Training deurprocedure

Auteur Topic: Training deurprocedure  (gelezen 3885 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Gepost op: 18 april 2013, 17:06:03
http://www.youtube.com/watch?v=1l70uOh7xUM

En, wat vind u van deze instructie? Ik ben niet zo enthousiast maar misschien heb ik een verkeerd beeld.


Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 18 april 2013, 17:08:31
Waardeloos !! Training slaat nergens op, wat denken ze nu geleerd te heben met deze gas gestookte slechte simulatie?
Ik sluit me hierbij aan, volledige verkeerd gebruik van de deurprocedure, trouwens ze rennen zo naar binnen dus hoezo deurprocedure. Geen gebruik van de flashoverstand van de straalpijp. De kegel is veel te breed, moeten ze ook wel om zichzelf te beschermen tegen de vlammen die wel heel erg dichtbij kunnen komen. :-X :-X


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #2 Gepost op: 18 april 2013, 17:09:25
Dan ben ik als leek benieuwd waarom jij er niet enthousiast over bent, of in ieder geval waarom je het niet nuttig vindt...
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2013, 17:13:51
Ik sluit me hierbij aan, volledige verkeerd gebruik van de deurprocedure, trouwens ze rennen zo naar binnen dus hoezo deurprocedure. Geen gebruik van de flashoverstand van de straalpijp. De kegel is veel te breed, moeten ze ook wel om zichzelf te beschermen tegen de vlammen die wel heel erg dichtbij kunnen komen. :-X :-X

Zelf niet meegedaan aan de oefening, maar er wel twee avonden bij gestaan.
- Naar binnenrennen valt te nuanceren, het was de bedoeling dat 1 of 2 keer de deurprocedure werd gedaan en daarna na een temperatuurcheck gewoon naar binnen toe.
- Het was de bedoeling dat er met de kegel werd gevarieerd om het effect hiervan te bekijken

Die vorige post sloeg op op Towerladder's post

In dat opzicht is dit filmpje ook meer een verzameling ''leuke shots,'' de bijbehorende opdrachten en instructies zijn hier (bewust) niet ingemonteerd.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2013, 17:15:59
Zelf niet meegedaan aan de oefening, maar er wel twee avonden bij gestaan.
- Naar binnenrennen valt te nuanceren, het was de bedoeling dat 1 of 2 keer de deurprocedure werd gedaan en daarna na een temperatuurcheck gewoon naar binnen toe.

Met alle respect, maar als de vlammen je al tegemoet komen op het moment dat je naar binnen gaat doe je naar mijn mening iets niet goed. ::)


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #5 Gepost op: 18 april 2013, 17:18:27
Met alle respect, maar als de vlammen je al tegemoet komen op het moment dat je naar binnen gaat doe je naar mijn mening iets niet goed. ::)

Daar ben ik het mee eens, kan ook een kwestie zijn van de stoker die niet oplet.

Wat ik al aangeef, mijn filmpje geeft een vertekend beeld en mist bewust de instructies voordat men de container in ging en het uur voorafgaande theorie.
Neem dat bij deze discussie in het achterhoofd, inhoudelijk kan ik aan die discussie verder niet aan meedoen.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2013, 18:08:23
Even heel kort samengevat:
Training met gasgestookte installatie geeft nooit het juiste beeld dat de straalpijpvoerder nodig heeft om te leren de straalpijp goed te gebruiken. Daarnaast staat de achterdeur open en een zijdeur waardoor de collega's niet ervaren wat er gebeurd als ze teveel, te lang of met een verkeerd ingestelde straalpijp werken. Ze koelen geen rookgassen maar spuiten een beetje naar gasvlammen. Het water verdampt door de hitte van de gasvlam, maar door de enorme druk ziet de man niet het effect van het water. Hij leert dus niet gedoseerd blussen omdat het effect wat hij normaal wel ziet in houtgestookte oefenobjecten nu niet ervaart, namelijk krimpen en uitzetten van de rooklaag als gevolg van het inbrengen van het water met de juiste kegel en hoeveelheid.
Als men na deze training dezelfde techniek toepast bij een echte binnenbrand waar rookgassen gekoeld moeten worden zie ik in de toekomst weer een plekje gevuld worden op het monument bij het NIFV :'(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar