Roken maakt meer kapot dan je lief is

Auteur Topic: Roken maakt meer kapot dan je lief is  (gelezen 80107 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 4 april 2013, 12:03:28
Alleen stoppen met roken? Wat een gemiste kans om de medemens op het juiste spoor te brengen als mini-wereldverbeteraar door puur en alleen naar het zaaien van dood en verderf door het roken te kijken.
Dan mis ik nog de oproep Stoppen met alcohol innemen, stoppen met zoetstoffen en E-nummers in voeding stoppen, stoppen met autorijden (een grotere kans om dood te gaan is er niet). stoppen met mobieltjes tegen de hersenpan houden, stoppen met kinderen nemen voor een betere moeder Aarde.

Laat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid nemen (quote Balkenende) en voor zichzelf beslissen wat het beste is, zonder dat anderen zich daarmee willen bemoeien.
Een beter wereld begint bij jezelf, nog zo'n mooi cliché zinnetje en laat een ander in zijn waarde, hoe ongezond hij of zij ook in iemands ogen leeft.

Artsen zorgen voor zieken, verlichten het lijden en bevorderen de gezondheid. Dat geeft alle artsen het recht om zich fel af te zetten tegen de tabakslobby en alles te doen om roken te ontmoedigen.

Ik ben cardio-thoracaal chirurg. Cardio-thoracaal chirurgen voeren operaties uit aan hart en longen. Bij volwassenen is roken de belangrijkste oorzaak waardoor mensen op de operatietafel van cardio-thoracaal chirurgen komen. De drijvende krachten achter de bovengenoemde website zijn twee longartsen. De wachtkamer van deze dames zou ongeveer leeg zijn als mensen niet meer roken.

Iemand die zichzelf bij herhaling zwaar letsel toebrengt zal door artsen worden gehecht en krijgt een doorverwijzing naar de psychiater. Rokers brengen zich enorme gezondheidsschade toe, ze lopen van longarts naar cardioloog en geen arts verwijst ze door naar de psychiater om ze van de verslaving af te helpen.

Iedere arts heeft te maken met de gevolgen met roken, ook de artsen die zich niet uitsluitend met hart en longen bezig houden. De uroloog, de huisarts, enz, enz. Zelfs de orthopeed heeft er last van. Als je een roker een nieuwe heup geeft weet je dat je complicaties kunt verwachten.

De mini-wereldverbeteraars vinden wel dat artsen goed moet presteren. Artsen moeten transparant werken, bij voorkeur laten zien hoeveel operaties je doet, het aantal patienten dat overleden is laten zien en het aantal opgetreden complicaties. Een uitstekend chirurg die alle cijfers openbaar maakt komt als kwakzalver uit de bus als veel van zijn patienten rokers zijn.

Tot op heden heeft niemand de verantwoording genomen als het gaat om de ontmoediging van roken, daarom is het een zegen dat artsen het nu wel doen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #11 Gepost op: 4 april 2013, 13:51:03
Laat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid nemen (quote Balkenende) en voor zichzelf beslissen wat het beste is, zonder dat anderen zich daarmee willen bemoeien.
Een beter wereld begint bij jezelf, nog zo'n mooi cliché zinnetje en laat een ander in zijn waarde, hoe ongezond hij of zij ook in iemands ogen leeft.

Dat is ook mijn uitgangspunt, maar dan moet een ieder wel (toegang tot) eerlijke informatie hebben. Bovendien is er, voor mij, een verschil tussen verbieden en het tegengaan van het "aanmoedigen tot".
Als het om roken gaat, blijkt dat de industrie het vrijgeven van eerlijke informatie blokkeert, bewust gezondheidsrisico's heeft verzwegen, en alles doet om het gebruik juist aan te moedigen. Dan vind ik het terecht dat een overheid ingrijpt, en zo weer een normale situatie creëert waar men zelf kan beslissen.
Een algeheel verbod zou mij ook te ver gaan, dat gaat tegen mijn principes in. Maar ik kan me wel vinden in de campagne die de rooklobby bloot legt. Iets wat men in de US ook al sinds de jaren 60 probeert te doen, met wisselend succes.

Voor jeugdigen speelt dan de vraag vanaf welk moment zij bewust genoeg zijn om zelf dit soort beslissingen te nemen.
Daarnaast heeft roken, in tegenstelling tot de andere zaken die je noemt, niet alleen gevolgen voor de roker zelf maar ook voor de "mee rokers".
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 4 april 2013, 14:08:27
Ik pleit ook niet voor een verbod, wel voor ontmoediging en zorg dragen dat we onze kinderen van het roken kunnen afhouden.

Wat mij stoort zijn onder andere de toevoegingen die fabrikanten in hun kankerstaafjes stoppen. Ieder mens die voor het eerst tabak rookt gaat onmiddelijk hoesten. Geen enkele fabrikant maakt duidelijk dat ze kunstmatig stoffen toevoegen aan tabak die de natuurlijke hoestreflex onderdrukt. Voorts voegen fabrikanten stoffen op kunstmatige wijze toe die zorgen dat iemand veel sneller verslaafd raakt dan normaal zou gebeuren bij pure tabak.

Artsen zijn veel beter thuis in dat soort onderwerpen dan de gemiddelde activist. Ik vind het daarom heel belangrijk dat veel mensen te weten komen wat de sigarettenfabrikanten allemaal doen. Gaan roken is pas een vrije keuze als je van te voren weet dat er stoffen inzitten waardoor je niet gaat hoesten of ongeveer stikt na het eerste trekje aan een sigaret. Iedereen moet ook weten dat de fabrikant er iets in doet waardoor je verslaafd gaat raken.

Je kunt het wel vinden als je weet waar je het zoeken moet. http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwerpen/T/Tabak

Toevoeging per merk: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwerpen/T/Tabak/Toevoegingen_per_merk

Mensen doelbewust niet informeren over dergelijke toevoegingen en het achterhouden van informatie m.b.t. tot de gezondheid van consumenten grenst aan pure maffia-praktijken, helemaal als de hoofdrolspelers zelf enorme financiele belangen hebben en het niets kan schelen dat andere mensen dit moeten betalen met hun leven.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #13 Gepost op: 4 april 2013, 14:54:38
Dat roken is natuurlijk wel hartstikke goed voor de werkgelegenheid in het artsenberoep. Rook lekker door, mensen! Wij zien elkaar nog vaker! Oh en nog iets, wanneer het moment daar is: Don't shoot the messenger....  O0



Eigenlijke boodschap: Doe het niet! Niet roken! Ik heb daar al zoveel ellende van gezien. Kijk, je hóéft er niet aan dood te gaan; dat hóéft ook niet als je met je ogen dicht de snelweg oversteekt. Je hebt alleen een veel groter risico om vroeg dood te gaan aan iets (longemfyseem, longkanker, blaaskanker, hartinfarct, herseninfarct, etc. etc.) wat ook nog benauwdheid, pijn en andere ongemakken geeft.

Als het allemaal zo makkelijk was, rookte niemand!  ;)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 4 april 2013, 15:07:47
Als het allemaal zo makkelijk was, rookte niemand!  ;)

Stoppen met roken is niet makkelijk. Het beroerde is dat de fabrikanten zonder dat ze je het vertellen moeilijker maken omdat er stoffen aan zijn toegevoegd die zorgen dat je sneller verslaafd raakt en blijft. Zie mijn bericht hierboven.

Ik zat net even te kijken in het preventiegedeelte op het forum van de brandweer. Ik was nieuwsgierig of er ooit iemand gepost heeft dat brandweermensen wereldverbeteraars zijn als ze pleiten voor een verbod. Ik heb nog nergens een reactie gezien waar een forumlid begint te pleiten dat burgers zelf de verantwoordelijk maar moeten nemen en anderen zich er niet mee mogen bemoeien.

Ik zag zelfs een bericht van de brandweer dat een kwart van de dodelijke slachtoffers bij branden toe te schrijven is aan roken.

Dat mensen niet zo defensief reageren op brandpreventie adviezen komt vermoedelijk omdat geen mens verslaafd is aan kaarsen, verlengsnoeren of gammele kacheltjes. Rokers reageren als paniekerige junks zodra iemand iets wil ondernemen tegen roken.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #15 Gepost op: 4 april 2013, 16:24:05


Dat mensen niet zo defensief reageren op brandpreventie adviezen komt vermoedelijk omdat geen mens verslaafd is aan kaarsen, verlengsnoeren of gammele kacheltjes. Rokers reageren als paniekerige junks zodra iemand iets wil ondernemen tegen roken.

In het kader van zelfreflectie zeg ik, ja! je hebt helemaal gelijk!  O0
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 4 april 2013, 16:43:57
In het kader van zelfreflectie zeg ik, ja! je hebt helemaal gelijk!  O0

Dat vind ik sportief van je.

Een roker schrikt best wel van zichzelf als ze vinden dat er een verplichte keuring moet komen van de CV-ketel i.v.m. veiligheid maar niemand het recht heeft iets te mogen vinden over sigaretten.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #17 Gepost op: 4 april 2013, 17:59:58
De pest is gewoon dat het zo verslavend is ,eigenlijk te zot voor woorden, rook zelf ook maar wel buiten of onder de afzuigkap omdat het zo stinkt.En nee geen smoesjes van ,die heeft nooit gerookt en toch kanker gekregen.Als er een pil bestond dat ik in 1 klap van het roken afwas kocht ik hem gelijk al was het 1000 euro.
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #18 Gepost op: 4 april 2013, 18:16:54
De pest is gewoon dat het zo verslavend is ,eigenlijk te zot voor woorden, rook zelf ook maar wel buiten of onder de afzuigkap omdat het zo stinkt.En nee geen smoesjes van ,die heeft nooit gerookt en toch kanker gekregen.Als er een pil bestond dat ik in 1 klap van het roken afwas kocht ik hem gelijk al was het 1000 euro.

Tja Gerritsen, eigenlijk zou je een paar foto's moet laten maken. Van de stoere Gerritsen met brandslang in de handen en een foto van een volwassen man, genaamd Gerritsen, die met zijn sigaretje onder de afzuigkap hangt in de keuken.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #19 Gepost op: 4 april 2013, 19:44:51
Tja Gerritsen, eigenlijk zou je een paar foto's moet laten maken. Van de stoere Gerritsen met brandslang in de handen en een foto van een volwassen man, genaamd Gerritsen, die met zijn sigaretje onder de afzuigkap hangt in de keuken.

Voor mij kwam het kantelpunt toen ik mezelf om half 2 midden in de nacht op het terras zag staan in mijn slaaptenue om toch nog even een sigaretje te doen... mezelf acuut voor gek verklaard en mijn sigaretten weggegooid.. rookte 2 pakjes als ik 12uurs nachten draaide, dus best behoorlijk verslaafd...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-