Buitenlandse ambulances

Auteur Topic: Buitenlandse ambulances  (gelezen 6330 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Harold

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2004, 17:27:01
Ik was onder de indruk dat een reanimatiewagen van de dienst-100 nooit uitrukt zonder de gelijktijdige inzet van de bemanning van een MUG, aangezien de ambulanciers geen voorbehouden handelingen uitvoeren.

In Brussel weet ik bijvoorbeeld dat wanneer de  reanimatiewagen wordt ingezet, de MUG niet uitrukt, maar de bemanning wordt opgepikt door de ambulanciers en de vierkoppige bemanning met de reanimatiewagen doorrijdt naar de melding.

Indien dat niet mogelijk is rijden de ambulanciers de reanimatiewagen naar de melding, en komen arts en urgentieverpleegkundige per MUG ook ter plaatse, waarbij de arts en verpleegkundige overstappen op de reanimatiewagen, en 1 van de 2 ambulanciers de MUG terugrijden naar het ziekenhuis.
In Antwerpen staan sommige reanimatiewagens ook bij de SEH van lokale ziekenhuizen en rukken dan ook uit met ambulancier, arts en urgentieverpleegkundige.

Maar die dokters rijden wel degelijk standaard op een reanimatiewagen van de 100, anders heeft de hele ALS-uitrusting van de wagen geen nut.


harold

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2004, 17:38:22
By the way in Belgie zijn er een heel aantal particuliere ambulancediensten die ook reanimatiewagens in dienst hebben. Maar omdat er geen richtlijnen zijn voor de minimale uitrusting en personeelseisen voor deze wagens, zijn er onderling dramatische verschillen.

Bij sommige diensten gaat een reanimatiewagen dan zoals het hoort volledig uitgerust met verpleegkundige aanboord de straat op, terwijl een ander bedrijf een wagen die beschikt over een monitor voor vitale functies en een ambuballon, in de categorie reanimatiewagen plaatst en de wagen bemand wordt met een EHBO-er met "veel ervaring".

Gelukkig worden spoedmeldingen die binnenkomen bij de 100/112-centrale enkel gereden door erkende 100-diensten. En daar zijn wel eisen en regels voor.
Maar spoedoverplaatsingen, en spoedmeldingen in opdracht van een huisarts of particulier die naar de centrale van een particulier ambulancebedrijf belt, worden nog altijd uitgevoerd door deze grote groep diensten...die zowel de beste ambulancehulpverlening kent als de slechtste.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #12 Gepost op: 20 april 2013, 21:48:00
Grappig. Een zoekterm leverde dit topic uit 2004 op. Bijna tien jaar later is het blijkbaar nog steeds onduidelijk. Ik werd vandaag op de A2 bij Utrecht gepasseerd door een ambulance van Falck uit belgie met alleen blauw aan. Hij reed wel wat harder dan toegestaan, maar niet overdreven. Ik keek alleen raar op toen hij even later bij een tankstation stopte (met blauw nog steeds aan). Tuurlijk, als je moet tanken, dan moet je tanken, ook als je een patient vervoert (wat ik uiteraard niet zeker weet), maar het zag er apart uit!


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2013, 02:57:07
Ik woon zelf in het grensgebied NL-duitsland ( ik woon in de achterhoek). Bij ons gebeurt het regelmatig dat een duitse ambulance eerder te plaatste is in de directe grensdorpjes. (bv Dinxperlo). Mocht deze ambulance dan ook gaan vervoeren, omdat er geen NL ambu ter plaatse kan komen, dan mogen zijn met toeters en bellen naar het Nederlandse ziekenhuis.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2013, 14:48:03
Citaat van: Harold link=msg=78812 date=1085239621
In Antwerpen staan sommige reanimatiewagens ook bij de SEH van lokale ziekenhuizen en rukken dan ook uit met ambulancier, arts en urgentieverpleegkundige.

Maar die dokters rijden wel degelijk standaard op een reanimatiewagen van de 100, anders heeft de hele ALS-uitrusting van de wagen geen nut.

In 99% van de gevallen rukken arts en verpleegkundige uit in een MUG-wagen. Dat is ook logisch: zo een MUG-wagen heeft bijkomend materiaal bij en ziekenhuizen waar het organisatorisch voorzien is dat een arts en verpleegkundige vertrekken, hebben een erkende MUG-functie met bijhorende wagen. Bij mijn weten gebeurt het enkel tijdens de onbeschikbaarheid van de MUG-wagen of bij interhospitaaltransporten dat de arts en zijn ploeg met enkel een ambulance uitrukken. Trouwens, termen als "reanimatiewagen" en co zijn nergens gedefinieerd. Zo een termen zeggen niets over de inhoud van zo een wagen, de kwaliteit die wordt geleverd of wat dan ook. Het zijn louter semantische spelletjes van diensten die 'speciaal' willen doen of zich willen onderscheiden.

Wat betreft het gebruik van OGS door buitenlandse ambulance in Nederland: ik heb hier onlangs ergens gelezen dat Duitse en Belgische ambulances die in Nederland rijden hun eigen werkwijze mogen blijven hanteren.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2013, 17:22:45
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1172055 date=1370868483

In 99% van de gevallen rukken arts en verpleegkundige uit in een MUG-wagen. Dat is ook logisch: zo een MUG-wagen heeft bijkomend materiaal bij en ziekenhuizen waar het organisatorisch voorzien is dat een arts en verpleegkundige vertrekken, hebben een erkende MUG-functie met bijhorende wagen. Bij mijn weten gebeurt het enkel tijdens de onbeschikbaarheid van de MUG-wagen of bij interhospitaaltransporten dat de arts en zijn ploeg met enkel een ambulance uitrukken. Trouwens, termen als "reanimatiewagen" en co zijn nergens gedefinieerd. Zo een termen zeggen niets over de inhoud van zo een wagen, de kwaliteit die wordt geleverd of wat dan ook. Het zijn louter semantische spelletjes van diensten die 'speciaal' willen doen of zich willen onderscheiden.

Wat betreft het gebruik van OGS door buitenlandse ambulance in Nederland: ik heb hier onlangs ergens gelezen dat Duitse en Belgische ambulances die in Nederland rijden hun eigen werkwijze mogen blijven hanteren.


Je beseft jezelf hopelijk wel dat je een citaat uit 2004 aanhaalt.

Expert


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #16 Gepost op: 11 juni 2013, 01:41:34
Citaat van: Expert link=msg=1172115 date=1370877765
Je beseft jezelf hopelijk wel dat je een citaat uit 2004 aanhaalt.

De eerste alinea van mijn antwoord was in 2004 ook al van toepassing, de tweede heb ik er bijgevoegd omdat het altijd nuttig is informatie te actualiseren  ;)