Service en Veiligheid medewerkers NS

Auteur Topic: Service en Veiligheid medewerkers NS  (gelezen 68440 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #70 Gepost op: 10 augustus 2016, 09:16:17
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1441353 date=1470694353
Dat is jammer, want een beveiligingshond is een betrekkelijk goedkope manier, om meer defensieve capaciteit in te zetten, en om geweldplegers en andere daders af te schrikken. Ben ik met je eens.

Ook kunnen honden explosieven leren opsporen. En ze kunnen  een vluchtende verdachte snel inhalen, als er geen omstanders zijn. Bijvoorbeeld bij betrapping op koperdiefstal, 's nachts buiten het station. Tussen explo en surveillance honden zit dag en nacht verschil !

Bovendien zijn er erg veel mensen, die graag willen werken met een hond, als politiehondengeleider of beveiliger. Daardoor kan er bij een vacature geselecteerd worden op grote capaciteiten bij de hondengeleiders. Dat zou idd moeten gebeuren maar door een dringend tekort aan HG is er van selectie op capaciteiten totaal geen sprake !

Als er bijt-incidenten zijn geweest met honden van politie of beveiligers op treinstations, kunnen daar mogelijk oplossingen voor worden gevonden. Bijvoorbeeld:
- andere hondenrassen uitproberen Het ligt niet aan de hondenrassen...
- de hond genoeg vrij laten rennen buiten werktijd Haha, wat heeft dat er in hemelsnaam mee te maken !?
- een kalmerend middel toedienen als de hond te onrustig is Dit meen je toch zeker niet serieus !?
- Voorlichting aan het publiek, over hoe om te gaan met de beveiligingshonden. Ook voorlichting gericht op kinderen. Dat kan onder andere via de luidsprekers en omroepster op de stations, en via posters op stations, websites, enz. Het probleem zit hem bij diegeen wat de riem vasthoud en dus de controle over de hond heeft, of beter gezegd behoort te hebben. Het is nu zo dat iedereen die basis beveiliging diploma heeft een hond kan kopen en/of 'zelf africhten' en na een toetsing ermee kan gaan werken. Een veel gehoorde uitspraak van keurmeesters die zulke combinaties moeten keuren (dus hond/geleider) bij het nauwelijks voldoen aan de gestelde eisen (waaronder volledige controle van de hond) is: "Ach, ze hebben het toetsingsbewijs nodig voor hun inkomen"!
Oftewel lopen er heel veel combinaties rond die helemaal niet geschikt zijn om met een hond te werken en waar dit ook al overduidelijk zichtbaar is tijdens de toetsing !

- muilkorf, die zo nodig heel snel kan worden afgedaan. Wordt al geregeld verplicht gesteld.
- ander type riem of band die meer controle geeft over de hond.
- betere training van de hond en hondengeleider met behulp van experts. Een goede HG is vooral een goede beveiliger, daar begint het namelijk.
- raadplegen via internet van buitenlandse top-experts Waarom buitenlandse experts raadplegen ? (Als je weet dat de meeste (geïmporteerde) politiehonden wereldwijd uit NL komen dus die expertise is in NL echt ruimschoots aanwezig !)
- meer afstand houden met de hond van de reizigers, zolang de muilkorf af is.
- de honden inzetten op tijdstippen en locaties met minder drukte
enzovoort... Gebeurd al, de meeste diensten zijn 's avonds.
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #71 Gepost op: 10 augustus 2016, 10:02:34
Als jullie serieus over honden gaan hebben, kan je ook beargumenteren dat de NS'ers een dienstwapen moeten krijgen....  98uiye


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #72 Gepost op: 10 augustus 2016, 11:15:32
Citaat van: Tony-cc link=msg=1441337 date=1470689263
Nou... ::)
Offtopic: Op de meeste stations mogen geen honden meer gebruikt worden vanwege de veelvuldige (onnodige) incidenten... En terecht.

En terecht, ik heb nooit begrepen waarom beveiligers met honden rondlopen. Uitgezonderd de verlaten wachthokjes met hoge dreiging, voor noodweer situaties.

In andere gevallen mogen ze simpelweg niet gebruikt worden, ook het 'speuren' heeft geen zin door particuliere honden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #73 Gepost op: 10 augustus 2016, 11:23:59
Citaat van: silque link=msg=1441593 date=1470820532
In andere gevallen mogen ze simpelweg niet gebruikt worden, ook het 'speuren' heeft geen zin door particuliere honden.
Toch word dit veel gedaan, en soms zelfs verplicht gesteld. Op schiphol moeten alle zendingen naar (onder andere) amerika gecontroleerd worden op explosieven. Dit gebeurt door een particuliere beveiligingsbureau met explo opgeleiden honden. Bij koeriers zendingen gebeurt dit idem. Weet zelfs van bedrijven die hun zendingen laten controleren door narcotica honden van een particulier beveiligingsbureau. Als deze dan wat signaleren worden de overheidsdiensten in geroepen om het dan af te handelen.

Is dit een goede zaak? Aan de ene kant vind ik het wel omdat hierdoor de druk op de overheidsdiensten verminderd worden (je hoeft niet overal op te draven). Aan de andere kant omdat er zo'n grote vraag naar is vanuit het bedrijfsleven zet ik soms ook wel een aantal vraagtekens bij de vakbekwaamheid van de hondengeleiders. Ondanks dat de heren en dames het echt wel goed bedoelen. Maar als ik kijk hoe vaak er gecontroleerd word of de honden en geleider nog wel goed bezig zijn bij ons, vraag ik mij af of dit ook gebeurt bij de private commerciële bedrijven
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #74 Gepost op: 10 augustus 2016, 11:40:55
Tja ik zal het iets nuanceren, ik spreek vooral over de reguliere politiezorg. Kan me ergens voorstellen dat Schiphol met de bulk aan goederen weer een ander verhaal is en daar misschien wat anders is geregeld.

Neem bijvoorbeeld een evenement (groot festival oid), daar kun je particuliere beveiligers inzetten met een explohond om bezoekers te controleren.
Maar wat als die hond aanslaat, gaan we dan heel de kermis optuigen? Is die hond wel goed getraind op de manier waarop wij onze honden trainen? Heeft die hond zoveel ervaring ?
Wat gebeurt er als die hond 20x aanslaat op één dag? 20x kermis? Weten we ook de gevolgen voor het festival als zo'n hond aanslaat op bepaalde plekken?

De praktijk is dat er dan alsnog een explohond van de politie komt, samen met de TEV.

Wat als die hond niet aanslaat, waar het wel had gemoeten? Wat voor discussie krijg je dan?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #75 Gepost op: 10 augustus 2016, 12:17:15
Citaat van: silque link=msg=1441601 date=1470822055
Tja ik zal het iets nuanceren, ik spreek vooral over de reguliere politiezorg. Kan me ergens voorstellen dat Schiphol met de bulk aan goederen weer een ander verhaal is en daar misschien wat anders is geregeld.

Neem bijvoorbeeld een evenement (groot festival oid), daar kun je particuliere beveiligers inzetten met een explohond om bezoekers te controleren.
Maar wat als die hond aanslaat, gaan we dan heel de kermis optuigen? Is die hond wel goed getraind op de manier waarop wij onze honden trainen? Heeft die hond zoveel ervaring ?
Wat gebeurt er als die hond 20x aanslaat op één dag? 20x kermis? Weten we ook de gevolgen voor het festival als zo'n hond aanslaat op bepaalde plekken?

De praktijk is dat er dan alsnog een explohond van de politie komt, samen met de TEV.

Wat als die hond niet aanslaat, waar het wel had gemoeten? Wat voor discussie krijg je dan?


Particuliere explohonden worden door de overheid gecertificeerd. Als zo'n hond aanslaat zal er idd moeten worden opgetuigd.

Twee honden over hetzelfde pakket laten gaan is ook geen optie. Welke hond heeft het bij het rechte eind? Een TEV zal een beslissing moeten nemen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #76 Gepost op: 10 augustus 2016, 12:53:02
Dat gebeurt in de praktijk wel, de politie hond geeft daarbij de doorslag.
Wil niet zeggen dat het pakket vervolgens niet meer onderzocht wordt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #77 Gepost op: 10 augustus 2016, 13:52:42
Citaat van: silque link=msg=1441615 date=1470826382
Dat gebeurt in de praktijk wel, de politie hond geeft daarbij de doorslag.
Wil niet zeggen dat het pakket vervolgens niet meer onderzocht wordt.

Met alle respect, maar word het werk van een TEV dan geen gokwerk? Het is óf goed óf niet. PVO van toepassing óf niet.

Een tweede hond, van de politie of KMar, inzetten vergroot de foutmarge alleen maar. En de regelgeving is er volgens mij om die zo klein mogelijk te maken.

Mijns inziens zou na een melding van een hond standaard de EODD moeten komen.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #78 Gepost op: 10 augustus 2016, 14:00:17
Terug naar de NS, er is mijns inziens een verschil tussen speurhonden (explosieven, drugs, personen) en "bijt" honden. Voor die laatste categorie is in de private sector in mijn optiek geen plaats ivm geweldszetting, voor de eerste daarintegen volop!
Bijdragen op persoonlijke titel.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #79 Gepost op: 10 augustus 2016, 14:07:59
Citaat van: Highfield link=msg=1441627 date=1470830417
Terug naar de NS, er is mijns inziens een verschil tussen speurhonden (explosieven, drugs, personen) en "bijt" honden. Voor die laatste categorie is in de private sector in mijn optiek geen plaats ivm geweldszetting, voor de eerste daarintegen volop!

En in de praktijk gebeurt het nu andersom. NS huurt onderaannemers in voor de stations, deze beveiligingsbedrijven kunnen over honden beschikken. Ik heb er wel eens eentje gesproken, hij vertelde dat deze honden opgeleid worden volgens de politiestandaarden en alleen in noodweersituaties gebruikt mogen worden. Vaak lopen ze op de stations nog wel met muilkorf om, maar vertonen geen enkele vorm van agressie naar reizigers.

Buiten de NS om zijn honden in de beveiligingsbranche best wel gebruikelijk.