Roken maakt meer kapot dan je lief is

Auteur Topic: Roken maakt meer kapot dan je lief is  (gelezen 80105 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #40 Gepost op: 10 april 2013, 22:31:49
Wat een lekker negatieve reactie....

Welke zin precies ?
Die van je nicotine verslaving die overigens ook door 024 wordt bevestigd of doordat je ook aan een goeie stevige vrijpartij gekiept of gerookt kan worden ?
Groetjes, Marco


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #41 Gepost op: 10 april 2013, 22:40:55
is niet echt negatief, gewoon een heerlijke impulsieve reactie van een mede roker denk ik
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #42 Gepost op: 10 april 2013, 23:16:30
Nu is er eens een keer een campagne die met het beschuldigende vingertje naar de tabaksindustrie wijst en de rokers juist ziet als slachtoffer, dan voelen rokers zich nóg in een hoek gedreven. Iedereen wiens hersenen niet bedweld zijn door hun lange tenen, ziet dat er hier wordt opgekomen voor de rokers. De boodschap is het beschermen van nog niet rokende potentiële tabaksverslaafden en het bijdraaien van alle andere beschuldigende vinders die naar de rokende kankner- en longpatiënten wijzen, van de patiënt naar degene die de verslaving veroorzaakt heeft, namelijk de tabaksindustrie.

Dus:
Maar wil je ook 8 pagina's met een "stop met roken" campagne gaan maken omdat het slecht voor je is ?
Dat je daar tijd voor hebt zeg...

Jij denkt alleen maar dat de boodschap is "Stop met roken."
De boodschap is "Laat mensen niet beginnen met roken." (Als je tenminste je oren en ogen open hebt gehad.)


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #43 Gepost op: 10 april 2013, 23:50:53
Helemaal mee eens ,wil wel stoppen maar lukt me niet, en zal mijn kinderen het ter strengste afraden.
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #44 Gepost op: 11 april 2013, 00:26:36
Helemaal mee eens ,wil wel stoppen maar lukt me niet, en zal mijn kinderen het ter strengste afraden.

Daarom zie ik rokers ook als slachtoffers. De meeste rokers zijn mensen met partner, kinderen en hun eigen dromen. Als deze mensen met longkanker geluk hebben mogen ze van de longarts nog naar de chirurg. Ik heb geen moeite met een long eruit te halen, ik schrik ook niet van de gore long. Wat ik nooit vergeet is de angst en het verdriet van deze mensen. Deze patienten vragen mij om alles te doen wat ik kan omdat ze hun kinderen willen zien trouwen, dat ze graag opa willen worden, enz.

Wat ook standaard is dat iemand mij plechtig gaat beloven nooit meer te roken als ze het overleven. In praktijk komt meestal alleen het eerste gedeelte uit, ze gaan stoppen met roken, het tweede gedeelte dat ze het (lang) overleven komt niet vaak uit.

Ik zal nooit een roker zeggen dat hij moet stoppen, maar ik hoop iedere dag dat een roker zelf beseft dat je te laat bent om tot inkeer te komen zodra je al in de spreekkamer van de chirurg zit.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #45 Gepost op: 11 april 2013, 00:44:38
Daarom zie ik rokers ook als slachtoffers.


Ik zie rokers hooguit deels als slachtoffers. Mijn ouders wisten dat roken schade aan kan richten, ik weet dat roken schade aan kan richten. Het hoort gewoon in de opvoeding te zitten. Als je dan toch begint met roken en doorgaat met roken, dan doe je dat terwijl je de risico's kent. Het is een afweging die je voor jezelf maakt. Daarbij word je beïnvoed door vanalles in je omgeving.
Ik gun iedereen een leven zonder tabakschade. Wat de tabakgiganten doen om mensen aan het roken te krijgen, moet tegenwicht krijgen, zodat het gemakkelijker wordt om eraf te blijven. Daarom vind ik de insteek van Dekker en De Kanter zo goed.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 11 april 2013, 01:01:15


Ik zie rokers hooguit deels als slachtoffers. Mijn ouders wisten dat roken schade aan kan richten, ik weet dat roken schade aan kan richten. Het hoort gewoon in de opvoeding te zitten. Als je dan toch begint met roken en doorgaat met roken, dan doe je dat terwijl je de risico's kent. Het is een afweging die je voor jezelf maakt. Daarbij word je beïnvoed door vanalles in je omgeving.
Ik gun iedereen een leven zonder tabakschade. Wat de tabakgiganten doen om mensen aan het roken te krijgen, moet tegenwicht krijgen, zodat het gemakkelijker wordt om eraf te blijven. Daarom vind ik de insteek van Dekker en De Kanter zo goed.

Maar tussen ons zit nogal een leeftijdsverschil. Mijn ouders kregen de sigaretten gratis van Amerikaanse soldaten tijdens de bevrijding (noot: Grappig dat ze me hier vragen om mijn haar eens los te gooien).

Mijn ouders wisten niet dat roken slecht was. Niemand wist dat toen. Roken is altijd de norm geweest tot in de jaren '80.  Je kunt dus wel stellen dat de ouders van de huidige longkankerpatienten het niet (voldoende) beseften hoe schadelijk roken is.

In de jaren 80 deed ik veel uitname-operaties voor hart- en longtransplantaties. Vaak moest je dan op reis naar een ziekenhuis waar je uren moest wachten. Je zat dan in een koffiekamer waar hartchirurgen, longchirurgen en andere chirurgen de ene na de andere sigaret aanstaken om de tijd te doden.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #47 Gepost op: 11 april 2013, 23:33:15
Maar tussen ons zit nogal een leeftijdsverschil. Mijn ouders kregen de sigaretten gratis van Amerikaanse soldaten tijdens de bevrijding (noot: Grappig dat ze me hier vragen om mijn haar eens los te gooien).

Mijn ouders wisten niet dat roken slecht was. Niemand wist dat toen. Roken is altijd de norm geweest tot in de jaren '80.  Je kunt dus wel stellen dat de ouders van de huidige longkankerpatienten het niet (voldoende) beseften hoe schadelijk roken is.

In de jaren 80 deed ik veel uitname-operaties voor hart- en longtransplantaties. Vaak moest je dan op reis naar een ziekenhuis waar je uren moest wachten. Je zat dan in een koffiekamer waar hartchirurgen, longchirurgen en andere chirurgen de ene na de andere sigaret aanstaken om de tijd te doden.

Ze vragen je haar los te gooien ?
Ik deed dat, niet "ze".

en pas in de jaren 80 kwamen ze erachter dat roken slecht is ?
Ja, me oma !
Dat roken slecht is weet men wel wat langer hoor.

Oeverloze discussie wat zo wel 80 pagina's kan worden.
Mijn lijf, mijn eigen wil.
Groetjes, Marco


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #48 Gepost op: 11 april 2013, 23:53:20
Ze vragen je haar los te gooien ?
Ik deed dat, niet "ze".

en pas in de jaren 80 kwamen ze erachter dat roken slecht is ?
Ja, me oma !
Dat roken slecht is weet men wel wat langer hoor.

Oeverloze discussie wat zo wel 80 pagina's kan worden.
Mijn lijf, mijn eigen wil.

De eerste rookverboden kwamen pas in 2004, zoals rookvrije werkplek, openbare ruimte etc.

Vandaag is er ook een nieuw preventie advies van de brandweer gepost op het forum. Ze willen dat je het filter van je wasdroger uit gaat kloppen. Jouw wasdroger!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #49 Gepost op: 12 april 2013, 11:15:08
Citaat
Om het roken onder jongeren te ontmoedigen, moet je volgend jaar niet 16 maar 18 zijn om tabak te mogen kopen. Heeft deze maatregel wel zin? Er wordt nog amper gecontroleerd of tabaksverkopers zich aan het verkoopverbod aan jongeren houden. Vorig jaar hield de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit nog maar negenhonderd leeftijdsinspecties bij de ruim 60-duizend verkooppunten van tabak. Alle aandacht ging uit naar het handhaven van het rookverbod in de horeca.  Als klap op de vuurpijl zijn de cijfers over een periode van vier jaar zoek, 'omdat we niet jaarlijks een overzicht maakten'. En over hoe de kassier in het tankstation zich moet weren tegen agressieve jongeren die perse sigaretten willen, heeft de politiek niet nagedacht.

http://www.tabaknee.nl/nieuws/nieuws/33-nieuws/158-handhaving-leeftijdsgrens-tabak-faalt-volledig