Roken maakt meer kapot dan je lief is

Auteur Topic: Roken maakt meer kapot dan je lief is  (gelezen 80103 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Gepost op: 4 april 2013, 09:38:43
Sinds vier maanden ben ik lid hier. Iets wat mij opgevallen is dat er bij het brandweergedeelte een aparte rubriek is voor preventie. Voor de witte kolom bestaat er jammergenoeg geen rubriek preventie. Voorts willen veel forumleden graag levens redden, in deze nobele drang streeft men soms droombeelden na die vermoedelijk niet eens te realiseren zijn (bijv. de te rooskleurige verwachtingen aangaande succesvolle reanimaties in de toekomst).

Veel levens redden doe je met preventie. Zorgen dat mensen stoppen met roken staat gelijk aan levens redden. Zorgen dat mensen stoppen met roken zorgt voor minder AED inzetten. Zorgen dat mensen stoppen met roken zorgt dat de ambulancediensten meer ademruimte krijgen omdat ze veel minder ritten hoeven uit te voeren.

Wat voor mij nog veel belangrijker is dat we samen zorgen dat onze kinderen niet meer gaan roken.

Het eerste wat mensen kunnen doen is een petitie tekenen die nu online staat:

Citaat
WIJ:

Kinderen, vaders, moeders, ooms, tantes, grootouders, leerkrachten, dokters, hulpverleners en andere betrokkenen van Nederland,

STELLEN VAST:

Dat het voor jongeren te gemakkelijk is om te beginnen met roken, dat leeftijdsgrenzen en voorlichting weinig effect hebben dit te verminderen, en dat jongeren zelf niet in staat zijn de consequenties van het roken te overzien.

DAAROM VERZOEKEN WIJ:

Tot het drastisch verhogen van de prijs en het verlagen van het aantal verkooppunten van sigaretten en andere tabakswaren, zodat het voor jongeren zo moeilijk mogelijk wordt met roken te beginnen.

http://www.rookalarm.nl/




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 4 april 2013, 10:03:21
Achter een onlangs opgerichte website gaan de longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter schuil, dankzij deze website kan heel Nederland mee kijken in de keuken van het tabaks-lobby circuit.

De website is een initiatief van de Stichting Rookpreventie Jeugd, waarin vooral artsen zitten.

Op de website staan de namen van de hulptroepen van de tabaksindustrie, onder andere onze volksgezondheidsminister Edith-iedereen rookt zich maar lekker dood-Schippers en ex-kankerpatient Elco Brinkman, de man die volgens eigen zeggen ooit zelf bibberend in de CT-scanner lag.

Iedereen weet dat in het verleden ontzettend veel stichtingen en organisaties campagne hebben gevoerd tegen het roken. Het heeft niet veel geholpen en zal nooit gaan helpen zolang het (politieke) maffiatuig actief blijft lobbyen achter de schermen.

http://tabaknee.nl/

De website van Stichting Rookpreventie Jeugd:

http://www.stichtingrookpreventiejeugd.nl/


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2 Gepost op: 4 april 2013, 10:54:35
Nog duurder? Poeh! Blij dat ik aan de grens woon. Tanken en sigaretten haal ik zowiezo in belgie  98uiye
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2013, 11:15:21
Dat roken is natuurlijk wel hartstikke goed voor de werkgelegenheid in het artsenberoep. Rook lekker door, mensen! Wij zien elkaar nog vaker! Oh en nog iets, wanneer het moment daar is: Don't shoot the messenger....  O0



Eigenlijke boodschap: Doe het niet! Niet roken! Ik heb daar al zoveel ellende van gezien. Kijk, je hóéft er niet aan dood te gaan; dat hóéft ook niet als je met je ogen dicht de snelweg oversteekt. Je hebt alleen een veel groter risico om vroeg dood te gaan aan iets (longemfyseem, longkanker, blaaskanker, hartinfarct, herseninfarct, etc. etc.) wat ook nog benauwdheid, pijn en andere ongemakken geeft.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2013, 11:30:00
Ik bedenk me ineens dat het verboden is om met je ogen dicht de snelweg over te steken. Ik zag laatst in een TV-programma iemand die het deed met zijn ogen open en die werd meteen door de politie op het matje geroepen. Ik zie een schone kans voor de overheid ten aanzien van de tabaksrisico's.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 4 april 2013, 11:32:48
Nog duurder? Poeh! Blij dat ik aan de grens woon. Tanken en sigaretten haal ik zowiezo in belgie  98uiye

Ik ben niet de arts die volwassen gaat betuttelen door te zeggen dat je moet stoppen. Ik heb zelf nooit gerookt maar weet dat veel rokers van mening zijn dat het niet gezond is en een nogal smerige gewoonte. Als het je niet lukt om zelf te stoppen wil het niet zeggen dat je je kinderen moet aanmoedigen ook te beginnen met roken.

