem is echter dat veel redacties het niet pikken als ik alles ga lopen blurren. Dat is aan de redacties zelf. Wanneer ik beelden stuur waar ik vanalles onherkenbaar heb gemaakt word het gewoon niet gekocht.

Tuurlijk heb ik zelf ook mijn eigen normen en waarden. Die pas ik toe op mijn eigen beelden. Daarom staat mijn naam ook niet in de aftiteling als ik verkocht heb aan Hart van Nederland.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #42 Gepost op: 31 maart 2013, 16:56:11
Eigenlijk een ziekelijke problematiek.
Media eisen van alles van fotografen, die geven daar gehoor aan omdat ze anders naast het potje piesen en de media wel een fotootje van twitter plukken....

Voorstel: We zetten bij elk incident een handje vol agenten die iedereen belemmeren foto's te maken behalve de echte PPK fotografen. En die leveren pas aan de media als het persbericht er uit is.
Probleem opgelost.  :D en is nog goed voor de werkgelegenheid ook. Ik zie de vacatures al verschijnen.  

Haha, wat ben ik weer lekker irreëel aan het denken. Maar we zitten wel met een serieus probleem. En in mijn ogen zijn de enige schuldigen de media. Die hebben in de hand wanneer ze iets plaatsen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #43 Gepost op: 31 maart 2013, 16:57:56
Daarom staat mijn naam ook niet in de aftiteling als ik verkocht heb aan Hart van Nederland.  :)
Dus je verkoopt beelden die eigenlijk niet kunnen en daarom ben je blij dat je naam er niet bij staat?
Of begrijp ik je verkeerd?
Anders zou je juist trots moeten zijn dat je naam erbij staat toch?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #44 Gepost op: 31 maart 2013, 17:17:23
Je noemt 2 nieuwsmedia's die allebei geen budget hebben om foto's te kopen of dat gewoon niet willen. Beide nemen alleen gratis foto's aan. Als ze geen gratis foto's kunnen krijgen nemen ze stockfoto's. Er zijn andere media (AD, Telegraaf, etc, etc) die wel gewoon afnemen als ze daarvoor moeten betalen.


Actueel nieuws (zondag 31 maart 2012)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21437373/__Automobilist_dood_na_botsing__.html
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21436574/__Dodelijk_ongeval_Ureterp__.html
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3418166/2013/03/30/Auto-rijdt-door-pui-bestuurder-dood.dhtml


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #45 Gepost op: 31 maart 2013, 17:32:41
Dus je verkoopt beelden die eigenlijk niet kunnen en daarom ben je blij dat je naam er niet bij staat?
Of begrijp ik je verkeerd?
Anders zou je juist trots moeten zijn dat je naam erbij staat toch?

Nee. De beelden die ik zelf niet vind kunnen stuur ik vaak niet eens door. Echter verkoop ik de beelden en mogen hun er dan alles (behalve doorverkopen) mee doen.

De vraag is altijd wat kan en wat niet. Een shot met een zichtbaar slachtoffer verstuur ik niet. Een shot waarop een kenteken of bedrijfsnaam zichtbaar is verstuur ik wel. Ikzelf vind dat niet eens zo'n heel groot probleem.

Over de naamsvermelding. Ik verkoop gewoon en dan zijn het dus eigenlijk hun beelden. Ze hoeven zich verder niet meer te verantwoorden tegenover mij over die beelden. Tuurlijk is het leuk als je eigen beelden op TV te zien zijn, maar echt trots ben ik niet. Het hoort erbij. Vaak kijk ik niet eens naar nieuwsuitzendingen waar mijn beelden inzitten. Het is gewoon onderdeel van het werk.

Een ambupleeg is vaak ook 'trots' dat hij dat leven heeft gered. Toch gaat hij (meestal) niet meer bij die mensen op bezoek om te kijken hoe het gaat.  :)

Actueel nieuws (zondag 31 maart 2012)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21437373/__Automobilist_dood_na_botsing__.html
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21436574/__Dodelijk_ongeval_Ureterp__.html
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3418166/2013/03/30/Auto-rijdt-door-pui-bestuurder-dood.dhtml

Tuurlijk. Er zijn ook incidenten waarbij geen foto's online staan. Soms is dat omdat het dagbudget niet toereikend is. Of er zijn geen foto's beschikbaar cq nog onderweg zijn.

Er zullen altijd artikelen online staan waarbij geen foto staat. Maar dat is vaak niet omdat ze de foto niet intressant vinden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #46 Gepost op: 31 maart 2013, 17:48:40
Eigenlijk een ziekelijke problematiek.
Media eisen van alles van fotografen, die geven daar gehoor aan omdat ze anders naast het potje piesen en de media wel een fotootje van twitter plukken....

Voorstel: We zetten bij elk incident een handje vol agenten die iedereen belemmeren foto's te maken behalve de echte PPK fotografen. En die leveren pas aan de media als het persbericht er uit is.
Probleem opgelost.  :D en is nog goed voor de werkgelegenheid ook. Ik zie de vacatures al verschijnen.  

