Aanhouding bijrijder....

Auteur Topic: Aanhouding bijrijder....  (gelezen 2793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Gepost op: 29 april 2013, 08:00:57
Al lezende tref je vaak verschil in afhandeling aan waarbij ik mij afvraag hoe dat zo komt.
Als voorbeeld 2 recente zaken waarbij een voertuig vlucht om staande houding/controle te ontlopen en in het ene geval wordt de bijrijder aangehouden en eveneens aangeklaagd en in het andere geval wordt deze alleen als getuige gehoord !? (terwijl in beide gevallen de bijrijder dus niet de bestuurder is en dus ook geen (tot weinig) invloed heeft op het rijgedrag van de bestuurder...)

Citaat
Twee verdachten aangehouden voor poging doodslag
Laatste update: 06-04-2013 | 17:22

Well
De politie heeft vrijdag twee mannen aangehouden op verdenking van poging doodslag. Tijdens een verkeerscontrole negeerden zij een stopteken en vluchtten weg waarbij zij in aanrijding kwamen met politieauto.

Tijdens een verkeerscontrole op de Wezerweg negeerde een personenauto met Duits kenteken een stopteken van agenten en reed weg. Na een achtervolging kon het voertuig toch tot stoppen worden gebracht, hierbij reed de bestuurder in op de politieauto die hem de weg blokkeerde. Hierbij raakt geen agenten gewond.

De bestuurder stapte uit de auto en rende weg, waarna er door agenten een waarschuwingschot is afgevuurd. De verdachte wist te ontkomen en is vervolgens te voet over de grens gevlucht. Daar is de 28-jarige man uit het Duitse Herne door de Duitse politie aangehouden. De 31-jarige bijrijder uit Bedburg-Hau (D) werd in de auto aangehouden door agenten. Beide verdachten zijn aangehouden op verdenking van poging doodslag. Politie heeft de zaak in onderzoek.

Citaat
Man aangehouden na negeren stopteken
Laatste update: 08-04-2013 | 12:19

Groningen
De politie heeft in de nacht van zondag op maandag een 26-jarige man uit Franeker aangehouden aan de Iepenlaan.

De man reed eerder die nacht door een rood verkeerslicht aan de Kardingerweg. Nadat hij een stopteken kreeg, ging hij er met hoge snelheid al slingerend vandoor. De auto botste op de Noordzeeweg tegen een vangrail en kwam tot stilstand. Agenten hebben de bestuurder herhaaldelijk gesommeerd zijn voertuig te verlaten. Hij weigerde echter uit zijn voertuig te komen. Toen een agente richting het voertuig liep, gaf de bestuurder weer gas en reed in de richting van de agent. Daarop heeft de agente een schot in de lucht gelost als waarschuwing. Zij wist weg te springen waarop de auto er weer met hoge snelheid vandoor ging. Na een achtervolging is het voertuig uiteindelijk aan de Iepenlaan tot stilstand gekomen. De verdachte is er lopend vandoor gegaan en kort daarna in de omgeving aangehouden. Bij hem in de auto zat zijn vriendin uit Garijp. Zij is door de politie als getuige gehoord. Uiteindelijk is niemand gewond geraakt. Op het politiebureau is van de man een blaastest afgenomen. Hij blies 220 ugl. Hij is ingesloten voor nader onderzoek.


Het is natuurlijk wel zo dat de berichtgeving erg magertjes is (begrijpelijk) en je dus niet de achtergrond kent.
Mijn vraag komt ook een beetje voort uit eigen ervaring hiermee. Zelf werkzaam in het uitgaan circuit heb ik zelf ook al meegemaakt dat in 2 identieke gevallen bij het ene geval de bijrijder ook meteen werd aangehouden, en in het andere geval de bijrijder alleen gehoord werd en vervolgens haar weg mocht vervolgen !? Het ging in beide (identieke) gevallen om het inrijden op de beveiliging (wij dus) met een voertuig en eveneens in beide gevallen was het voor ons zeer duidelijk herkenbaar dat de bijrijders (1ste keer een jongen en 2de keer een jonge meid) alle moeite deden om de bestuurder te stoppen (d.m.v. schreeuwen dat hij moest stoppen tot zelfs de handrem aantrekken...)
Jongen werd aangehouden wegens medeplichtigheid (volgens agenten t.p.) en de meid werd alleen als getuige gehoord en mocht vertrekken....

Dus waarom dat verschil in handelen ?


"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #1 Gepost op: 29 april 2013, 10:21:46
Geen idee.. Maar 1 ding weet ik wel; een verdachte kan je aanhouden, een passagier niet..

Oftewel, ik vind 't knap als er direct na een achtervolging al vaststaat dat niet alleen de bestuurder verdacht is.. Bij een 'diefstal auto' heb ik er nog wel beelden bij, maar als de aanleiding het negeren van een stopteken is, ben ik toch benieuwd waar je de passagier van verdenkt..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2013, 17:36:31
Helemaal met Zijlvaart eens, hier gaat het dan vaak ook mis. Ik heb dit onderwerp al vaker aangeslingerd hier. Bijvoorbeeld negeren stopteken, wordt een hele achtervolging waarbij de auto uiteindelijk klem wordt gereden en beide inzittenden aangehouden. Leuke was dat niemand wist waarvoor ze nou waren aangehouden.....

Ik snap het wel, adrenaline en spanning.. maar even rustig nadenken is ook belangrijk. Als het puur een negeren stopteken is (wvw) wat leidt tot een achtervolging dan zou je de bestuurder aan kunnen houden tz art 5, passagiers kun je in principe niet aanhouden.

Als het idd gaat om een achtervolging n.a.v. een (mogelijke) inbraak of ander strafbaar feit is het opvolgen van het stopteken niet verplicht, maar kun je alle inzittenden weer wel aanhouden.

Citaat van: Tony-cc link=msg=1155484 date=1367215257
Jongen werd aangehouden wegens medeplichtigheid (volgens agenten t.p.) en de meid werd alleen als getuige gehoord en mocht vertrekken....

Ik hoop dat de HovJ hem gelijk heeft heengezonden, je kunt niet medeplichtig zijn aan het negeren van een stopteken.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.