Alle middelbare scholen in Leiden dicht vanwege dreiging schietpartij - Leiden 22-04-2013

Auteur Topic: Alle middelbare scholen in Leiden dicht vanwege dreiging schietpartij - Leiden 22-04-2013  (gelezen 16599 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Zeebonk

  • Student Scheikundige Technologie TU/e | BHV'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Verdachte bedreiging school heengezonden


Leiden - De eerder aangehouden verdachte van bedreiging van een school in Leiden is heengezonden. Uit het digitale onderzoek en uit de uitvoerige politieverhoren is geen bewijs gevonden voor betrokkenheid van deze verdachte bij de bedreiging. De jongen is dan ook niet langer verdachte in dit onderzoek. Het politieonderzoek naar de afzender van de bedreiging gaat onverminderd door.

Diverse deskundigen hebben het bericht, dat op een internetsite was geplaatst, geanalyseerd. Naar aanleiding van die analyse is het dreigingsbeeld naar beneden bijgesteld. De schoolbesturen hebben besloten om vandaag de lessen weer te hervatten na overleg met en mede op advies van de gemeente Leiden, openbaar ministerie en de politie. De scholen blijven vanzelfsprekend alert op afwijkende situaties. De politie is vandaag bij de scholen aanwezig. De gemeente informeert de de betrokken schoolbesturen geregeld over de stand van zaken.

Bron: Politie.nl


sylvester1986

  • Gast
Na aanleiding van Alle middelbare scholen in Leiden dicht vanwege dreiging schietpartij - Leiden 22-04-2013, is dit een goede manier van handelen of vinden jullie het overdreven? Wordt dit nu elke keer gedaan of is dit een uitzondering?
Kortom: Hoe te handelen na dreigement via internet?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Wat de goede manier is om te handelen laat ik even in het midden, maar stel...

Men had dit stilgehouden, iedereen vrolijk naar school, en het gaat vervolgens mis, wie had er dan aan de hoogste boom gehangen? Wel iets om in je achterhoofd te houden voordat er een dosis kritiek geuit wordt.


sylvester1986

  • Gast
@Joost,

het is geen kritiek, maar iets waar ik nieuwsgierig naar ben. ;)
Maakt het voor de politie bijvoorbeeld uit als het via Twitter/Facebook/Hyves of een wapenforum komt of wordt het even serieus genomen?
Dat men het in dit geval voorkomt, alleen maar hulde O0

Het enige wat ik jammer vind, is dat de Nederlandse politie getipt werd door de Zwitserse politie en er niet zelf achterkwamen. :-\

Citaat
Update 08.42: de Nederlandse politie werd door de Zwiterse politie getipt over de dreiging van een schietpartij op een school in Leiden. De politie in Zürich zag het bericht voorbijkomen bij een scan, zo heeft burgemeester van Leiden Henri Lenferink tegen de NOS gezegd.

zie verder bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/04/22/politie-al-vroeg-in-touw-bij-scholen-in-leiden-scholen-vandaag-dicht-wegens-dreiging/


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Wat ik me dan afvraag, op het onderstaande filmpje wordt verteld dat alle middelbare scholen en MBO's dicht zijn. Op de basisscholen worden maatregelen getroffen. Kunnen die maatregelen van de basisscholen dan ook niet worden ingezet op de middelbare scholen en de MBO's?

Het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=BKnnHimU6v0#ws
Bron: zoominnl


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Het enige wat ik jammer vind, is dat de Nederlandse politie getipt werd door de Zwitserse politie en er niet zelf achterkwamen. :-\
Net als in het eggie, kan een agent ook op het internet niet overal tegelijk zijn.
En laat nou het internet even iets groter zijn dan Nederland  ;)


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Wat ik me dan afvraag, op het onderstaande filmpje wordt verteld dat alle middelbare scholen en MBO's dicht zijn. Op de basisscholen worden maatregelen getroffen. Kunnen die maatregelen van de basisscholen dan ook niet worden ingezet op de middelbare scholen en de MBO's?

Het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=BKnnHimU6v0#ws
Bron: zoominnl
Daar denken slimme mensen, met meer info dan jij en ik over na. ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Jeroen Wollaars ‏@wol
verslaggever NOS

De gemeente Leiden geeft om 1700 uur "een belangrijke update" nav de schietdreiging #onderweg
24 april 13 om 2:38 's middags
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat
EXTRA TV-UITZENDING OMROEP WEST OVER DREIGING LEIDEN

LEIDEN - Radio en TV West doen woensdag vanaf 16.55 uur rechtstreeks verslag van de persconferentie in Leiden. De politie, het Openbaar Ministerie en burgemeester Henri Lenferink van Leiden geven woensdag om 17.00 uur een persconferentie over de dreiging bij scholen in Leiden.

Over de inhoud van de persconferentie worden verder geen mededelingen gedaan.

De persconferentie is op internet via deze link te volgen.
bron: omroep West


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat
VERDACHTE LEIDEN IN COSTA RICA, SITUATIE VEILIGER NU
LEIDEN - De politie heeft een verdachte op het oog in verband met het schietdreigement aan het adres van een Leidse leraar en leerlingen. De man verblijft in Costa Rica en is nog niet aangehouden. lees verder
bron: omroep West

Citaat
'Verdachte Leiden hield presentatie over school shootings'
LEIDEN - De verdachte van de schietdreiging in Leiden zou een presentatie hebben gehouden over schietincidenten op scholen. Dat meldt het Openbaar Ministerie woensdag.
De jongeman zou verder ook belangstelling hebben voor wapens. Hij wordt in verband gebracht met de dreiging van afgelopen weekend, gericht aan een Leidse school. De verdachte komt uit Leiden, maar verblijft al enige tijd in Costa Rica.
lees verder
bron: omroep West

Citaat
Politie-inzet op Leidse scholen was enorm
LEIDEN - De politie-inzet bij de dreiging op Leidse scholen was enorm. In drie dagen kostte het 443 werkdagen binnen de organisatie. Dat zei de politie woensdag.
De Leidse burgemeester Henri Lenferink is tevreden over de manier waarop de autoriteiten te werk zijn gegaan. Hij is erg te spreken over de samenwerking tussen de gemeente, de scholen, de politie en het Openbaar Ministerie. 'De samenwerking in de driehoek is erg goed geweest.'
lees verder
bron: omroep West