Nakomen met eigen vervoer tijdens een uitruk

Auteur Topic: Nakomen met eigen vervoer tijdens een uitruk  (gelezen 8870 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #20 Gepost op: 5 april 2013, 18:58:45
Wij hebben als brandweer een afspraak gemaakt dat we met een TS met 6 man uitrukken, die mensen die op de TS zitten doen de uitruk. Ik denk dat ongevallen met  brandweermensen zoals Harderwijk, Haarlem en De Punt uitwijst hoe belangrijk het is dat men weet met hoeveel mensen je uitrukt, en dat het volstrekt onwenselijk is dat men met eigen vervoer er achter aan gaat al dan niet gevraagt door de BVD.

Er zijn nog korpsen in NL die decentraal uitrukken?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 5 april 2013, 19:02:16
Er zijn nog korpsen in NL die decentraal uitrukken?
Als het goed is niet, of worden het steeds minder korpsen die decentraal uitrukken. Mede door het verhaal wat ik eerder poste. ;)


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #22 Gepost op: 9 april 2013, 13:55:00
precies het is vragen om moeilijkheden, weet uit ervaring dat je raar staat te kijken als je om bijstand vraagt van een ts bij een buurtgemeente en er komt een ts + "motivatie" busje en er ineens 12 man staan. En inderdaad zoals Peter71 al aangeeft zijn er zat voorbeelden van hoe het mis kan gaan..


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #23 Gepost op: 9 april 2013, 15:46:55
Als het goed is niet, of worden het steeds minder korpsen die decentraal uitrukken. Mede door het verhaal wat ik eerder poste. ;)

Ben het er helemaal mee eens, maar doelde er inderdaad op of het nog gebeurde bij sommige korpsen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #24 Gepost op: 9 april 2013, 18:04:56
Op 2:50 in dit filmpje zie je hetzelfde voertuig staan als in het begin ook bij de kazerne aan kwam rijden. Het resultaat: 9 herkenbare brandweermannen ter plaatse, waarvan er 7 slechts toe staan te kijken bij de ambulance. Je kan natuurlijk niet zien wat voor werk ze binnen verzet hebben, maar het ziet er op deze manier enigszins onnodig uit.

Uitruk Brandweer Nieuwe-Tonge Hulpverlening.

Wilko v Dam


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #25 Gepost op: 9 april 2013, 18:57:47
Tja er klopt wel meer niet in dit filmpje ;)
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #26 Gepost op: 9 april 2013, 19:29:45
Ja, een beetje jammer allemaal.

Voertuig rukt uit met een manschap met helm met één rode band, betreffende man is later bezig met de portofoon.
De man als bevelvoerder met de rode flappen herkenbaar en als brildragende blijft achter op de uitrukpost.
Even later is OOK die bevelvoerder ter plaatse
En na ìnpakken met OGS terug rijden, ook dat is niet geheel verklaarbaar.

Maar kortom Alles heeft een doel, en het doel heiligt de middelen.
       en
       gezien de commentaren Staan de beste stuurlui aan wal.

En wat zijn de functies van de diverse mensen, mss  opleiding, stage of anders.
Bij instappen begint de inzet.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #27 Gepost op: 9 april 2013, 19:36:34
Tja zo kunnen we nog wel ff doorgaan  ;) volgens mij staat de auto in zijn achteruit bij het optrekken?

Om over Arbo nog maar ff niet te praten.

Bedoelde met het bericht eigenlijk zo van ach als dat het ergste is, dat nakomen??
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #28 Gepost op: 10 april 2013, 11:03:44
ook hier kan je je afvragen (ondanks dat het geen gebied nou niet echt bepaald vol risico's is) of de bevelvoerder weet waar al  zijn manschappen zijn... en zo te zien aan het aantal mensen (en de grote van het huis :D) denk ik niet dat de nakomelingen echt nodig waren  :P


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #29 Gepost op: 10 april 2013, 15:21:32
De bevelvoerder is niet met het uitrukvoertuiig naar plaats inzet gegaan, dus kan nooit weten waar zijn manschappen zijn en ingezet zijn.
En in die korte tijd van zijn aanwezigheid op de plaats inzet, kan deze nooit een compleet en verantwoord overzicht verkrijgen.
Ook na einde inzet en inrukken naar de uitrukpost is evenzo de bevelvoerder NIET in het uitrukvoertuig gestapt.
Dus voor de buitenwacht ( voor diegene welke met enige kennis van de brandweer naar het filmpje kijken ) is het een onoverzichtelijke zaak, maar..................
neemt niet weg dat de juiste mensen op de juiste plaats zijn en liever mensen over dan te kort op plaats inzet.
En zoals het filmpje toont is de wijkagent ook aan boord voor de begeleiding van de ambulance, want het uitrukvoertuig van de brandweer gebruikt ogs terwijl de ambulance dit niet doet.
Bij instappen begint de inzet.