Verbinding brandkraan - pomp; enkel of dubbel

Auteur Topic: Verbinding brandkraan - pomp; enkel of dubbel  (gelezen 14687 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Gepost op: 15 april 2013, 14:00:18
Ik vraag me af of in geval van een brandinzet de verbinding tussen de brandkraan en de pomp enkel of dubbel uitgevoerd moet worden. Ik kan dat namelijk nergens terug vinden in de lesstof.

Ik kan me voorstellen dat in geval van dubbel uitleggen de ene leiding kan dienen als backup voor het geval er in de andere een lek ontstaat. Maar is het ook verplicht volgens de les- en leerstof om deze leiding dubbel uit te voeren?

Een toevoerslangleiding naar een verdeelstuk wordt per slot van rekening ook niet dubbel uitgevoerd en je neemt ook geen tweede HD-straal mee naar binnen voor het geval de eerste niet werkt.

Een tweede argument voor het dubbel uitleggen zou de benodigde capaciteit kunnen zijn. Die vlieger gaat volgens mij ook niet helemaal op omdat een opzetstuk volgens mij een diameter heeft van 63,5 millimeter (2,5 inch). Een toevoerslang heeft een diameter van 75 millimeter, dus wat capaciteit betreft maakt dat niet uit.

Zie ik iets verkeerd in de berekening misschien? Of zijn er andere argumenten om een dergelijke leiding dubbel uit te leggen.

Alvast bedankt voor de reacties!




rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #1 Gepost op: 15 april 2013, 16:18:23
Ik vraag me af of in geval van een brandinzet de verbinding tussen de brandkraan en de pomp enkel of dubbel uitgevoerd moet worden. Ik kan dat namelijk nergens terug vinden in de lesstof.

Ik kan me voorstellen dat in geval van dubbel uitleggen de ene leiding kan dienen als backup voor het geval er in de andere een lek ontstaat. Maar is het ook verplicht volgens de les- en leerstof om deze leiding dubbel uit te voeren?

Een toevoerslangleiding naar een verdeelstuk wordt per slot van rekening ook niet dubbel uitgevoerd en je neemt ook geen tweede HD-straal mee naar binnen voor het geval de eerste niet werkt.

Een tweede argument voor het dubbel uitleggen zou de benodigde capaciteit kunnen zijn. Die vlieger gaat volgens mij ook niet helemaal op omdat een opzetstuk volgens mij een diameter heeft van 63,5 millimeter (2,5 inch). Een toevoerslang heeft een diameter van 75 millimeter, dus wat capaciteit betreft maakt dat niet uit.

Zie ik iets verkeerd in de berekening misschien? Of zijn er andere argumenten om een dergelijke leiding dubbel uit te leggen.

Alvast bedankt voor de reacties!
Ik leer mijn cursisten pompbediener altijd om dubbel aan te sluiten. Daarvoor zijn in mijn ogen in ieder geval 2 argumenten.
1. Veiligheid. De kans dat de voedingsleiding naar de pomp kapot gereden wordt is groter dan dat dat bij de toevoerleiding gebeurt. Als je je voertuig doordacht plaatst, hoe je met de toevoer de straat niet over. De aanvoer naar je pomp voer je dubbel uit, zodat als er 1 sneuvelt je niet direct helemaal zonder zit. Dit kun je per situatie nog verder nuanceren natuurlijk.
2. Een dubbele leiding heeft een lager wrijvingsverlies. Op 20 meter vanaf een brandkraan zal je dat niet zo merken, maar in een WTS situatie is het wel iets om rekening mee te houden. Meer water krijg je er niet door uit je OBK, alleen je drukverlies is minder.

Wellicht zijn er nog wel andere argumenten aan te voeren voor een dubbele leiding, of juist voor een enkele leiding.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 15 april 2013, 16:29:32
Je zult met hoge druk niet direct afhankelijk zijn van het dubbel afleggen van de brandkraan naar de pomp, aangezien je een buffer hebt van je tank. Maar zeker met lage druk is het wel wenselijk, mede vanwege  het door rsc al benoemde eventuele stuk rijden van je waterwinning. ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #3 Gepost op: 15 april 2013, 18:56:59
Je zult met hoge druk niet direct afhankelijk zijn van het dubbel afleggen van de brandkraan naar de pomp, aangezien je een buffer hebt van je tank. Maar zeker met lage druk is het wel wenselijk, mede vanwege  het door rsc al benoemde eventuele stuk rijden van je waterwinning. ;)

Vroeger was het bij een HD inzet enkel vanaf de brandkraan naar de vul opening van de watertank van het voertuig.
En bij een LD inzet dubbel vanaf de brandkraan naar het broekstuk op de pomp.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #4 Gepost op: 15 april 2013, 19:28:08
Vroeger was het bij een HD inzet enkel vanaf de brandkraan naar de vul opening van de watertank van het voertuig.
En bij een LD inzet dubbel vanaf de brandkraan naar het broekstuk op de pomp.
Volgens mij is dat eigenlijk nog steeds wel zo. Alleen je kunt nooit van te voren weten of de inzet alleen bij HD blijft. Ik weet dat er ook allerlei varianten in gebruik zijn. In Nijmegen bouwt met vanaf de OBK 2 leidingen op, een naar de verzamelstuk op de pomp en de ander naar de vulleiding van de tank. Zelf hebben we een TS met een tank van 5500l. Wij bouwen standaard nooit direct een waterwinning op, tenzij duidelijk is dat we direct aan een LD inzet gaan beginnen.
Uiteindelijk komt het m.i. op neer dat je er alles aan doet om je waterwinning zo zeker mogelijk te maken.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #5 Gepost op: 15 april 2013, 20:18:20
Ik leer mijn cursisten pompbediener altijd om dubbel aan te sluiten. Daarvoor zijn in mijn ogen in ieder geval 2 argumenten.
1. Veiligheid. De kans dat de voedingsleiding naar de pomp kapot gereden wordt is groter dan dat dat bij de toevoerleiding gebeurt. Als je je voertuig doordacht plaatst, hoe je met de toevoer de straat niet over. De aanvoer naar je pomp voer je dubbel uit, zodat als er 1 sneuvelt je niet direct helemaal zonder zit. Dit kun je per situatie nog verder nuanceren natuurlijk.
2. Een dubbele leiding heeft een lager wrijvingsverlies. Op 20 meter vanaf een brandkraan zal je dat niet zo merken, maar in een WTS situatie is het wel iets om rekening mee te houden. Meer water krijg je er niet door uit je OBK, alleen je drukverlies is minder.

Wellicht zijn er nog wel andere argumenten aan te voeren voor een dubbele leiding, of juist voor een enkele leiding.
Hier kijk ik toch anders tegen aan.
1. De verbinding tussen opzetstuk en voertuig is (meestal) 40 meter. Er was ooit een stelregel dat binnen 40 meter vanaf de voordeur een OBK moest zijn. Ik weet dat dit tegenwoordig wat los gelaten wordt. Wel is het vaak zo dat de OBK in de stoep zit of aan de zijkant van de weg. De kans op stuk rijden is dus volgens mij niet echt aan de orde. De toevoer naar verdeelstuk is echter vaak over een langere afstand en heeft dus meer kans op kapot rijden.  En als veiligheid (kapot rijden) een probleem is waarom leggen we dan geen 2e zuigslang klaar (kan verstopt raken) of een tweede toevoer klaar (kapot rijden)? Nee we doen de 40 meter tussen OBK en voertuig dubbel omdat deze kapot kan gaan. Vergeet niet je hebt nog minimaal 1500 liter in de tank. We vinden het niet erg/vreemd dat het water eraf moet om de toevoer te repareren maar het gebruik van water uit de tank bij een kapotte slang tussen OBK en TS kan niet?

2. Verlies is volgens mij geen argument. Natuurlijk is dat er wel wrijving en dus verlies maar je bent afhankelijk van de druk op de waterleiding in de diameter/ waterlevering van de leiding waar je op staat. Die bepalen de capaciteit en niet 1 of 2 watertoevoer leidingen

Volgens mij kan 1 best wel. Iedereen is druk als je een water winning nodig hebt dus chauf moet het alleen doen. Laat hem er eerst maar 1 klaar maken. We zien dan wel verder. Als je een waterwinning nodig hebt bij een HD inzet moet je je volgens mij afvragen of HD wel de goede keuze was.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #6 Gepost op: 15 april 2013, 22:30:24
Volgens mij kan 1 best wel. Iedereen is druk als je een water winning nodig hebt dus chauf moet het alleen doen. Laat hem er eerst maar 1 klaar maken. We zien dan wel verder. Als je een waterwinning nodig hebt bij een HD inzet moet je je volgens mij afvragen of HD wel de goede keuze was.
Dit is hoe ik het ze leer. Heb je 113 en 114 tot je beschikking, laat je ze een dubbele leiding klaarmaken. Moet je als 119 het zelf regelen, dan leg je er eerst een, en als je er tijd voor hebt een tweede. Volgens het boek mag je als 119 niet verder dan 20m van je voertuig, dus dat is in principe ook de maximale afstand tot je OBK die je als 119 mag overbruggen. De praktijk is natuurlijk weerbarstiger. In mijn ogen horen er uiteindelijk twee te liggen.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #7 Gepost op: 15 april 2013, 22:42:08
Dit is hoe ik het ze leer. Heb je 113 en 114 tot je beschikking, laat je ze een dubbele leiding klaarmaken. Moet je als 119 het zelf regelen, dan leg je er eerst een, en als je er tijd voor hebt een tweede. Volgens het boek mag je als 119 niet verder dan 20m van je voertuig, dus dat is in principe ook de maximale afstand tot je OBK die je als 119 mag overbruggen. De praktijk is natuurlijk weerbarstiger. In mijn ogen horen er uiteindelijk twee te liggen.

Praktijk is vaak anders dan de theorie op de cursus/examen ::)

als ik de opdrachten geef maakt 119 de waterwinning in orde. 113 en 114 toevoer naar verdeelstuk en 111 en 112 verkenning en de eerste straal vanaf verdeelstuk.

Voor een HD inzet is geen waterwinning nodig. onze TS'en hebben 3000 liter en als de tank halfvol/leeg is dan wil ik dat als bv horen. Dan ga ik nadenken over de waterwinning. praktijk is dat dan de chauffeur het zelf moet doen omdat de ploegen zijn ingezet ;)

Ik ben niet zo vast op de afstanden. vindt het wel belangrijk dat de chauffeur zijn voertuig kan zien en nog belangrijker de pomp kan horen.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #8 Gepost op: 16 april 2013, 14:38:10
1. De verbinding tussen opzetstuk en voertuig is (meestal) 40 meter. Er was ooit een stelregel dat binnen 40 meter vanaf de voordeur een OBK moest zijn. Ik weet dat dit tegenwoordig wat los gelaten wordt.

Artikel 6.30 van het Bouwbesluit 2012 zegt dat nu juist heel specifiek (terwijl het voorheen een brandweerrichtlijn was)
lid 3 De afstand tussen een bluswatervoorziening als bedoeld in het eerste lid en een brandweeringang als bedoeld in artikel 6.36, eerste lid, is ten hoogste 40 m.

En ook over de opstelplaats zegt het BB2012 nu wat in artikle 6.38
lid 3 De afstand tussen een opstelplaats als bedoeld in het eerste lid en een brandweeringang als bedoeld in artikel 6.36, eerste lid, is ten hoogste 40 m.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #9 Gepost op: 16 april 2013, 16:12:21
Artikel 6.30 van het Bouwbesluit 2012 zegt dat nu juist heel specifiek (terwijl het voorheen een brandweerrichtlijn was)
lid 3 De afstand tussen een bluswatervoorziening als bedoeld in het eerste lid en een brandweeringang als bedoeld in artikel 6.36, eerste lid, is ten hoogste 40 m.

En ook over de opstelplaats zegt het BB2012 nu wat in artikle 6.38
lid 3 De afstand tussen een opstelplaats als bedoeld in het eerste lid en een brandweeringang als bedoeld in artikel 6.36, eerste lid, is ten hoogste 40 m.
Ondanks deze mooie regels zijn er regio's waar de OBK worden opgedoekt.