Roken maakt meer kapot dan je lief is

Auteur Topic: Roken maakt meer kapot dan je lief is  (gelezen 80402 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat
VEENDAM – Jongerenwerkers Henk Zeven en Gerard Katuin van jongerencentrum Break! te Veendam stoppen met roken op 1 juni 2013.

Niet alleen vanwege hun gezondheid, maar ook vanwege hun voorbeeldfunctie ten opzichte van de jongeren. Wie doet er met ze mee?

http://www.veendammer.nl/nieuws/18102/stoppen-met-roken-met-henk-en-gerard/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #71 Gepost op: 28 mei 2013, 08:51:03
Citaat
Zij at met smaak haar broodje gerookte zalm. Een paar uur later had zij spuitende diarree. Doodziek voelde zij zich. Eén telefoontje naar de redactie van een landelijk dagblad zorgde ervoor dat duidelijk werd dat zij hierin niet alleen stond. Alle zalm verdween binnen een dag uit álle supermarkten.

http://www.artsennet.nl/opinie/artsen-blogs/Wanda-de-Kanter/Blogbericht-Wanda-de-Kanter/132606/Bloedkanker-door-tomatensap-Uit-de-schappen.htm


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #72 Gepost op: 14 juni 2013, 14:27:05
Achja, roken brengt de overheid ook een aardige duit op door allerhande taksen e.d.  098uo
Ik weet de verhouding zo niet tussen kosten gerelateerd aan roken en de inkomsten ervan.

Van mij mag roken vandaag nog afgeschaft worden. Ik kan er sowieso maar moeilijk bij waarom iemand vrijwillig rook wil inhaleren die als giftig bekend staat. Als horeca-werknemer in een verleden haatte ik roken ook al. Alleen is het niet bon ton om dat te zeggen als iemand die zijn geld in de horeca verdient. Want als je roken afschaft, gaan alle café's en restaurants op de fles, sterven er puppy's en glijden we terug af naar de middeleeuwen. Zucht.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #73 Gepost op: 14 juni 2013, 14:39:42
Citaat van: MarcoIF link=msg=1149775 date=1365715995
Ze vragen je haar los te gooien ?
Ik deed dat, niet "ze".

en pas in de jaren 80 kwamen ze erachter dat roken slecht is ?
Ja, me oma !
Dat roken slecht is weet men wel wat langer hoor.

Oeverloze discussie wat zo wel 80 pagina's kan worden.
Mijn lijf, mijn eigen wil.

Dat klopt, jouw lijf, jouw wil. En aangezien je in een ontwikkeld land leeft, zal er op een donkere dag, als jouw lijf, of jouw wil niet meer mee wil, een multidisciplinair team klaarstaan dat zal proberen om nog het beste uit jouw lijf en jouw wil te halen. Omdat jouw naasten, die je hopelijk hebt, dat willen. Omdat jij dat dan wil. En hopelijk slaagt dat team daar dan in. Maar maak je geen illusies: de medische wereld staat ver, maar ik ben nog geen enkele arts tegengekomen die elk pathologie gegarandeerd kan genezen (voor langer dan 5 jaar...).

Ik heb de angst al gevoeld bij mensen, die ooit, met hun "lijf" en hun "wil" aan 1 of andere verslaving zijn begonnen. Na jaren komen ze er dan soms achter dat de verslaving diep zit, en sterk heeft ingehakt op hun lijf. Hun omgeving. Hun gezondheid en hun toekomst. En dan kan je als hulpverlener enkel je best doen, en hopen dat "hun lijf" of "hun wil" nog sterk genoeg is om de beproeving te doorstaan.

Als maatschappij, als hulpverlener in de gezondheidszorg is het een beetje je verdomde plicht om tegen zoiets als roken te zijn. Net als met cannabis. Dat wordt door iedereen gezien als een onschuldige softdrug. Al degenen die dat in de jaren 60 smoorden, "zijn ook goed terechtgekomen". Dat de THC waarden explosief gestegen zijn in cannabis ten opzichte van toen, vergeet men. Ik heb 18 jarigen gezien die in een door cannabis geïntroduceerde psychose zitten, en er waarschijnlijk nooit meer helemaal uitraken.

Zoiets zou je als maatschappij en overheid nooit mogen toelaten.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #74 Gepost op: 14 juni 2013, 15:26:23
Citaat van: StijnC link=msg=1173365 date=1371213582
Dat klopt, jouw lijf, jouw wil. En aangezien je in een ontwikkeld land leeft, zal er op een donkere dag, als jouw lijf, of jouw wil niet meer mee wil, een multidisciplinair team klaarstaan dat zal proberen om nog het beste uit jouw lijf en jouw wil te halen. Omdat jouw naasten, die je hopelijk hebt, dat willen. Omdat jij dat dan wil. En hopelijk slaagt dat team daar dan in. Maar maak je geen illusies: de medische wereld staat ver, maar ik ben nog geen enkele arts tegengekomen die elk pathologie gegarandeerd kan genezen (voor langer dan 5 jaar...).

Ik heb de angst al gevoeld bij mensen, die ooit, met hun "lijf" en hun "wil" aan 1 of andere verslaving zijn begonnen. Na jaren komen ze er dan soms achter dat de verslaving diep zit, en sterk heeft ingehakt op hun lijf. Hun omgeving. Hun gezondheid en hun toekomst. En dan kan je als hulpverlener enkel je best doen, en hopen dat "hun lijf" of "hun wil" nog sterk genoeg is om de beproeving te doorstaan.

Als maatschappij, als hulpverlener in de gezondheidszorg is het een beetje je verdomde plicht om tegen zoiets als roken te zijn. Net als met cannabis. Dat wordt door iedereen gezien als een onschuldige softdrug. Al degenen die dat in de jaren 60 smoorden, "zijn ook goed terechtgekomen". Dat de THC waarden explosief gestegen zijn in cannabis ten opzichte van toen, vergeet men. Ik heb 18 jarigen gezien die in een door cannabis geïntroduceerde psychose zitten, en er waarschijnlijk nooit meer helemaal uitraken.

Zoiets zou je als maatschappij en overheid nooit mogen toelaten.

Ook zonder verslavingen krijgen mensen de meest enge ziektes en aandoeningen, om nog maar niet te spreken van risicovol sporten etc. ook dat wordt behandeld en kost geld. Zo maakbaar is geen enkele samenleving en zorgenvrij leven gaat nu eenmaal niet.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #75 Gepost op: 14 juni 2013, 15:34:11
Maar je kan onmogelijk de corellatie tussen roken en kanker naast je neerleggen toch?

Volgens de WHO sterven er jaarlijks wereldwijd 5.000.000 mensen door roken, waarvan 600.000 door passief roken.

Voetballen, trampolinespringen en vangbal spelen levert geen 5.000.000 doden per jaar op.

Zorgenvrij leven gaat inderdaad niet, maar waarom worden er dan auto's teruggeroepen als hun airbag niet werkt? Zorgenvrij leven gaat niet. Waarom moet de lokale kebab-boer aan hygienenormen voldoen? Zorgenvrij leven gaat niet.

Airbags die niet werken en beschimmelde kebabs eisen geen 5.000.000 doden per jaar.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #76 Gepost op: 14 juni 2013, 23:57:18
Citaat van: StijnC link=msg=1173382 date=1371216851
Maar je kan onmogelijk de corellatie tussen roken en kanker naast je neerleggen toch?

Volgens de WHO sterven er jaarlijks wereldwijd 5.000.000 mensen door roken, waarvan 600.000 door passief roken.

Voetballen, trampolinespringen en vangbal spelen levert geen 5.000.000 doden per jaar op.

Zorgenvrij leven gaat inderdaad niet, maar waarom worden er dan auto's teruggeroepen als hun airbag niet werkt? Zorgenvrij leven gaat niet. Waarom moet de lokale kebab-boer aan hygienenormen voldoen? Zorgenvrij leven gaat niet.

Airbags die niet werken en beschimmelde kebabs eisen geen 5.000.000 doden per jaar.

Wat wil je met je reactie bereiken? Dat iedereen stopt met roken? Of niet gaat beginnen?  Dat is een illusie, voorkomen is beter dan genezen maar het is een eigen keuze van ieder mens om wel of niet te gaan roken en in welke mate.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #77 Gepost op: 15 juni 2013, 00:22:23
Ongeveer 4.6 miljoen mensen overlijden door sport gerelateerde oorzaken: P dus zoveel scheelt dat niet  998765


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #78 Gepost op: 15 juni 2013, 12:24:22
Citaat van: specialagent112 link=msg=1173568 date=1371248543
Ongeveer 4.6 miljoen mensen overlijden door sport gerelateerde oorzaken: P dus zoveel scheelt dat niet  998765

25% van de complete Nederlandse bevolking overlijdt per jaar door sporten?
Arts  www.alphalog.nl


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #79 Gepost op: 15 juni 2013, 13:06:06
Citaat van: Delta link=msg=1173679 date=1371291862
25% van de complete Nederlandse bevolking overlijdt per jaar door sporten?
Ik gok dat hij wereldwijd bedoelt, net zoals de cijfers van StijnC