Mag je een grote srv wagen slepen op de snelweg?

Auteur Topic: Mag je een grote srv wagen slepen op de snelweg?  (gelezen 9194 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

srvwagen

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 3 april 2013, 17:09:02
hallo

mijn vraag is als je een grote srv wagen gewoon over snelwegen mag slepen
van a naar b over alle wegen?
weet iemand hier meer over?

mvg




Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #1 Gepost op: 3 april 2013, 17:18:13
Dit is daadwerkelijk éénmalig?
Ik proef een vorm van vaker
Bij instappen begint de inzet.


srvwagen

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #2 Gepost op: 3 april 2013, 17:21:27
nee zeker niet het is een eenmalige actie
alleen voor de koop en dan het vervoer naar zijn volgende bestemming
waar die weer een heletijd staat tot ie verkocht word.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 3 april 2013, 17:22:37
Buiten het feit of het onder bepaalde omstandigheden wel/niet mag....

Denk je zelf dat het een verstandig idee is?! ::)

(Er bestaat ook nog zoiets wat artikel 5 heet...)


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #4 Gepost op: 3 april 2013, 17:25:22
Gewoon ff een juiste oprijwagen of bergingsvoertuig er onder.
Hen je de verantwoordelijkheid tijdens het vervoer ook niet.
Bij instappen begint de inzet.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #5 Gepost op: 3 april 2013, 18:01:44
Wat voor voertuig moet het geheel gaan slepen? Als het een SRV wagen op een truck of bus chassis is, dan heeft deze perslucht nodig om ervoor te zorgen dat de remmen loskomen en dat er daarna nog geremd kan worden tijdens het slepen, dus je zal een bus of vrachtwagen als trekkend voertuig nodig hebben, zodat het trekkend voertuig via luchtslangen het achterste voertuig van perslucht voorziet, dat word al een hele combinatie.
Ik heb in de stad wel eens een bus gezien die door een andere stadsbus gesleept werd, maar dat is maar een stukje in de stad.
Over wat voor afstand moet het voertuig versleept worden?


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #6 Gepost op: 3 april 2013, 18:13:24
Juridisch gezien ligt 't vrij simpel:

Citaat
Artikel 5.18.2 Regeling voertuigen

1. Met een motorvoertuig mag niet meer dan één motorvoertuig worden gesleept.
2. Voertuigen voorzien van een drukluchtremsysteem mogen alleen met behulp van een sleepstang worden gesleept.
3. Het drukluchtremsysteem van het gesleepte voertuig dient te zijn aangesloten op het drukluchtremsysteem van het trekkende voertuig.
4. Een dolly of afsleepas en een zich daarop bevindend motorvoertuig worden als één motorvoertuig beschouwd. De dolly of afsleepas dient in dat geval te zijn voorzien van een reminrichting.
5. Een afsleepas mag slechts gebruikt worden als zich daarop een motorvoertuig bevindt.
6. Met een motorvoertuig mag geen tweewielig motorvoertuig worden gesleept.
7. Met een tweewielig motorvoertuig, een gelede bus of een samenstel van voertuigen mag geen motorvoertuig of samenstel van voertuigen worden gesleept.

Er bestaan geen standaard regels over het feit of wel of niet over een snelweg gesleept mag worden. Oftewel, heb je een voertuig gevonden dat het ding slepen mag (en die mag zelf ook op de snelweg komen), dan mag dat ook via de snelweg..

Of dat ook de meest wijze manier betreft, is een tweede..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #7 Gepost op: 3 april 2013, 22:44:18
Plaats eens een foto van de srv,

er zit volgens mij verschil in srv wagens,
je hebt ze op C kenteken maar ook van die 45km wagens.

Bij 45km srv's krijg ik het idee dat de banden niet voor hogere snelheden zijn gebouwd.

En anders zou ik gewoon een berger met ervaring met zware voertuigen eens benaderen erover,
die weten het wel.
Groetjes, Marco


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #8 Gepost op: 3 april 2013, 22:52:59
je hebt ze op C kenteken maar ook van die 45km wagens.
Bij 45km srv's krijg ik het idee dat de banden niet voor hogere snelheden zijn gebouwd.
ik ging er in een eerder bericht vanuit dat het een C rijbewijs SRV wagen zou zijn, er staat ook niet echt veel info bij het eerste bericht ??? maargoed als het een 45 km uitvoering zou zijn dan zijn we snel klaar want die mag de snelweg geen eens op, deze mogen alleen over 80km/h wegen.
Volgende discussie, wat bedoelt de plaatser/vrager met ''snelweg''  >:D  ;)


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #9 Gepost op: 3 april 2013, 23:33:29
Bij een SRV wagen denk ik persoonlijk aan zo'n 45 km wagen net zoals in Flodder. Die dingen zijn niet gemaakt om harder te rijden dan 50 km/h dus ook niet als ze gesleept worden. Om een beetje veilig over de snelweg te gaan moet je tog zeker 80 rijden. Dus of het mag durf ik zo niet te zeggen, maar het is wel bijzonder dom om het te doen.

Mocht je er dan voor kiezen om over B wegen te gaan slepen houd er dan wel rekening mee dat je een verschil hebt tussen slepen en slepen
http://i751.photobucket.com/albums/xx151/loscreepers_/Bugpeople/DSC_0385.jpg
of
http://img600.imageshack.us/img600/7391/img2985w.jpg


Mocht je niet zo ver hoeven dan zou in mijn ogen de tweede optie eventueel nog wel kunnen maar mocht je wat verder moeten dan een paar km dan zou ik tog eens naar zoiets kijken:
http://www.oveko.nl/fotos/dieplader_05.jpg
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid