Preventieve luchtsurveillance

Auteur Topic: Preventieve luchtsurveillance  (gelezen 12332 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Gepost op: 30 maart 2013, 13:44:08
Een filmpje van Aneo Koning over het Utrechtse verkenningsvliegtuigje Charly en het risico op een natuurbrand:

charly vliegt vandaag1


VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2013, 13:55:51
Zoals wellicht bekend gaan de verkenningsvliegtuigen (Charly voor Utrecht/Gooi- en Vechtstreek, Ajax voor Gelderland en Oscar voor Twente) de lucht in vanaf code oranje/een droogte-index van 55 of hoger.

Ik ben wel benieuwd naar de meningen van anderen, zeker ook de Belgische forumleden. Wegen de aanzienlijke kosten op tegen de mogelijkheid van een snelle ontdekking door luchtsurveillance? Of zijn er andere, mogelijk effectievere, manieren op branden in een vroeg stadium te ontdekken?

Taken van de surveillancevliegtuigen:
- Verkenningsvluchten boven het verzorgingsgebied, melden van beginnende branden.
- Eenheden naar het juiste inrijpunt en naar de brand dirigeren
- Actueel beeld geven van de brand (snelheid uitbreiding etc.)
- Assisteren bij grotere branden als gids.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2013, 14:34:06
Zoals wellicht bekend gaan de verkenningsvliegtuigen (Charly voor Utrecht/Gooi- en Vechtstreek, Ajax voor Gelderland en Oscar voor Twente) de lucht in vanaf code oranje/een droogte-index van 55 of hoger.

Ik ben wel benieuwd naar de meningen van anderen, zeker ook de Belgische forumleden. Wegen de aanzienlijke kosten op tegen de mogelijkheid van een snelle ontdekking door luchtsurveillance? Of zijn er andere, mogelijk effectievere, manieren op branden in een vroeg stadium te ontdekken?

Taken van de surveillancevliegtuigen:
- Verkenningsvluchten boven het verzorgingsgebied, melden van beginnende branden.
- Eenheden naar het juiste inrijpunt en naar de brand dirigeren
- Actueel beeld geven van de brand (snelheid uitbreiding etc.)
- Assisteren bij grotere branden als gids.

Het alternatief,  wat er voor de luchtsurveillance was, is uitkijk posten in de zogenaamde brandtorens, tevens het systeem wat nu in België nog steeds word gebruikt, had als nadeel ten opzichte van luchtsurveilance :

-De bij de inzet van dit systeem voor de Veluwe was het 10 voudige aan personeel nodig.
-Een rookwolk moest vanaf minimaal 2 waarnemingspunten worden waargenomen om de positie globaal te kunnen bepalen d.m.v. een kruispeiling.
-De waarnemer zag vaak ook stofwolken van bijvoorbeeld een militaire oefening aan voor rookwolken .
-Hierdoor werd er vaker gealarmeerd voor iets wat op een natuurbrand leek maar achteraf een ongewenst alarm was.
-Kleinere vuurhaarden moesten eerst voldoende rook produceren om waargenomen te kunnen worden door 2 waarnemingspunten

+vanaf een stationaire toren kun je de onderstaande taken niet meer uitvoeren.

- Eenheden naar het juiste inrijpunt en naar de brand dirigeren
- Assisteren bij grotere branden als gids.
- Actueel beeld geven van de brand (snelheid uitbreiding etc.)

Het laatste punt is  misschien wel de belangrijkste voordeel van lucht surveillance, kijken wat is de daadwerkelijke grote van de brand, dus heb je als eerste inzet voldoende aan 1 TS-BT of moet het misschien meer zijn dus 1 peloton, 1 Compagnie of meerdere Compagnieën en dat al voordat de eerste grondtroepen aanwezig zijn.
Hierdoor kan de MKB al pro-actief gaan opschalen waardoor er z.s.m. voldoende slagkracht ter plaatse komt om natuurbranden niet te laten escaleren.
Want waardoor escaleerde de duinbranden in Noord Holland
- doordat er geen actuele overview van het getroffen gebied was duurde het lang voordat de grote van het incident duidelijk was en doordat er onvoldoende opgeschaald kon worden met matrieel wat in dat gebied uit de voeten kon


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2013, 14:50:04
Inderdaad; er zijn gevallen bekend waarbij een verkenningsvliegtuig de rookontwikkeling van een bosbrand op zeer grote afstand zag, omdat bij helder weer het contrast zo duidelijk is. Voor het beeld van boven is een vliegtuig ook van groot belang; de beste aanrijdroute van de brandweer bepalen is ontzettend belangrijk (liefst bovenwinds aanrijden, eventuele zwaartepunten benoemen etc.)!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2013, 14:55:04
Middels het vliegtuig kunnen er toch ook makkelijker kaartcoordinaten door worden gegeven aan de grondploegen?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2013, 15:37:29
Middels het vliegtuig kunnen er toch ook makkelijker kaartcoordinaten door worden gegeven aan de grondploegen?

