HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik

Auteur Topic: HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik  (gelezen 92512 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #220 Gepost op: 3 april 2007, 23:56:04
Ook ik zou gaan voor grijplijnen aan zowel buiten- als binnenzijde.
Juist verstevigde lussen (geen handklemmers) aan de buitenzijde voor drenkelingen (waar men vanuit het water gemakkelijk bij kan) en verankering van een liggend s.o. op de tube en een strakke lijn (eigenlijk vergelijkbaar met een reling) aan de binnenkant voor primaire verankering van zittende personen op de tube.
- Voor de onervaren lezers enige uitleg, zittend op de tube houdt men met (in het algemeen) de achterste hand aan deze lijn vast met de rug van de hand tegen de tube, je hoeft dan niet veel kracht te hebben om je vast te houden, arm is stabiel tegen tube en lichaam. De andere hand zoek je evt. een ander steunpunt zoals bok of grijplijn.

Ik ben benieuwd wat rescue voor reden heeft om te kiezen voor juist vrij strakke grijplijnen aan de buitenzijde.
Ik zou er overigens niet voor kiezen om een boot aan de grijplijnen het water in te slepen, ze worden dan op een onjuiste manier belast en zullen vroeg of laat uitscheuren.
Overigens als je aanwezig bent bij een ramp met veel slachtoffers is het juist zaak dat er mogelijk 30 man aan je boot kunnen hangen, je hebt dan mogelijk de taak te dienen als reddingvlot of overnamepunt langszij een groter vaartuig. Andere vaartuigen zorgen dan mogelijk voor de afvoer van slachtoffers.

Kees  8)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #221 Gepost op: 4 april 2007, 10:29:28



Ik zou er overigens niet voor kiezen om een boot aan de grijplijnen het water in te slepen, ze worden dan op een onjuiste manier belast en zullen vroeg of laat uitscheuren.

De HOGE ligt altijd in het water voor zover ik weet, dus dit is ook niet aan de orde!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #222 Gepost op: 4 april 2007, 11:05:45
Jerommeke88, als je de postings goed had gelezen had je gezien dat dit een reactie was op een opmerking van 9910001. Zoals er meer algemeenheden in mijn reactie staan die niet direkt op HOGE slaan. Er lezen hier waarschijnlijk meer mensen die niet gelieerd zijn aan HOGE of in een vergelijkbare situatie verkeren doch wel van de info gebruik maken, zodoende.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #223 Gepost op: 4 april 2007, 11:19:11
De HOGE ligt altijd in het water voor zover ik weet, dus dit is ook neit aan de orde!

Toch waren de grijplijnen van de Seeker aan één kant uitgescheurd. Een slimme schipper maakte er even een bootje langszij aan vast. Een klein stukje slepen gaat toch wel dacht ie. Tot de golven van een passerend schip ons bereikten.

Grijplijnen zijn in mijn ogen ook niet om dingen aan te bevestigen. Daarvoor gaan we op verschillende plekken RVS U-tjes langs de zijkant bevestigen. Kan je mooi je brancard aan vastleggen met spanbanden.

Over de brancard gesproken: we hebben ook een oplossing voor het riemen probleem bij de wervelplank. Bij de fernoplank hoort een riemenset die we hebben kunnen bekijken bij ons bezoek aan de SIGMA. Die set kun je gewoon zo aanpassen/snijden dat je kruislings kan sjorren. Veel sneller dan gespen dat klitteband.
En Kees idd is het de bedoeling dat we hier wat van elkaar opsteken, hoe vaak kun je bij een RIB van te voren zeggen hoe je het hebben wil, vanaf het begin van de bouw! Ook het idee van binnentubes is niet gek voor andere brigades als het blijkt te werken, toch?

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #224 Gepost op: 4 april 2007, 17:51:08
Ik ben benieuwd wat rescue voor reden heeft om te kiezen voor juist vrij strakke grijplijnen aan de buitenzijde.
Ik zou er overigens niet voor kiezen om een boot aan de grijplijnen het water in te slepen, ze worden dan op een onjuiste manier belast en zullen vroeg of laat uitscheuren.
Overigens als je aanwezig bent bij een ramp met veel slachtoffers is het juist zaak dat er mogelijk 30 man aan je boot kunnen hangen, je hebt dan mogelijk de taak te dienen als reddingvlot of overnamepunt langszij een groter vaartuig. Andere vaartuigen zorgen dan mogelijk voor de afvoer van slachtoffers.

Kees  8)

De reden waarom als we opnieuw kiezen of een en ander zouden aanpassen naar vrijstrakke grijplijnen, dat er kans aanmerkelijk kleiner is dat iets er ongewild achterblijft vasthaken.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #225 Gepost op: 4 april 2007, 18:23:32
Ik ben het volkomen met je eens Henk en ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Peter, is dat blijven haken wel eens gebeurd? Heeft dit mogelijk te maken met jullie inzet bij bepaalde voor de meesten van ons vrij unieke evenementen? Mijn opmerking m.b.t. griijplijnen heeft de standaard watersport en drenkelingen ongevallen als basis.

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #226 Gepost op: 4 april 2007, 19:37:04
Ik ben het volkomen met je eens Henk en ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Peter, is dat blijven haken wel eens gebeurd? Heeft dit mogelijk te maken met jullie inzet bij bepaalde voor de meesten van ons vrij unieke evenementen? Mijn opmerking m.b.t. griijplijnen heeft de standaard watersport en drenkelingen ongevallen als basis.

Kees  8)

Bij ons het niet gebeurd, wel bijna ongevallen, Het is bekend verschijnsel bij bijvoorbeeld het raften, Iemand kan met zijn voeten blijven haken in een terwijl het gezonder is om overboord te slaan.. Verder is het met strakke grijplijn makkelijker om  weer zelfstandig aan boord te komen.
Bij de Chester is naar mijn zin nog te los, echter het is niet eenvoudig aan te passen. Dus we maken de aanpassing denk ik volgend jaar, als de tubes bij ons groot onderhoud krijgen.  We hebben ook nog geen grijplijn aan de binnenzijde.. Zo hebben we nog wat te wensen..  ;D ;D ;D
Maar het is handig om te leren van andere situaties, zodat je eigen spullen later daar op kan aanpassen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #227 Gepost op: 5 april 2007, 08:33:24
Maar bij een strakke grijplijn heb je minder ruimte om je stevig vast te houden als je op de tube zit. Zelf vind ik het prettig om een beetje ruimte in de grijpsijn te hebben om je stevig vast te kuinnen houden.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #228 Gepost op: 5 april 2007, 08:40:09
Elk voordeel heeft z'n nadeel..  Er zitten natuurlijk verschillen in de werkwijze van een organisatie.. Je kan er voor kiezen om alleen de binnenste strak te doen en de buitenste wat meer speling.  Maar diepe lange lussen zou mijn advies niet zijn..

Ik heb zelf een boot gezien die had 3 grijplijnen.  1 helemaal binnen laag bij de grond(strak gespannen) 1 helemaal buiten de tube, 20 cm boven het water.. en 1 strak gespannen aan de binnenzijde schuin binnenzijde tube..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #229 Gepost op: 5 april 2007, 10:33:17
Ik kan de verhaallijn helemaal volgen echter ik ben van mening dat de grijplijnen aan de buitenzijde van een reddingsvaartuig primair dienen voor (ook enigzins verzwakte) drenkelingen bij met name massaongevallen om zich vast te houden. Aan boord klimmen van RIB's met een hoog vrijboord (dit in tegenstelling tot rubberboten) door drenkelingen die daar niet mee bekend zijn is zeldzaam, zij zullen door de bemanning aan boord geholpen moeten worden, hetgeen ook voor alle betrokkenen veiliger is.
Bij het gecontroleerd te water gaan van bemanningsleden (een boot is mijns inziens juist om uit het water te blijven) lijken mij de grijplijnen niet een primair risico, ook bij omslaan van een RIB is dat mijns inziens niet het geval.
Overigens denk ik, wat de één in dit geval voor een grijplijn strak noemt de ander los kan noemen en we naar alle waarschijnlijkheid mogelijk hetzelfde bedoelen. Tijd voor een plaatje?

Kees  8)