Explosie & brand 14 doden, 160 gewonden (kunstmestfabriek) Waco Texas (VS) 18-04-2013

Auteur Topic: Explosie & brand 14 doden, 160 gewonden (kunstmestfabriek) Waco Texas (VS) 18-04-2013  (gelezen 14837 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Meerdere foto's op Gigapica van geenstijl, hier de directe link: http://gigapica.geenstijl.nl/2013/04/fertilizer_plant_explosion_nor.html
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


sneaky pete

  • Brandmeester
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Tja, weer een bewijs dat het goedje kunstmest wat door erg veel mensen elk jaar kwistig in de tuin en over landerijen wordt geknikkert met een paar stoffen een gevaarlijke bom gaat worden. En denk nu niet dat die stoffen door een leek niet aan te schaffen zijn. Die stoffen zijn door iedereen erg simpel aan te schaffen. En het lijkt me handig om het hier ff bij te laten. :-X
Niet helemaal waar dat die stoffen zomaar aangeschaft kunnen worden
Wij hebben voor kunstmest een registratieplicht we mogen zelfs geen kalkammonsalpeter 27%stikstof
Meegeven aan "leken"
ANNA


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat
(CNN) -- Some 35 people -- including 10 first responders -- died in a massive explosion Wednesday night at a fertilizer plant in West, Texas, Mayor Tommy Muska said, according to USA Today.

The number included five volunteer fire fighters, four emergency responders and an off-duty fire fighter from Dallas who lived in West, the mayor told the newspaper.

Report: As many as 35 killed in Texas plant explosion
Dallas Mayor Mike Rawlings identified the off-duty fire fighter as Kenny Harris, a captain in his city's fire department. Harris "rushed to the scene as a helper," Rawlings said on Twitter.

Officials at news conferences in West were unwilling to give any numbers on victims. They have only confirmed there have been casualties.

Earlier, Waco Police Sgt. William Patrick Swanton estimated there were five to 15 people who died.

George Smith, West's director of emergency services, has said the death toll could spike to 60 or 70.  lees verder
bron CNN


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat
4/18/13 6 p.m. update from Waco on tragedy in West, Texas

by Scott & White Staff on April 18, 2013 · 0 comments

in Emergency

WACO, Texas – 6 p.m. – Hillcrest Baptist Medical Center – Scott & White Healthcare has been assessing and treating the patients who arrived at our facility and on preparing for the possibility of receiving additional patients as search and recovery efforts continue.

Of those we have treated, 28 were admitted, and seven of those have now been discharged with the possibility of two more discharges later today. Five of the patients admitted remain in our Intensive Care Units, and one of those has orders to move to a general, acute care floor. Two pediatric trauma patients were transferred from our facility to the McLane Children’s Scott & White in Temple. Additionally, 12 elderly patients, who were reportedly nursing home residents from West, were able to be treated and discharged to alternate nursing home facilities. In addition to the patients who were admitted, transferred or discharged to another healthcare facility, more than 50 patients were treated and released from the Emergency Department and left with family and friends
bron: Scott&White hospital


ZMM832

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Ga er maar vanuit dat er een grote hoeveelheid aan zeer hoogexplosief materiaal wat gebruikt wordt bij de produktie van kunstmest in 1 keer is ge-explodeerd. Ik laat de technische bestanddelen over aan de echte deskundigen op dit forum (Paging Dr. Tijgernest...).

Er wordt al een vergelijking getrokken met de aanslag door Timothy McVeigh in Oklahoma City op 19 april 1995.
Zijn bom bestond onder andere uit een paar duizend kilo aan ammonium nitraat (kunstmest) wat hij in een kleine vrachtwagen voor het Alfred Marry gebouw parkeerde.

Dit was een complete fabriek.
In het Eric kaarten boek staat een hele duidelijke aanbeveling:

http://www.ericards.net/psp/ericards.psp_ericard?lang=5&subkey=02220119

Even scrollen naar 4.3. Ik vrees dat onze collega's door de feiten zijn ingehaald. Ik leid nl. af uit de verslagen dat men al aan het ontruimen was op het moment van de explosie.
Wel sterk dat er vanmorgen een kop in het nieuws was dat zoiets in NL nooit kan gebeuren. Een bewering die ik niet graag voor mijn verantwoording zou durven nemen. Chemie Pack werd ook niet voor mogelijk gehouden.

Overigens is het spul door breivik ook gebruikt bij de bomaanslag in Oslo.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Toch wel indrukwekkende beelden. Vooral die autopomp waarvan de cabine weggeblazen is, en die met de werklichten nog aan verlaten in de duisternis staat.

Zou men al aan het ontruimen geweest zijn? Mij lijkt de brand voorafgaande aan de explosie, samen met de opgeslagen stoffen de ideale aanleiding voor allemaal samen te zeggen: we smeren hem. Of hoe zou dit hier aangepakt worden? Blijven blussen, of uit de voeten maken?


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Denk dat het met de grote vlammen en de stoffen die er opgeslagen liggen het al snel een kwestie is van evacueren van het terrein en omliggende woningen. En dat valt me ergens nog wel het meeste op, hoe dicht deze fabriek bij woonwijken stond, en wat voor een ravage er daar is uitgericht.

Kunstmest is niet voor niks een van de meest gebruikte explosieven door terroristen. Goedkoop, (relatief)makkelijk aan te komen en grote explosieve kracht. Lijkt mij dat je bij zo'n brand in een dergelijk bedrijf echt geen bom meer af hoeft laten gaan.... het hele bedrijf was de bom...


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Denk dat het met de grote vlammen en de stoffen die er opgeslagen liggen het al snel een kwestie is van evacueren van het terrein en omliggende woningen. En dat valt me ergens nog wel het meeste op, hoe dicht deze fabriek bij woonwijken stond, en wat voor een ravage er daar is uitgericht.

Kunstmest is niet voor niks een van de meest gebruikte explosieven door terroristen. Goedkoop, (relatief)makkelijk aan te komen en grote explosieve kracht. Lijkt mij dat je bij zo'n brand in een dergelijk bedrijf echt geen bom meer af hoeft laten gaan.... het hele bedrijf was de bom...

Dat doet me denken aan de fabriek van SE Fireworks in Enschede die in mei 2000 ontplofte. Gewoon ook midden in een woonwijk.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Een zeer indrukwekkende fotoserie:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2311379/West-Texas-fertilizer-plant-explosion-Death-toll-rises-disaster-near-Waco.html

Citaat
Aerial photos reveals devastation in Texas: Death toll in fertiliser plant blast rises to 14 as rescuers hunt for more bodies in rubble of small town
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding