Surveillant politie niv 2 gaat verdwijnen?

Auteur Topic: Surveillant politie niv 2 gaat verdwijnen?  (gelezen 25647 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #20 Gepost op: 8 mei 2013, 14:49:22
Het tijdperk dat er (in principe) alleen niv-2 medewerkers bij de vrijpol zitten zal ook verdwijnen, dit wordt als te beperkt ervaren.
Nou dat tijdperk is in sommige regio's allang achtergelaten in sommige eenheden. Wij hebben VP'ers die Niv 2, niv 2+, agent, hoofdagent, brigadier en inspecteur zijn.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #21 Gepost op: 8 mei 2013, 17:54:04
Nou dat tijdperk is in sommige regio's allang achtergelaten in sommige eenheden. Wij hebben VP'ers die Niv 2, niv 2+, agent, hoofdagent, brigadier en inspecteur zijn.

Dat klopt, vandaar ook dat ik in principe zei.
Als je kijkt naar landelijke normen en regelgeving is dat tijdperk echter nog alive and kicking, en het is goed dat nu kansen gegrepen worden om eea landelijk te verbeteren.
Senior GGP / Oost-Brabant


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #22 Gepost op: 8 mei 2013, 18:30:37
Dat klopt, vandaar ook dat ik in principe zei.
Als je kijkt naar landelijke normen en regelgeving is dat tijdperk echter nog alive and kicking, en het is goed dat nu kansen gegrepen worden om eea landelijk te verbeteren.

Mee eens.

Kaasje besef goed dat oud Hollands-Midden een van de weinige regio's is waar alles in principe mogelijk is voor de VP.

Het gros van de regio's is totaal anders, sommige regio's hebben in het geheel bijna geen VP'ers (adam, alleen volontair BOAs, etc.). Sommige eenheden zetten je alleen in als dranghek/zaterdag middag markt. Horeca/Openbare Orde diensten draaien ? onbespreekbaar! Laat staan doorstromen naar Niveau 3+

De uitdaging zit 'm nu op landelijk gezien de eenheden op't zelfde niveau te trekken, en daar is men hard mee bezig. Eerste tekenen zijn er al, Amsterdam heeft voor het eerst sinds tig jaren (!) weer een vacature voor vrijwillige agenten open gezet. Kon ook niet anders, ze moeten namelijk wel vanuit Den Haag.

Daarnaast zijn ze bezig om een landelijke door de politieacademie gecoordineere doorstroom opleiding te ontwikkelen ipv de nu bestaande regionale oplossingen.


Robbienio

  • IVK | Surveillant VP | N5 aspirant
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #23 Gepost op: 8 mei 2013, 18:44:54
Ik heb wel toevallig gisteren gehoord dat de functie van BOA binnen de Politie op de toch staat.

het landelijk functiehuis heeft namelijk de mogelijkheid tot Surveillant A en B.
De A variant heeft 3 kernopgaven conform de nieuwe opleiding van de VP, tot deze categorie zouden ook de BOA's moeten gaan behoren waardoor ze breder ingezet kunnen worden (en een schaal omhoog gaan).

De B variant is breder opgeleid met 9 kernopgaven en staat gelijk aan de beroepssurveillant of de vrijwilligers vanuit de oude opleiding.

De B variant kan dan eventueel doorgroeien naar niveau 3 (of naar niveau 2+ zoals het op dit moment wordt uitgevoerd).

Ikzelf doe de 3-jarige opleiding tot vrijwilliger (5/9 kernopgaven gehad) en wij worden gewoon surveillant, en ook bij de klas na ons (1-jarige opleiding) wordt dit ook gezegd. Alleen zouden zij dus surveillant A kunnen worden.
Interessante punt hierbij is echter dat er wel ergens vermeld staat dat de surveillant A niet zonder de B (of hoger) op straat mag werken.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #24 Gepost op: 9 mei 2013, 17:13:23
Heb je ook een bron? Nogal interessante info, gezien ik 7 juli klaar ben met de nieuwe opleiding en in september m'n bevordering heb. Een datum is er wel maar het rang blijft dus onduidelijk.

Ik zou graag zoveel mogelijk modules doen. Ben een afgestudeerde bachelor student zonder werk. Alle tijd van de wereld en de 3 modules die we nu hebben gedaan hadden eerlijk gezegd voor mij ook in twee volle weken kunnen gebeuren.
Soms wel jammer dat het verschil zo groot is. De wat oudere klasgenoten zonder opleiding hebben enorm veel moeite met studeren terwijl er ook klasgenoten bij zitten die net uit de schoolbanken komen of zelfs nog studeren.

De bedoelingen is dat je in overleg met je korps aanvullende modules kunt gaan doen. Ik ben benieuwd wanneer dit daadwerkelijk ingevoerd gaat worden, want ik wil zo snel mogelijk doorgroeien en niet zo beperkt blijven.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #25 Gepost op: 9 mei 2013, 17:53:02
Voor ons zijn ze al bezig om te inventariseren om de andere 6 modules ook te gaan halen zodra we klaar zijn. Ze duiden ons momenteel aan als niveau 2-minners, dan heb je nog de normale niveau 2, en de niveau 2-plussers die vuurwapendragend zijn. Vanuit niveau 2-plus is het een relatief kleine stap naar niveau 3.

Ook wel kenmerkend is dat bij ons bureau de vrijwilligers zelfs voor noodhulp worden ingezet...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #26 Gepost op: 9 mei 2013, 21:40:27
binnen midden-Nederland wordt de nieuwe VP'ers direct na het behalen van de opleiding de overige 6 modules niveau 2 aangeboden. Overigens is dit ook een voorwaarde om evt. in de toekomst door te gaan stromen.

Maar voor de mensen die niet meer willen, is het prima. :)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #27 Gepost op: 9 mei 2013, 23:34:35
Voor ons zijn ze al bezig om te inventariseren om de andere 6 modules ook te gaan halen zodra we klaar zijn. Ze duiden ons momenteel aan als niveau 2-minners, dan heb je nog de normale niveau 2, en de niveau 2-plussers die vuurwapendragend zijn. Vanuit niveau 2-plus is het een relatief kleine stap naar niveau 3.

Ook wel kenmerkend is dat bij ons bureau de vrijwilligers zelfs voor noodhulp worden ingezet...

Welke vrijwilligers worden voor de noodhulp ingezet, want je roept zoveel termen (niveau 2- niveau 2 en niveau 2+  ::)). En rijden zij zelfstandig mee op 'noodhulpmeldingen' of bemannen zij samen een noodhulpvoertuig? Vragen roept dit op...  :)


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #28 Gepost op: 10 mei 2013, 00:37:59
Wat is je bron hier van?
In de meeste regio's gaat surveillant wél verdwijnen, kan me alleen heugen dat bijvoorbeeld A-A en RR wél gebruik blijven maken van surveillanten, maar ook dit is (nog) niet zeker. Niks hierover is zeker.

Dus de conclusie die je trekt (''de functie surveillant zal zeker niet verdwijnen'') is veel te voorbarig.

In ZWB hebben surveillanten te horen gekregen te moeten zoeken naar een andere functie, in 2014/2015 is het voor hun over en sluiten. Dat is aan hen officieel bekend gemaakt, dus ik ga er vanuit dat in ZWB surveillant wél gaat verdwijnen.

Heb enkele dagen mee gelopen bij arrestantenzorg en parket. Zij gaven aan in etappes/groepen omgeschoold te worden tot surveillant.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #29 Gepost op: 11 mei 2013, 03:45:08
In het Utrechtse deel van Eenheid Midden-Nederland heeft men jaren geleden veel BOA's (parket/arrestantenzorg) al omgeschoold naar niveau 2 dmv deeltijdopleidingen. Hier is men nu mee gestopt. De laatste niveau 2 klas zal hier grotendeels heengaan gok ik. Hoe ze het in de toekomst oplossen is mij onbekend.