Van mij mag een pakje sigaretten 20 euro of meer gaan kosten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 4 april 2013, 11:37:48
Ik bedenk me ineens dat het verboden is om met je ogen dicht de snelweg over te steken. Ik zag laatst in een TV-programma iemand die het deed met zijn ogen open en die werd meteen door de politie op het matje geroepen. Ik zie een schone kans voor de overheid ten aanzien van de tabaksrisico's.

Ik denk dat ik het ook gezien heb. De dame die overstak was een arts die eerste hulp verleend had bij een ongeval.

De overheid is wel van mening dat de snelweg oversteken verboden is, de autogordel verplicht is, de bromfietshelm verplicht is, enz. Allemaal om te zorgen dat de burger beschermd wordt tegen dood en verderf. Alleen loopt er nog politiek en bestuurlijk tuig rond met veel te veel macht en eigen financiele belangen waardoor de overheid het niet nodig vindt om haar burgers te beschermen tegen dood en verderf veroorzaakt door roken.


Gast

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 april 2013, 11:39:30
Alleen stoppen met roken? Wat een gemiste kans om de medemens op het juiste spoor te brengen als mini-wereldverbeteraar door puur en alleen naar het zaaien van dood en verderf door het roken te kijken.
Dan mis ik nog de oproep Stoppen met alcohol innemen, stoppen met zoetstoffen en E-nummers in voeding stoppen, stoppen met autorijden (een grotere kans om dood te gaan is er niet). stoppen met mobieltjes tegen de hersenpan houden, stoppen met kinderen nemen voor een betere moeder Aarde.

Laat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid nemen (quote Balkenende) en voor zichzelf beslissen wat het beste is, zonder dat anderen zich daarmee willen bemoeien.
Een beter wereld begint bij jezelf, nog zo'n mooi cliché zinnetje en laat een ander in zijn waarde, hoe ongezond hij of zij ook in iemands ogen leeft.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #8 Gepost op: 4 april 2013, 11:44:21
Alleen stoppen met roken? Wat een gemiste kans om de medemens op het juiste spoor te brengen als mini-wereldverbeteraar door puur en alleen naar het zaaien van dood en verderf door het roken te kijken.
Dan mis ik nog de oproep Stoppen met alcohol innemen, stoppen met zoetstoffen en E-nummers in voeding stoppen, stoppen met autorijden (een grotere kans om dood te gaan is er niet). stoppen met mobieltjes tegen de hersenpan houden, stoppen met kinderen nemen voor een betere moeder Aarde.

Laat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid nemen (quote Balkenende) en voor zichzelf beslissen wat het beste is, zonder dat anderen zich daarmee willen bemoeien.
Een beter wereld begint bij jezelf, nog zo'n mooi cliché zinnetje en laat een ander in zijn waarde, hoe ongezond hij of zij ook in iemands ogen leeft.

1. Leg je die verantwoordelijkheid bij die hippe jonge pubers van 13-14 jaar?
2. Zou je een volwassen iemand die op het punt staat iets doms of gevaarlijks te doen, niet waarschuwen en smeken om nog eens na te denken en het niet te doen?

Zoals ik al zei: Mij persoonlijk maakt het niet uit, want het is goed voor de werkgelegenheid, maar ik wil alle mensen waar ik ook maar een klein beetje om geef, toch nog smeken om niet verder te gaan in het beschadigen van hun lichaam.


Gast

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 4 april 2013, 11:46:54
1. Leg je die verantwoordelijkheid bij die hippe jonge pubers van 13-14 jaar?
2. Zou je een volwassen iemand die op het punt staat iets doms of gevaarlijks te doen, niet waarschuwen en smeken om nog eens na te denken en het niet te doen?

Zoals ik al zei: Mij persoonlijk maakt het niet uit, want het is goed voor de werkgelegenheid, maar ik wil alle mensen waar ik ook maar een klein beetje om geef, toch nog smeken om niet verder te gaan in het beschadigen van hun lichaam.

1. Opvoeding. Nederland in het geheel zakt al jaren weg in het slijk van de nonchalance, ongeïnteresseerdheid en vervaging van verantwoordelijkheden die ouders jegens kinderen zouden moeten en kunnen nemen. Opvoeden dat roken slecht voor je is, dat mag een taak van de ouders zijn.
2. Nee, dat zou ik niet doen. Diegene heeft zelf een stel hersens meegekregen.

En nee, ik rook niet, ik heb geen belang bij de rokers-lobby of de BTW afdracht die ermee binnen gehaald wordt.