Hoe lang wachten met plaatsen foto's/info dodelijke ongevallen?

Auteur Topic: Hoe lang wachten met plaatsen foto's/info dodelijke ongevallen?  (gelezen 17259 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #70 Gepost op: 8 april 2013, 12:42:37
Die kennis schrikt zich ook rot als hij (de auto van) een bekende/vriend meent te identificeren. Is het dan zijn verantwoordelijkheid om te achterhalen hoe laat het incident heeft plaatsgevonden en uit te rekenen of de politie de familie al op de hoogte had kunnen stellen, voordat hij zijn vermoeden/conclusies kan controleren bij de directe naasten van die vriend en zijn emoties kan delen?

Nee dat is het niet.
Het is wel zijn verantwoording om niet gewoon klakkeloos een berichtje met een link te sturen naar iemand met de opmerking  "Hee, is dat niet de auto van jouw broer?"" terwijl hij/zij zich beseft dat de broer van die persoon dus het dodelijk slachtoffer is/kan zijn dat in het bericht vermeld wordt.
Dat is volgens mij nog gewoon een kwestie van menselijkheid en empathie, ook (of juist) als er emoties in het spel zijn.

Bovendien kan die kennis zich ook rot schrikken als hij de foto een dag later tegenkomt, en de familie al in kennis is gesteld. Is het dan wel ok om zo'n berichtje te sturen naar de familie?
Want zo begrijp ik nu je voorbeeld in relatie tot het tijdstip van plaatsen van een foto..
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #71 Gepost op: 8 april 2013, 13:30:21
Nee dat is het niet.
Het is wel zijn verantwoording om niet gewoon klakkeloos een berichtje met een link te sturen naar iemand met de opmerking  "Hee, is dat niet de auto van jouw broer?"" terwijl hij/zij zich beseft dat de broer van die persoon dus het dodelijk slachtoffer is/kan zijn dat in het bericht vermeld wordt.
Dat is volgens mij nog gewoon een kwestie van menselijkheid en empathie, ook (of juist) als er emoties in het spel zijn.

Bovendien kan die kennis zich ook rot schrikken als hij de foto een dag later tegenkomt, en de familie al in kennis is gesteld. Is het dan wel ok om zo'n berichtje te sturen naar de familie?
Want zo begrijp ik nu je voorbeeld in relatie tot het tijdstip van plaatsen van een foto..


In mijn voorbeeld zit er inderdaad wat weinig context aan. Eén zinnetje bij een foto met en schokkend beeld, is inderdaad niet empathisch. Ik denk dat je daar over valt. Zou het anders zijn als hij zou bellen? "Hee, ik kom net toevallig op een 112-website langs een foto van een ongeval vandaag en die auto lijkt sprekend op die van je broer. Zeg dat het niet waar is. Is hij het? Ik stuur je de link wel even."

Mijns inziens maakt het dan uit of die zus het op dat moment al weet via de officiële weg of dat ze het op deze manier te weten komt.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #72 Gepost op: 10 april 2013, 11:21:28
Ik denk dat je daar over valt.

Het was voor mij niet helemaal duidelijk wat je wilde aangeven met het voorbeeld. Maar nu wel.
Natuurlijk maakt het uit of een nabestaande al op de hoogte is of niet. Vandaar dat ik vind dat er helemaal niet bericht moet worden tot dat duidelijk is. Dat zou ik "normaal" vinden.
Maar zelfs politie woordvoerders en agenten houden hier steeds minder rekening mee.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten