Roken maakt meer kapot dan je lief is

Auteur Topic: Roken maakt meer kapot dan je lief is  (gelezen 80108 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 12 april 2013, 19:53:36
Citaat
Gaan de initiatiefnemers te ver met hun website en worden er nodeloos mensen geschoffeerd? Of is het een goede poging om nu eindelijk eens korte metten te maken met de oppermachtige tabakslobby?

Artikel en audiofragment Radio1: http://www.radio1.nl/items/73774-de-campagne-tegen-de-tabakslobby-op-tabaknee-nl-gaat-te-ver


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #51 Gepost op: 13 april 2013, 21:57:30
Ze vragen je haar los te gooien ?
Ik deed dat, niet "ze".

en pas in de jaren 80 kwamen ze erachter dat roken slecht is ?
Ja, me oma !
Dat roken slecht is weet men wel wat langer hoor.

Oeverloze discussie wat zo wel 80 pagina's kan worden.
Mijn lijf, mijn eigen wil.
Het gaat ook niet over jou.... jij bent al "binnen" ;) en die wil is het stemmetje van je verslaving...


(even offtopic)
Mijn lijf mijn wil geldt ook niet voor de autogordel, de helm op de motor en de valbeveiliging voor de brandweer... waarom dan wel voor roken 98uiye)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 13 april 2013, 22:26:46
Mijn lijf mijn wil geldt ook niet voor de autogordel, de helm op de motor en de valbeveiliging voor de brandweer... waarom dan wel voor roken 98uiye)

Je kunt de vraag nog verder oprekken waardoor het gaat om het lijf van anderen, notabene soms je eigen kinderen. Heb je als ouders wel het recht om in je eigen huis te roken waardoor je de opgroeiende kinderen laat meeroken?

In Nederland worden kinderen uit huis geplaatst voor minder schadelijke onhebbelijkheden van de ouders.

Citaat
Baby’s, kinderen en mensen die al een luchtwegaandoening of hart- en vaatziekte hebben, zijn het meest kwetsbaar. Er bestaat voor meeroken geen veilige ondergrens.

http://www.loketgezondleven.nl/settings/gezonde-gemeente/roken/cijfers-en-feiten/omvang-en-ernst/meeroken/


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #53 Gepost op: 13 april 2013, 23:02:17
Wonderbaarlijk, bij ons thuis wordt niet gerookt. Toch heb ik gemerkt dat mijn kinderen stiekem roken. Waarom? Kennelijk ooit begonnen om erbij te horen, zoals de meeste rokers. Ik laat ze stiekem verder roken.... Roken ze iig thuis niet ;)

Voor degene die nu gaan roepen dat ik het moet verbieden: een 18-jarige en een 20-jarige kan ik niet meer de hele dag aan de hand houden.

En kom maar weer op met het commentaar op dit maal mijn opvoedkundige kwaliteiten.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #54 Gepost op: 13 april 2013, 23:20:19
Wonderbaarlijk, bij ons thuis wordt niet gerookt. Toch heb ik gemerkt dat mijn kinderen stiekem roken. Waarom? Kennelijk ooit begonnen om erbij te horen, zoals de meeste rokers. Ik laat ze stiekem verder roken.... Roken ze iig thuis niet ;)

Voor degene die nu gaan roepen dat ik het moet verbieden: een 18-jarige en een 20-jarige kan ik niet meer de hele dag aan de hand houden.


Geen enkele ouder kan dat. Pubers en volwassenen lachen om je als je er iets van zegt en de traditionele voorlichtingsfilmpjes hebben totaal geen impact.

De petitie op www.rookalarm.nl pleit daarom ook voor het verhogen van de prijs van sigaretten en het terugbrengen van het aantal verkooppunten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #55 Gepost op: 2 mei 2013, 21:19:18
Citaat
A 59-year-old man presented with a 6-week history of pain in the thumb. He also reported having a cough, weight loss, and a history of heavy smoking.

The final diagnosis was lung adenocarcinoma with osseous lesions of the hand and ribs. The patient received palliative care.

N Engl J Med 2013; 368:1731May 2, 2013DOI: 10.1056/NEJMicm1212346 http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMicm1212346


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #56 Gepost op: 2 mei 2013, 21:27:10
Als rokende cardiopleeg wil ik reageren met een mooie uitspraak (gejat van een ex-rokende huisarts en aangepast aan mijn functie):

"Je moet niet doen wat de broeder doet, je moet doen wat de broeder zegt!"


En dan op serieuzere noot:
Wie heeft onderstaand bericht op Nu.nl gelezen en is daar net zo hard van geschrokken als ik? In het kader van preventie valt hier nog wel wat aan te doen, denk ik zo!


GGD ongerust over 'kindersigaret'

GGD Nederland maakt zich ongerust over de verkoop van de 'shisha-pen', een elektronische nepsigaret in felle kleuren die populair is onder kinderen.  Directeur van GGD Nederland Laurens de Vries sprak donderdag op Radio 1 van 'een slechte ontwikkeling'. Met de sigaret wordt waterdamp met fruitsmaak geïnhaleerd. In de pen zit geen tabak of nicotine, maar wel een hoop andere stoffen die worden geïnhaleerd zoals onder meer propyleen, meldt stichting Stivoro, die al eerder zorgen uitte over de opkomst van de pen. Bij het inhaleren verschijnt een rood puntje, zoals bij een echte sigaret.
"Kinderen leren ermee te inhaleren over hun longen", vindt De Vries. Met name in Amsterdam en Arnhem is de nepsigaret volgens hem populair. Het roken van de kindersigaret werkt drempelverlagend, aldus de directeur. De Vries roept tabakszaken op de shisha-pen niet te verkopen. De sigaret valt niet onder de tabakswet.

Verbod
Staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn (PvdA) beantwoordde in april Kamervragen over de kindersigaret. Hij liet weten geen aanleiding te zien voor een verbod op de shisha-pen. Wel zei hij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de pen te laten onderzoeken en op basis daarvan te bezien of verder maatregelen nodig zijn.

Bron: nu.nl http://www.nu.nl/binnenland/3412563/ggd-ongerust-kindersigaret.html


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #57 Gepost op: 2 mei 2013, 21:47:14
Beetje zoals de McDonalds: Kinderen zo vroeg mogelijk ongezond gedrag aanleren, dan gaan ze het hele leven er mee door.
Het is af en toe echt om moedeloos van te worden hoor... gelukkig zijn er nog actieve longartsen die de tegenaanval aandurven.
Arts  www.alphalog.nl


sylvester1986

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 2 mei 2013, 21:54:49
Geen enkele ouder kan dat. Pubers en volwassenen lachen om je als je er iets van zegt en de traditionele voorlichtingsfilmpjes hebben totaal geen impact.

De petitie op www.rookalarm.nl pleit daarom ook voor het verhogen van de prijs van sigaretten en het terugbrengen van het aantal verkooppunten.
Dan ga je toch de grens over?


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #59 Gepost op: 2 mei 2013, 22:03:22
Beetje zoals de McDonalds: Kinderen zo vroeg mogelijk ongezond gedrag aanleren, dan gaan ze het hele leven er mee door.
Het is af en toe echt om moedeloos van te worden hoor... gelukkig zijn er nog actieve longartsen die de tegenaanval aandurven.

Ben ook wel benieuwd in hoeverre de tabaksproducenten een handje in dit 'kinder'product hebben. Dat stukje info ontbrak dan weer in het artikel.