Ambulancebroeder niet competent om SAB te bevestigen/ontkrachten. Huisarts krijgt waarschuwing

Auteur Topic: Ambulancebroeder niet competent om SAB te bevestigen/ontkrachten. Huisarts krijgt waarschuwing  (gelezen 28579 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
...

Kortom.., een typische casus die vooral vraagt om een beoordeling en niet zo zeer om veroordeling.

Expert
Mooie samenvatting!


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Misschien in het kader van de discussie een interessante uitzending van Reporter over het Medisch Tuchtcollege

http://reporter.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/25-04-2013


Dikke dirk

  • Ambulanceverpleegkundige.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Wederom een dieptriest voorbeeld van hoe log, incapabel en onrechtvaardig het medisch tuchtcollege is.
Als je de casuistieken in de media ( baby Jelmer bv) mag geloven doen ze weinig onder voor de inspectie.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Dikke dirk link=msg=1177260 date=1372091020
Wederom een dieptriest voorbeeld van hoe log, incapabel en onrechtvaardig het medisch tuchtcollege is.
Als je de casuistieken in de media ( baby Jelmer bv) mag geloven doen ze weinig onder voor de inspectie.

Ik beschouw de leden van het Medisch Tuchtcollege als uiterst capabel. Ik ben benieuwd naar voorbeelden waaruit blijkt dat ze niet capabel zijn of falen.


Dikke dirk

  • Ambulanceverpleegkundige.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Citaat van: 024 link=msg=1177262 date=1372091663
Ik beschouw de leden van het Medisch Tuchtcollege als uiterst capabel. Ik ben benieuwd naar voorbeelden waaruit blijkt dat ze niet capabel zijn of falen.

Heb ik zeker een andere docu gezien....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Dikke dirk link=msg=1177289 date=1372097222
Heb ik zeker een andere docu gezien....

Ik vroeg niet naar welke docu je hebt gezien. Ik vroeg om een voorbeeld van een uitspraak van het medisch tuchtcollege waaruit blijkt dat ze incapabel zijn.


Dikke dirk

  • Ambulanceverpleegkundige.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Citaat van: 024 link=msg=1177294 date=1372097411
Ik vroeg niet naar welke docu je hebt gezien. Ik vroeg om een voorbeeld van een uitspraak van het medisch tuchtcollege waaruit blijkt dat ze incapabel zijn.

Ik ben van mening dat het college die vaatchirurg voor het leven
zou moeten schorsen. Onderaan de pagina waar naar toe gelinkt is staat het
verslag van de casus. Tenenkrommend.
Jij zal andere inzichten hebben.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Dikke dirk link=msg=1177307 date=1372099236
Ik ben van mening dat het college die vaatchirurg voor het leven
zou moeten schorsen. Onderaan de pagina waar naar toe gelinkt is staat het
verslag van de casus. Tenenkrommend.
Jij zal andere inzichten hebben.

Ik zie de link niet staan omdat ik niet weet onder aan welke pagina het zou moeten staan. Ik heb het vermoeden dat het gaat om de chirurg die de diagnose AAA miste en veel te laat is begonnen met de operatie en extreem lang aan klojo-en is geweest voor hij de klem kon plaatsen. Als het die zaak is vind ik het prima dat hij chirurg mag blijven omdat hij veel dingen wel kan en zodoende prima kan functioneren als chirurg. Persoonlijk vind ik wel dat hij zijn kans wel heeft verspeeld om ooit nog vaatchirurgie te mogen doen.

Echter blijft het zo dat het niets zegt over het tuchtcollege, zij zijn er niet om te zorgen voor genoegdoening voor slachtoffers of het volk. Zij houden zich bezig met de vraag of de chirurg gehandeld heeft op de wijze waarop iedere andere vaatchirurg zou handelen. Het college heeft geoordeeld dat het geenzins het geval was.

Als deze man na zijn tijdelijke schorsing weer aan werk mag is het een zaak van de ziekenhuisbesturen die hem een toelatingsovereenkomst doen. Zij kunnen zeggen dat ze iemand met dit verleden niet meer in de vaatchirurgie willen laten werken. IGZ kan ook de vinger aan de pols houden, daar zijn ze toezichthouder voor.


Dikke dirk

  • Ambulanceverpleegkundige.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Citaat van: 024 link=msg=1177308 date=1372099639
Ik zie de link niet staan omdat ik niet weet onder aan welke pagina het zou moeten staan. Ik heb het vermoeden dat het gaat om de chirurg die de diagnose AAA miste en veel te laat is begonnen met de operatie en extreem lang aan klojo-en is geweest voor hij de klem kon plaatsen. Als het die zaak is vind ik het prima dat hij chirurg mag blijven omdat hij veel dingen wel kan en zodoende prima kan functioneren als chirurg. Persoonlijk vind ik wel dat hij zijn kans wel heeft verspeeld om ooit nog vaatchirurgie te mogen doen.

Echter blijft het zo dat het niets zegt over het tuchtcollege, zij zijn er niet om te zorgen voor genoegdoening voor slachtoffers of het volk. Zij houden zich bezig met de vraag of de chirurg gehandeld heeft op de wijze waarop iedere andere vaatchirurg zou handelen. Het college heeft geoordeeld dat het geenzins het geval was.

Als deze man na zijn tijdelijke schorsing weer aan werk mag is het een zaak van de ziekenhuisbesturen die hem een toelatingsovereenkomst doen. Zij kunnen zeggen dat ze iemand met dit verleden niet meer in de vaatchirurgie willen laten werken. IGZ kan ook de vinger aan de pols houden, daar zijn ze toezichthouder voor.

http://reporter.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/25-04-2013

Kijk ook even naar uiteindelijke oordeel van het college per casus, door het college, gegronde klachten met fataal gevolg.
Ze zouden meer moeten schrappen ipv schorsen. Niet ter genoegdoening
,maar om de maatschappij te beschermen tegen dit soort mensen.