Afhandeling van luchtvaartincidenten

Auteur Topic: Afhandeling van luchtvaartincidenten  (gelezen 10079 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #70 Gepost op: 10 september 2015, 17:04:25
Iedereen maakt fouten. Dat is een feit.  Ik kan me voorstellen dat je dit onzin vindt maar het heeft wel een positieve uitwerking. Google eens op 360 graden RSI. De collega's in het VK zijn veel verder.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #71 Gepost op: 10 september 2015, 20:28:41
Als je je een beetje verdiept in de materie dan lees je dat op het totaal aantal personen betrokken bij een incident niet alle personen (even) gewond raken. Er zullen dus een groot aantal personen helemaal niet vervoerd hoeven worden met ambulances. Daarnaast zal ook een groot aantal personen licht gewond zijn en kan op een andere manier (met bv bussen) vervoerd worden. Tot slot een klein(er) aantal personen zal vervoerd moeten worden met ambulances. Deze personen zullen meestal niet in één keer gered zijn en dus vervoerd hoeven worden. Ook zal eerst stabilisatie van een groot aantal van deze slachtoffers plaatsvinden voordat er vervoerd gaat worden. Een deskundige zal bepalen wie wanneer vervoerd moet gaan worden. Volgens mij zijn daar de gewondenkaarten voor, toch?

Mensen met meer kennis van GHOR enz klopt dit een beetje?

Ik kan het niet over hulp uit Duitsland bij een vliegtuigcrash op Schiphol in het algemeen. Ik had het er over dat tijdens de ontruiming van het VUmc dit zou gebeuren, die ambulances naar de crash zouden gaan en je eventueel Duitse ambu's naar het VUmc zou kunnen sturen. Ook zou je deze ambu's kunnen sturen naar de regio's die zelf ambu's hebben afgestaan aan de crash en/of VUmc. Dus wanneer er sprake is van twee verschillende grote incidenten tegelijkertijd.


Citaat van: Luke_BNV link=msg=1371586 date=1441826103
Voor een vliegtuig met zo'n 600 personen heb je wel meer dan 'een paar' ambulances uit elke regio nodig. Daarvoor heb je serieuze hulp nodig uit grote delen van het land, en inderdaad misschien wel uit het buitenland. Een crash met een degelijk toestel heeft wel serieuze gevolgen.

Vanuit Duitsland is hulp erg lang onderweg. Dat is wel een groot nadeel. Echter komt er dan wel veel hulp. De Duitse Katastrophenschutz van het DRK en de ASB, JUH of MHD kan binnen redelijke tijd zeer veel voertuigen leveren. Omdat deze voertuigen geen directe verantwoordelijkheid hebben kunnen ze ook voor langere tijd ingezet worden en hoeft er verder niet geschoven te worden met voertuigen om dekking te garanderen. Ik denk dat Duitsland ongeveer het enige land in de wereld is met een degelijke uitgebreide medische hulpverlening in grootschalig verband.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #72 Gepost op: 14 april 2016, 13:59:55
Citaat van: oma link=msg=1371687 date=1441879415
Dat is niet de alarmvorm maar de response of een uitrukprotocol.

Er zijn maar twee smaken alarm "mayday" en "pan pan pan".

Voor nieuwsgaring of transparantie is het niet interessant te weten dat een piloot terug wil keren naar een luchthaven omdat een lampje knippert of 1 motor is uitgevallen. Pas als de gezagvoerder kiest voor "pan pan pan" of "mayday" is het toestel in direct of indirect gevaar.

Dit soort "nieuws" is net zo interessant als een stadsbuschauffeur die zijn centrale vraagt of hij de bus kan wisselen omdat er een stoel kraakt of kots in de bus ligt.


Al wel een wat ouder topic, maar ik heb er toch een vraag over..

Je schrijft, er zijn maar 2 smaken: Mayday en Panpan.

Echter, in de scheepvaart gebruiken we ook securite securite, is dat in de luchtvaart ook?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #73 Gepost op: 14 april 2016, 16:53:59
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1418974 date=1460635195

Al wel een wat ouder topic, maar ik heb er toch een vraag over..

Je schrijft, er zijn maar 2 smaken: Mayday en Panpan.

Echter, in de scheepvaart gebruiken we ook securite securite, is dat in de luchtvaart ook?

Securite securite is in de andere richting.