Meerdere bevelvoerders op 1 TS?

Auteur Topic: Meerdere bevelvoerders op 1 TS?  (gelezen 5572 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 7 april 2013, 12:43:55
Dat snap ik, maar een porto, lamp of WBC pakken duurt ook niet heel lang, maar alles bij elkaar kan het soms toch langer duren dan dat de chauffeur nodig heeft om dat hok voor de betreffende deur te parkeren...
Maar als je zo snel terplaatse kunt zijn bij een object, dan kan de chauffeur er toch rekening mee houden dat de ploeg zich ook nog inzet gereed moet maken? Als de rit dan zo kort is, dan ben je ook makkelijk op tijd terplaatse als er wat minder snel wordt gereden. Maar waardoor de ploeg zich wel inzet gereed kan maken tijdens de rit. ;)


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #11 Gepost op: 7 april 2013, 12:51:18
Maar als je zo snel terplaatse kunt zijn bij een object, dan kan de chauffeur er toch rekening mee houden dat de ploeg zich ook nog inzet gereed moet maken? Als de rit dan zo kort is, dan ben je ook makkelijk op tijd terplaatse als er wat minder snel wordt gereden. Maar waardoor de ploeg zich wel inzet gereed kan maken tijdens de rit. ;)
Dat kan. Maar in het kader van "als elke seconde telt", is er niets op tegen om gewoon zo snel mogelijk ter plaatse te zijn. Als er achterin dan nog even een lamp of een masker moet worden gepakt, gaat dat alleen maar makkelijker als die wagen al weer stil staat. Zodra men dan inzetgereed is, kan men ook daadwerkelijk meteen beginnen met inzetten.
De burger is erbij gebaat dat wij zo spoedig mogelijk ter plaatse zijn en kunnen aanvangen met de bestrijding van het incident. KVT's gaan uit van de snelst mogelijke TS en dan gaan we de chauffeur vragen of hij even rustiger wil rijden zodat er nog 2 man even een rood lapje stof van hun schouder kunnen halen?   ::)
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #12 Gepost op: 7 april 2013, 12:53:07
Maar als je zo snel terplaatse kunt zijn bij een object, dan kan de chauffeur er toch rekening mee houden dat de ploeg zich ook nog inzet gereed moet maken? Als de rit dan zo kort is, dan ben je ook makkelijk op tijd terplaatse als er wat minder snel wordt gereden. Maar waardoor de ploeg zich wel inzet gereed kan maken tijdens de rit. ;)

Het zit m.i. ook een beetje in het soort melding: als je een woningbrand o.i.d. krijgt en je hangt gelijk om, krijg je die rode flap niet meer van je schouders af. Ik geloof ook niet dat bevelvoerders die achterin zitten er altijd erg in hebben dat ze dat ding om hebben. Het is volgens mij veel belangrijker dat er slechts één bevelvoerder ook als zodanig optreedt en eventueel andere aanwezige bevelvoerders -ondanks de wellicht aanwezige rode flap- zich niet met de aansturing of het overleg bezig houden. Dat het bij grote inzetten verwarring kan veroorzaken is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden....

En bij een prio 2 melding waarbij voor de rest geen andere diensten aanwezig zijn: is het dan erg als de flappen er nog op zitten? Alhoewel dat juist wel weer de klussen zijn om rustig de spullen in orde te maken. Het is een beetje korpsafhankelijk hoe streng men er mee omgaat, lijkt mij ;)

Is het een mogelijkheid dat de ene bevelvoerder in opleiding is terwijl de andere bevelvoerder de bevelvoerder in opleiding begeleid/ondersteund?

Een familielid van mij is in opleiding tot bevelvoerder en loopt nu ergens stage alvorens hij zijn eigen team onder zich krijgt. Vandaar dat ik aan deze mogelijkheid denk.

Bij ons hebben de bevelvoerders in opleiding een rode flap met "bevelvoerder in opleiding" er op. Er zullen dus ten alle tijden twee "rode flappen" uitstappen: de bevelvoerder i.o. en de schaduw ;)
Dat kan. Maar in het kader van "als elke seconde telt", is er niets op tegen om gewoon zo snel mogelijk ter plaatse te zijn. Als er achterin dan nog even een lamp of een masker moet worden gepakt, gaat dat alleen maar makkelijker als die wagen al weer stil staat.

In ons dorp hebben we ook een object waar je binnen één à twee minuten omgehangen moet zijn en dan is het inderdaad -letterlijk- prioriteiten stellen... :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 7 april 2013, 12:54:57

De burger is erbij gebaat dat wij zo spoedig mogelijk ter plaatse zijn en kunnen aanvangen met de bestrijding van het incident. KVT's gaan uit van de snelst mogelijke TS en dan gaan we de chauffeur vragen of hij even rustiger wil rijden zodat er nog 2 man even een rood lapje stof van hun schouder kunnen halen?   ::)
Zoals ik jou berichten las, ging ik er vanuit dat jullie met een minuut of 2 terplaatse zijn. kortom een zeer snelle rijtijd. En dan nog kost het geen extra tijd om die flappen eraf te trekken, dat is zo gebeurt lukt bij ons ook. ;)


Dinodoerga

  • Student Integrale Veiligheidskunde
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • Samen staan we sterk
Reactie #14 Gepost op: 7 april 2013, 15:54:29
Ik denk dat er meerdere factoren meespelen...

- klein beetje trots (onderscheiden van de manschappen)
- vergeten tijdens de uitruk
- te weinig tijd (onwaarschijnlijk)
- lage prioriteit aan meegeven tijdens de uitruk


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #15 Gepost op: 7 april 2013, 16:15:52
Is het een mogelijkheid dat de ene bevelvoerder in opleiding is terwijl de andere bevelvoerder de bevelvoerder in opleiding begeleid/ondersteund?

Een familielid van mij is in opleiding tot bevelvoerder en loopt nu ergens stage alvorens hij zijn eigen team onder zich krijgt. Vandaar dat ik aan deze mogelijkheid denk.
Bij ons dragen manschappen en bevelvoerders in opleiding een blauwe flap met 'STAGE' daarop.