Mag je een grote srv wagen slepen op de snelweg?

Auteur Topic: Mag je een grote srv wagen slepen op de snelweg?  (gelezen 9244 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 10 april 2013, 19:49:29
je krijgt ze in meerdere uitvoeringen. Afhankelijk van motorisering zijn het versies voor rijbewijs C of lage snelheidsversies.

Motorisering is vaak Mercedes-Benz of Iveco.

Slepen is ook de vraag waarmee. Er is namelijk ook nog zoiets als een limiet die je met een bus of personenwagen mag trekken.
Bij een busje, of jeep ervoor, zit je al snel aan de max van 3500 Kilo die je erachter kan hangen. Daar ga je met een SRV voertuig denk ik ruim overheen.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #11 Gepost op: 21 april 2013, 01:35:36
Dat laatste is niet strafbaar..

Zodra je een andere auto gaat slepen, gelden de regels van max massa's niet meer; simpelweg omdat een gesleepte auto geen aanhangwagen is voor de RV:
Citaat
Artikel 1.1

In deze regeling wordt verstaan onder:

aanhangwagen: voertuig van de voertuigcategorie O; in ieder geval wordt als aanhangwagen aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een aanhangwagen is;

Met een Daihatsu Charade oid mag je dus de meest zware voertuigen proberen weg te sleuren (de eisen aangaande drukluchtgestuurde remmen even daargelaten).

Al met al is het, in ieder geval voor dit artikel, geen probleem als ik mijn 3-cilinder Daihatsu voor een gepanterse Mercedes S klasse bindt..

Uiteraard heel spannend, maar (in de basis) niet verboden..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #12 Gepost op: 21 april 2013, 01:39:14
Met een Daihatsu Charade oid mag je dus de meest zware voertuigen proberen weg te sleuren (de eisen aangaande hydraulische remmen even daargelaten).  
098uo wat zou ik dit graag een keer zien 098uo
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #13 Gepost op: 21 april 2013, 11:34:16
Dat laatste is niet strafbaar..

Zodra je een andere auto gaat slepen, gelden de regels van max massa's niet meer; simpelweg omdat een gesleepte auto geen aanhangwagen is voor de RV:
Met een Daihatsu Charade oid mag je dus de meest zware voertuigen proberen weg te sleuren (de eisen aangaande drukluchtgestuurde remmen even daargelaten).

Al met al is het, in ieder geval voor dit artikel, geen probleem als ik mijn 3-cilinder Daihatsu voor een gepanterse Mercedes S klasse bindt..

Uiteraard heel spannend, maar (in de basis) niet verboden..
ehm, artikel 5? ;) Kan me zo voorstellen dat dit toch wel gevaar en/of hinder oplevert....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #14 Gepost op: 21 april 2013, 11:56:41
Dat kan, maar niet zo heel snel.. De wetgever keurt bovengenoemde constructie namelijk bewust goed. Het is geen toeval dat bij slepen max massa's zijn losgelaten. Art 5 is niet bedoeld om zaken aan te pakken die de wetgever simpelweg toestaat.

Daarnaast; art 5 wordt, conform de aanwijzing, toegepast bij een daadwerkelijke concrete gevaarzetting. Nu ben ik met mijn Daihatsu met 70 een Mercedes aan 't slepen over de snelweg. Dat laatste is sinds de invoering van het rvv ook toegestaan en met 60 max mag je je al op de snelweg vertonen..

Wat wil een agent me maken als ik gewoon (10 km onder de max snelheid voor vrachtauto's!!) over de rechter rijstrook hobbel? Wat niet verboden is, is toegestaan..

Heel veel art 5 verbalen sneuvelen omdat dit art oneigenlijk gebruikt wordt. Het is niet zo'n wondermiddel als vaak gedacht wordt..

Maar even terug naar t begin: ik begon niet voor niets over de RV. Als m'n Daihatsu begint te roken onder de motorkap, dan heb je wel wat.. :)
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2013, 12:35:34
Als je die combinatie gaat slepen, wat verwacht je wat de snelheid is..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat is de minimumsnelheid voor het wegverkeer?

Er geldt geen minimumsnelheid voor het wegverkeer. Wel kunt u een boete krijgen als u zo langzaam rijdt dat u het overige verkeer hindert of in gevaar brengt. Motorvoertuigen zijn alleen toegestaan op autowegen en autosnelwegen als deze een bepaalde snelheid kunnen en mogen rijden.

Toegestane motorvoertuigen op autowegen en autosnelwegen
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid wordt de minimumconstructiesnelheid genoemd.

Boete voor gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag
U kunt een boete krijgen voor gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag. Dit is geregeld in artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994). Als u met een te lage snelheid andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt of hindert, kunt u een boete krijgen.

Bron: Rijksoverheid.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2013, 12:43:59
Dat laatste is niet strafbaar..

Zodra je een andere auto gaat slepen, gelden de regels van max massa's niet meer; simpelweg omdat een gesleepte auto geen aanhangwagen is voor de RV:
Met een Daihatsu Charade oid mag je dus de meest zware voertuigen proberen weg te sleuren (de eisen aangaande drukluchtgestuurde remmen even daargelaten).

Al met al is het, in ieder geval voor dit artikel, geen probleem als ik mijn 3-cilinder Daihatsu voor een gepanterse Mercedes S klasse bindt..

Uiteraard heel spannend, maar (in de basis) niet verboden..

Een poosje geleden had ik les van een hoofdagent van de Landelijke Eenheid (voormalig KLPD).

Deze liet ons weten dat het slepen van een voertuig valt het begrip aanhangwagens. Ik heb mijn naslagwerk erbij gepakt en helaas heb ik er geen artikel bij staan.. balen!


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #17 Gepost op: 13 mei 2013, 18:49:51
098uo wat zou ik dit graag een keer zien 098uo


Je bent van harte welkom......want reken maar dat we dat soort combinaties, bij voorkeur met elkaar verbonden door electriciteitsdraad of schoenveters ipv een sleepkabel, regelmatig mogen bergen. 098uo


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #18 Gepost op: 14 mei 2013, 11:42:59

Je bent van harte welkom......want reken maar dat we dat soort combinaties, bij voorkeur met elkaar verbonden door electriciteitsdraad of schoenveters ipv een sleepkabel, regelmatig mogen bergen. 098uo
Grinnik dat weet ik, maar ik bedoel een srv auto gesleept door zo'n zak Japanner....... 098uo
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.