Meerdere bevelvoerders op 1 TS?

Auteur Topic: Meerdere bevelvoerders op 1 TS?  (gelezen 5561 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dispatcher

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Gepost op: 7 april 2013, 11:50:26
Het valt me op de laatste tijd als ik inzet foto's zie van de brandweer dat er meerdere bevelvoerders uit één TS komen. Althans er komen meerdere brandweermensen met rode schouderflappen uit de TS.
Volgens mij is er maar één bevelvoerder tijdens een inzet.
Hoe komt dit:
- Gemakzucht?
- Er niet mee bezig zijn tijdens de uitruk?
- Te trots om je schouderflappen af te toen?
- Verlies van status?

Ook voor de overige hulpdiensten kan dit verwarrend werken, er moet maar één aanspreekpunt zijn en dat is de 'echte' bevelvoerder.

Graag jullie mening!




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 7 april 2013, 11:54:32
De bevelvoerders bij ons mogen ook gewoon achterin stappen, mits beide TSen voorzien zijn van een Bevelvoerder en chauffeur. Maar dan mag ook een bevelvoerder gewoon achterin stappen. Regel is wel dat de schouderflappen eraf gaan, want er is inderdaad maar 1 persoon de bevelvoerder.  ;)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #2 Gepost op: 7 april 2013, 12:01:38
Zou het niet de "dynamiek" van de uitruk kunnen zijn?

Er is al een bevelvoerder maar de wagen is nog niet vol. Vlug moet er nog een man/vrouw bij dus gauw het pak aan en de auto in.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #3 Gepost op: 7 april 2013, 12:20:27
Dat is ook precies de reden dat er bij ons in de regio niet met schouderflappen wordt gewerkt, maar gewoon met een rood hesje. Zit voorin de auto, dus de daadwerkelijke bevelvoerder trekt dat ding aan zodra hij instapt. Andere "bevelvoerders" die achterin instappen zijn dus niet te onderscheiden van de rest van de manschappen.
Ik kan me best voorstellen dat je bij een uitruk niet eerst de tijd neemt om dat schouderstuk van je jas af te trekken. Heeft niks met trots, status of gemakzucht te maken, simpelweg dat je probeert z.s.m. uit te rukken. De burger zal het een worst wezen of er meerdere met rode flappen hun huis komen branden, ALS ze maar komen en zo snel mogelijk graag...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 7 april 2013, 12:23:35

Ik kan me best voorstellen dat je bij een uitruk niet eerst de tijd neemt om dat schouderstuk van je jas af te trekken. Heeft niks met trots, status of gemakzucht te maken, simpelweg dat je probeert z.s.m. uit te rukken.
De Bevelvoerders bij ons halen die dingen eraf tijdens de rit in de TS, en laten de flappen in de manschappencabine liggen. Dus tijdsverlies is niet aanwezig. ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #5 Gepost op: 7 april 2013, 12:25:57
Bij ons hebben de meeste bevelvoerders 2 helmen, een witte met de bekende rode band en een zwarte manschappen helm. Alleen de bevelvoerder draagt de witte helm, de manschappen dragen allemaal een zwarte helm, dus ook een B die achterin zit.  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #6 Gepost op: 7 april 2013, 12:26:53
De Bevelvoerders bij ons halen die dingen eraf tijdens de rit in de TS, en laten de flappen in de manschappencabine liggen. Dus tijdsverlies is niet aanwezig. ;)
Dat is natuurlijk prima als je daar de tijd voor hebt, maar bij ons heb je met de gemiddelde aanrijdtijd niet eens de tijd om knap om te hangen, porto en lamp te pakken, handschoenen aan en je klaar te maken. :D Dan gaat er zeker niemand ook nog even proberen zo'n flap van z'n schouders af te trekken...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #7 Gepost op: 7 april 2013, 12:29:01
Is het een mogelijkheid dat de ene bevelvoerder in opleiding is terwijl de andere bevelvoerder de bevelvoerder in opleiding begeleid/ondersteund?

Een familielid van mij is in opleiding tot bevelvoerder en loopt nu ergens stage alvorens hij zijn eigen team onder zich krijgt. Vandaar dat ik aan deze mogelijkheid denk.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 7 april 2013, 12:29:20
Bij ons hebben de meeste bevelvoerders 2 helmen, een witte met de bekende rode band en een zwarte manschappen helm. Alleen de bevelvoerder draagt de witte helm, de manschappen dragen allemaal een zwarte helm, dus ook een B die achterin zit.  O0
Die rode streep op de helm is met de invoering van die flappen bij ons van de helm verdwenen. ;)
Dat is natuurlijk prima als je daar de tijd voor hebt, maar bij ons heb je met de gemiddelde aanrijdtijd niet eens de tijd om knap om te hangen, porto en lamp te pakken, handschoenen aan en je klaar te maken. :D Dan gaat er zeker niemand ook nog even proberen zo'n flap van z'n schouders af te trekken...

Die dingen zitten met klittenband vast, en liggen binnen de 10 seconden eraf. Dus zolang hoeft het allemaal niet te duren.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #9 Gepost op: 7 april 2013, 12:36:15
Die dingen zitten met klittenband vast, en liggen binnen de 10 seconden eraf. Dus zolang hoeft het allemaal niet te duren.
Dat snap ik, maar een porto, lamp of WBC pakken duurt ook niet heel lang, maar alles bij elkaar kan het soms toch langer duren dan dat de chauffeur nodig heeft om dat hok voor de betreffende deur te parkeren... En dan moeten keuzes gemaakt worden waarbij ik me voor kan stellen dat dat schouderstuk onderaan de prioriteitenlijst eindigt.

Natuurlijk zullen er situaties zijn waarbij het prima had gekund, maar dat zijn wel overwegingen (onder andere) waardoor er is gekozen om geen gebruik te maken van die schouderstukken. Omdat ze inderdaad vaak gewoon blijven zitten en dus verwarring kunnen scheppen.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)