Zeker; het vliegtuig kan prima coördinaten peilen. Als het boven de brand vliegt tot op tientallen meters nauwkeurig. Met coördinaten kom je op dit moment nog niet zover, je krijgt een plek in het bos te zien waar de brand woedt, maar kan er niet echt naar begeleid worden omdat de berijdbare paden niet (goed) in de MDT/CityGIS staan. Daarom is het belangrijk dat het vliegtuig naast de coördinaten ook het beste inrijpunt voor de brandweer bepaalt (rekening houdend met bijvoorbeeld bovenwinds aanrijden of juist een kopaanval).

Binnen de VRU draait een project met een interactieve bereikbaarheidskaart. Met een beetje geluk kan binnen afzienbare tijd een 'natuurbrandkaart' (zoals in het natuurbrandkaartenboek zitten) op de MDT verschijnen en verloopt de navigatie via de op de kaart aangegeven berijdbare paden! :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2013, 15:57:28
Moet ik overigens opmerken dat het nu net lijkt dat coördinaten haast nutteloos zijn: in het natuurbrandkaartenboek is de locatie natuurlijk ook op te zoeken als je de coördinaten hebt! Elektronische begeleiding door middel van een digitale natuurbrandkaart zou helemaal ideaal zijn! :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2013, 18:56:17
Zeker; het vliegtuig kan prima coördinaten peilen. Als het boven de brand vliegt tot op tientallen meters nauwkeurig. Met coördinaten kom je op dit moment nog niet zover, je krijgt een plek in het bos te zien waar de brand woedt, maar kan er niet echt naar begeleid worden omdat de berijdbare paden niet (goed) in de MDT/CityGIS staan. Daarom is het belangrijk dat het vliegtuig naast de coördinaten ook het beste inrijpunt voor de brandweer bepaalt (rekening houdend met bijvoorbeeld bovenwinds aanrijden of juist een kopaanval).

Binnen de VRU draait een project met een interactieve bereikbaarheidskaart. Met een beetje geluk kan binnen afzienbare tijd een 'natuurbrandkaart' (zoals in het natuurbrandkaartenboek zitten) op de MDT verschijnen en verloopt de navigatie via de op de kaart aangegeven berijdbare paden! :)
Moet ik overigens opmerken dat het nu net lijkt dat coördinaten haast nutteloos zijn: in het natuurbrandkaartenboek is de locatie natuurlijk ook op te zoeken als je de coördinaten hebt! Elektronische begeleiding door middel van een digitale natuurbrandkaart zou helemaal ideaal zijn! :)

Volgens mij loopt VR Utrecht in dit nog achter op VGGM en VNOG, want daar hebben ze het Eagle en CCS-M systeem waarbij wel is te zien waar het brand, en via welke weg je er kunt komen.
Maar het is wel jammer dat schijnbaar voor de 3e maal het wiel opnieuw word uitgevonden en niet op het uitgebreide Eagle systeem van VGGM of het iets simpelere CCS-M systeem van VNOG word aangehaakt en dan gezamelijk het een en ander verder ontwikkeld wordt.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2013, 19:02:14
Volgens mij loopt VR Utrecht in dit nog achter op VGGM en VNOG, want daar hebben ze het Eagle en CCS-M systeem waarbij wel is te zien waar het brand, en via welke weg je er kunt komen.
Maar het is wel jammer dat schijnbaar voor de 3e maal het wiel opnieuw word uitgevonden en niet op het uitgebreide Eagle systeem van VGGM of het iets simpelere CCS-M systeem van VNOG word aangehaakt en dan gezamelijk het een en ander verder ontwikkeld wordt.

Er wordt aan het CCS-systeem gekoppeld en er wordt juist steeds meer samengewerkt tussen de 3 grote natuurbrandregio's, op alle fronten. Een uniforme risico-index natuurbrand, waarbij de natuurgebieden van de regio's op een zelfde manier geclassificeerd worden bijvoorbeeld. Geloof me maar dat de VRU heel veel nuttige dingen uit de andere regio's benut, maar dat de andere regio's vast en zeker ook de nuttige uitvindingen van de VRU (bronpomp etc.) kunnen gaan gebruiken..........

Dat op sommige vlakken te vaak het wiel wordt uitgevonden begrijp ik, maar ik heb juist het beeld dat er juist op het gebied van natuurbrandbeheersing heel veel samengewerkt wordt ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2013, 21:10:43
Er wordt aan het CCS-systeem gekoppeld en er wordt juist steeds meer samengewerkt tussen de 3 grote natuurbrandregio's, op alle fronten. Een uniforme risico-index natuurbrand, waarbij de natuurgebieden van de regio's op een zelfde manier geclassificeerd worden bijvoorbeeld. Geloof me maar dat de VRU heel veel nuttige dingen uit de andere regio's benut, maar dat de andere regio's vast en zeker ook de nuttige uitvindingen van de VRU (bronpomp etc.) kunnen gaan gebruiken..........

Dat op sommige vlakken te vaak het wiel wordt uitgevonden begrijp ik, maar ik heb juist het beeld dat er juist op het gebied van natuurbrandbeheersing heel veel samengewerkt wordt ;)

Als ik je 2 eerdere reacties las kwam het op mij over dat VRU een eigen systeem aan het ontwikkelen was, maar gelukkig word er voortgeborduurd op bestaande ontwikkelingen in Nederland.