Haha, wat ben ik weer lekker irreëel aan het denken. Maar we zitten wel met een serieus probleem. En in mijn ogen zijn de enige schuldigen de media. Die hebben in de hand wanneer ze iets plaatsen.

Je vergeet één ding, namelijk dat er zat fotografen/filmers bij 'hobbysites' actief zijn die gewoon een PPK hebben, die bij de KvK ingeschreven staan etc. Tussen AD/Telegraaf en sites van puberjongetjes zit nog een heel scala aan andere soorten van sites.

En of iets een probleem is dat zou je dan ergens aan moeten afmeten. Bijvoorbeeld de hoeveelheid klachten over afbeeldingen/video's die ingediend worden.

Zoals reeds gezegd en puur voor mijn eigen site sprekend: die klachten zijn er niet of nauwelijks. En in de rubriek 'Fotografen kan dit' op dit forum zie ik nu ook weer geen massa's voorbeelden voorbij komen.

Waar het om gaat is dat smaken nu eenmaal verschillen: jij en anderen vinden het allemaal maar smakeloos en lijkenpikkerij etc. etc. Maar anderen malen er helemaal niet om en weer anderen kan het niet bloederig genoeg zijn en/of bezoeken met tienduizenden de 112-sites.

De politie heeft niets te zeggen over de ethische kant. Die kan slechts optreden daar waar personen gevaar lopen of sporen vernield dreigen te worden. Het is over het algemeen de goede wil van redacties dat vrijwel altijd slachtoffers en kentekens worden geblurd e.d. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #47 Gepost op: 31 maart 2013, 19:48:01
Zoals reeds gezegd en puur voor mijn eigen site sprekend: die klachten zijn er niet of nauwelijks.
Hulpverleners klagen niet snel via de officiële weg, omdat de werkgever vaak aangeeft dat er toch vrij weinig aan te doen is (daar komt dat verschil tussen ethiek en wetgeving weer naar boven)
En patiënten en betrokkenen vervloeken fotografen vaak ter plaatse maar vergeten het voorval omdat ze voor heftige periodes staan, met diagnoses en behandelingen.
Vergeet niet dat men ook wel beseft dat het vechten tegen de bierkaai is, omdat de regelgeving zoveel ruimte geeft. Zie de discussies in andere topics, o.a. in "fotografen, kan dit?" waar het gaat over het feit dat pas achteraf een klacht kan worden ingediend en dan de nieuwswaarde en nadelen worden afgewogen.

Willen we een reëel beeld hebben dan zal er een pro-actief onderzoek moeten worden gedaan naar de daadwerkelijke problematiek, en de uitslagen zouden wel eens verassend nadelig voor fotografen kunnen zijn. (AANNAME!  98uiye )

Maar we gaan nu erg neigen naar de discussies zoals die in de andere topics over incidentfotografen worden gevoerd.
Het gaat hier om het moment van plaatsen en niet de ethische kant van de fotografie inhoudelijk of de werkwijze van fotograaf ter plaatse.

Ik vind dat ten alle tijden de politie het voor het zeggen moet hebben wanneer berichten de media in kunnen, simpelweg door verplicht te stellen de persberichten af te wachten. Indienen van foto- of filmmateriaal kun je altijd al eerder doen, zodat een fotograaf niet naast het potje piest. De media bepalen na het persbericht wanneer ze e.e.a. plaatsen.
Maar dit zal nooit de realiteit worden, helaas...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #48 Gepost op: 31 maart 2013, 19:57:45
Ik vind dat ten alle tijden de politie het voor het zeggen moet hebben wanneer berichten de media in kunnen, simpelweg door verplicht te stellen de persberichten af te wachten. Indienen van foto- of filmmateriaal kun je altijd al eerder doen, zodat een fotograaf niet naast het potje piest. De media bepalen na het persbericht wanneer ze e.e.a. plaatsen.
Maar dit zal nooit de realiteit worden, helaas...

Dat word leuk. Hebben we een grote industriebrand waar gevaarlijke stoffen vrijkomen. Ramen en deuren moeten in de wijde omtrek dicht. Maar de pers mag niemand informeren, omdat de persvoorlichter pas de volgende ochtend een persbericht gaat schrijven. Dat gaan de burgers echt accepteren.  e050
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #49 Gepost op: 31 maart 2013, 20:00:42
Dat word leuk. Hebben we een grote industriebrand waar gevaarlijke stoffen vrijkomen. Ramen en deuren moeten in de wijde omtrek dicht. Maar de pers mag niemand informeren, omdat de persvoorlichter pas de volgende ochtend een persbericht gaat schrijven. Dat gaan de burgers echt accepteren.  e050
Dat hoeven burgers ook niet te accepteren, omdat bij een grote industriebrand met gevaarlijke stoffen die voorlichter echt zo snel mogelijk met informatie naar buiten zal komen. En niet pas de volgende ochtend, dus dit is onzin wat je schrijft.