Het blussen van frituurbranden

Auteur Topic: Het blussen van frituurbranden  (gelezen 7099 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Gepost op: 27 april 2013, 17:22:53
http://www.compactmedia.nl/2013/04/27/brand-pretpark-duinenzathe-in-appelscha/?utm_medium=Twitter&utm_source=112inhetland/Nieuwsflyer
Na het zien van deze link vraag ik mij af waarom de blusmannen geen ademlucht dragen (masker) en waarom de fotograaf naast de brand mag staan.

Zou iemand deze vraag willen beantwoorden: Wat zijn de gevaren rondom een frituurvetbrand?


Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1 Gepost op: 27 april 2013, 18:18:02
http://www.compactmedia.nl/2013/04/27/brand-pretpark-duinenzathe-in-appelscha/?utm_medium=Twitter&utm_source=112inhetland/Nieuwsflyer
Na het zien van deze link vraag ik mij af waarom de blusmannen geen ademlucht dragen (masker) en waarom de fotograaf naast de brand mag staan.

Zou iemand deze vraag willen beantwoorden: Wat zijn de gevaren rondom een frituurvetbrand?

Waarschijnlijk omdat de brand al uit was doordat de medewerkers van het pretpark precies hebben gedaan wat ze op de BHV cursus is geleerd namelijk, deksel op de pan doen.
Dat het weer gaat branden is het gevolg van het feit dat de temperatuur vet nog boven de zelfontbrandingstemperatuur van 225 °C is.
Dus op zich was de situatie bij aankomst van de brandweer eigenlijk al geheel onder controle.
De gevaren zijn er met name als mensen met water gaan blussen, het beste kun je een frituurvetbrand blussen door eerst de deksel of blusdeken op de pan te doen en de hittebron weg te halen, en daarna eventueel bevroren friet in de pan te doen om de olie onder de zelfontbrandingstemperatuur 225 °C te brengen.
Of gewoon de deksel op de pan laten liggen.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #2 Gepost op: 27 april 2013, 20:08:26
Waarschijnlijk omdat de brand al uit was
Uhm, foto's gezien?


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #3 Gepost op: 27 april 2013, 20:15:08
Bevroren friet gaat spetteren en neemt heel weinig warmte op. Een baksteen of een stoeptegel (eventueel een halve) werkt prima!


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #4 Gepost op: 27 april 2013, 20:31:41
Uhm, foto's gezien?

Ja, de herontbranding kwam door dat de temperatuur van de frituurolie nog boven de zelfontbrandingstemperatuur van 225°C lag, door het afnemen van de deksel was door de mogelijkheid van hernieuwde zuurstof toevoer de branddriehoek bestaande uit brandstof + zuurstof + ontbrandingstemperatuur weer compleet
Indien er lang genoeg was gewacht, en de temperatuur van de olie voldoende was gedaald, was de brand uit geweest op het moment dat de deksel op de pan lag.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 29 april 2013, 11:07:38
http://www.compactmedia.nl/2013/04/27/brand-pretpark-duinenzathe-in-appelscha/?utm_medium=Twitter&utm_source=112inhetland/Nieuwsflyer
Na het zien van deze link vraag ik mij af waarom de blusmannen geen ademlucht dragen (masker) en waarom de fotograaf naast de brand mag staan.

Zou iemand deze vraag willen beantwoorden: Wat zijn de gevaren rondom een frituurvetbrand?
Dit is nu eens een echte praktijk foto. Ik zie weldegelijk ademlucht op de rug van de brandweermensen, maar wordt het niet gebruikt omdat er weinig rookontwikkeling is. Zou deze er wel zijn zal ademlucht gewoon gebruikt worden. ;)

Weet iemand de diverse mogelijkheden om een brand in een frituurpan te kunnen blussen?
Dit voorbeeld vondt ik bv een sterke
Bevroren friet gaat spetteren en neemt heel weinig warmte op. Een baksteen of een stoeptegel (eventueel een halve) werkt prima!
Waar berust die halve stoeptegel of baksteen op. Wat gebeurt er als je die in het brandende frituurvet laat zakken?


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #6 Gepost op: 29 april 2013, 11:48:59
Die steen zal de temperatuur van het vet verlagen doordat deze zelf koud is.
Persoonlijk vind ik het vrij riskant, op het moment dat er vet over de rand gutst ben je namelijk een stuk verder van huis


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #7 Gepost op: 29 april 2013, 13:13:44
Waarschijnlijk omdat de brand al uit was doordat de medewerkers van het pretpark precies hebben gedaan wat ze op de BHV cursus is geleerd namelijk, deksel op de pan doen.
Dat het weer gaat branden is het gevolg van het feit dat de temperatuur vet nog boven de zelfontbrandingstemperatuur van 225 °C is.
Dus op zich was de situatie bij aankomst van de brandweer eigenlijk al geheel onder controle.
De gevaren zijn er met name als mensen met water gaan blussen, het beste kun je een frituurvetbrand blussen door eerst de deksel of blusdeken op de pan te doen en de hittebron weg te halen, en daarna eventueel bevroren friet in de pan te doen om de olie onder de zelfontbrandingstemperatuur 225 °C te brengen.
Of gewoon de deksel op de pan laten liggen.

Een vraag over die friet, en evt. die stoeptegel, ook aan de hand van de foto's.

Je hebt die branddriehoek (zuurstof --temperatuur --brandstof). Door het afdekken van de pan ontneem je het vuur de benodigde zuurstof. Het zakken van de temperatuur zal vast niet snel gaan, ook als ik zo naar de foto's kijk. Daar zie je dat het vuur weer oplaait omdat het deksel eraf wordt gehaald.
Is het dan überhaupt wel verstandig om zonder brandweer erbij dat deksel eraf te halen om wat in die frituurpan te stoppen? Los van het feit dat ik het zelf wel erg riskant vind (friet bevat water en een steen neemt volume in wat de kans op over stromen vergroot).
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


REvW

  • Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #8 Gepost op: 29 april 2013, 14:05:04
Is het dan überhaupt wel verstandig om zonder brandweer erbij dat deksel eraf te halen om wat in die frituurpan te stoppen? Los van het feit dat ik het zelf wel erg riskant vind (friet bevat water en een steen neemt volume in wat de kans op over stromen vergroot).

Je geeft zelf al aan het riskant te vinden. Naar mijn mening is dat inderdaad niet verstandig, deksel erop en lekker laten staan. Je hoort verhalen van mensen die heel netjes een vlam in de pan afdekken met de deksel, maar deze vervolgens "voor de zekerheid" naar buiten dragen. Je hoeft je maar iets te verstappen, ergens tegen op te lopen etc. en je ligt met gloeiend hete olie en al op de vloer..


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Reactie #9 Gepost op: 29 april 2013, 14:23:00
Ik werk zelf in de horeca.
Wij zetten afzuigkap uit en dekken pan af.
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis