Contact hulpverlener reanimatie met slachtoffer of familie

Auteur Topic: Contact hulpverlener reanimatie met slachtoffer of familie  (gelezen 24811 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 1 februari 2013, 08:33:15
Hart4ALL verbindt reanimatie-hulpverleners met slachtoffers

Hart4ALL armbandjeHart4ALLlink opent in nieuw venster start 1 februari als pilot in de regio Midden-West en Noord-Brabant. Het doel van het initiatief is vrijwillige reanimatie- hulpverleners in contact te brengen met (familie van) slachtoffers. Als de pilot uitgroeit tot een succes, wil de stichting het initiatief uitbreiden naar andere regio’s.

EHBO’ers en vrijwilligers weten bij veel ongevallen levens te redden door snel in te grijpen, eerste hulp te verlenen en te reanimeren. De ambulance is vaak snel ter plaatse: professionele hulpverleners nemen de zorg over en vervoeren het slachtoffer naar het ziekenhuis. De EHBO’er of vrijwilliger blijft alleen achter, zonder te weten wat de afloop is.

Hart4ALL matcht vrijwillige hulpverleners en (familie van) het slachtoffer. Dat gaat als volgt: ambulances beschikken over een Hart4ALL-pakket, waarin armbandjes zitten met daarop een unieke code. Bij een reanimatie krijgt de vrijwillige hulpverlener zo’n armbandje mee. Het andere bandje komt terecht bij (familie van) de patiënt. Met behulp van de code kunnen zowel de vrijwilliger en het slachtoffer of familie vrijblijvend inloggen op de website van Hart4ALL. Als zij beiden aangeven contact te willen, zorgt Hart4ALL voor een match. De privacy van de patiëntgegevens is hierbij altijd gewaarborgd.

Hart4ALL speelt in op een belangrijke behoefte. Vrijwillige reanimatie- hulpverleners kunnen na een match antwoord op prangende vragen krijgen, zoals: Hoe gaat het met het slachtoffer? Heeft het slachtoffer het gered? ,, Als ik weet hoe het met het slachtoffer afgelopen is, geeft me dat rust”, zegt vrijwillige hulpverlener Inge Graziano. Eveline, vrouw van slachtoffer Chris Baelemans die in april 2012 een hartstilstand kreeg: ,,Met elkaar kunnen praten is de basis voor het verwerkingsproces.”

De stichting kent een Comité van Aanbeveling met als leden gedeputeerde Brigite van Haaften, burgemeester Peter Noordanus van Tilburg, directeur publieke gezondheid GGD Hart voor Brabant Hugo Backx, SEH-arts Harm van de Pas van het St. Elisabeth Ziekenhuis en cardioloog Jos Widdershoven van het TweeStedenziekenhuis.
http://www.elisabeth.nl/algemene_onderdelen/service_functies/nieuws/@109269/hart4all-verbindt/




EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2013, 17:04:21
Uiteraard moeten beroepsgeheimen gerespecteerd worden.

er zou ruimte moeten zijn, om de eventuele vragen die hulpverlener heeft na een hulpverlening beantwoord te krijgen.
In onze regio geven, zo nodig, kaartjes waarop staat, dat ze nu geen tijd hebben, maar ze kunnen later contact opnemen met de ambulancedienst.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2013, 17:11:48
Hart4ALL verbindt reanimatie-hulpverleners met slachtoffers

Hart4ALL armbandjeHart4ALLlink opent in nieuw venster start 1 februari als pilot in de regio Midden-West en Noord-Brabant. Het doel van het initiatief is vrijwillige reanimatie- hulpverleners in contact te brengen met (familie van) slachtoffers. Als de pilot uitgroeit tot een succes, wil de stichting het initiatief uitbreiden naar andere regio’s.

EHBO’ers en vrijwilligers weten bij veel ongevallen levens te redden door snel in te grijpen, eerste hulp te verlenen en te reanimeren. De ambulance is vaak snel ter plaatse: professionele hulpverleners nemen de zorg over en vervoeren het slachtoffer naar het ziekenhuis. De EHBO’er of vrijwilliger blijft alleen achter, zonder te weten wat de afloop is.

Hart4ALL matcht vrijwillige hulpverleners en (familie van) het slachtoffer. Dat gaat als volgt: ambulances beschikken over een Hart4ALL-pakket, waarin armbandjes zitten met daarop een unieke code. Bij een reanimatie krijgt de vrijwillige hulpverlener zo’n armbandje mee. Het andere bandje komt terecht bij (familie van) de patiënt. Met behulp van de code kunnen zowel de vrijwilliger en het slachtoffer of familie vrijblijvend inloggen op de website van Hart4ALL. Als zij beiden aangeven contact te willen, zorgt Hart4ALL voor een match. De privacy van de patiëntgegevens is hierbij altijd gewaarborgd.

Hart4ALL speelt in op een belangrijke behoefte. Vrijwillige reanimatie- hulpverleners kunnen na een match antwoord op prangende vragen krijgen, zoals: Hoe gaat het met het slachtoffer? Heeft het slachtoffer het gered? ,, Als ik weet hoe het met het slachtoffer afgelopen is, geeft me dat rust”, zegt vrijwillige hulpverlener Inge Graziano. Eveline, vrouw van slachtoffer Chris Baelemans die in april 2012 een hartstilstand kreeg: ,,Met elkaar kunnen praten is de basis voor het verwerkingsproces.”

De stichting kent een Comité van Aanbeveling met als leden gedeputeerde Brigite van Haaften, burgemeester Peter Noordanus van Tilburg, directeur publieke gezondheid GGD Hart voor Brabant Hugo Backx, SEH-arts Harm van de Pas van het St. Elisabeth Ziekenhuis en cardioloog Jos Widdershoven van het TweeStedenziekenhuis.
http://www.elisabeth.nl/algemene_onderdelen/service_functies/nieuws/@109269/hart4all-verbindt/
Zondag reanimatie gehad. Niks gehad. Lijkt me ook dat ze daarvoor geen tijd hebben...


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2013, 11:52:26
Hart4ALL verbindt reanimatie-hulpverleners met slachtoffers

Dan stemt dit me toch wel droevig.

Privacy-regelement

Wordt aan gewerkt!
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2013, 16:34:40
Spaar ze allemaal...
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


patrickaap

  • Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 428
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2013, 15:20:52
samenvoeging topics

Ik kwam deze link tegen via HartslagNu.... Het heet Hart4all. Het verbind mensen na een reanimatie, dus de hulpverleners en (familie van) het slachtoffer.

Heeft iemand hier ervaring mee? En ligt het ook standaard op elke ambulance?

Lijkt me zelf een goed idee, waar wel behoefte aan kan zijn.

Citaat
Via Hart4ALL krijgen vrijwillige hulpverleners antwoord op de vragen waar zij nu mee rond blijven lopen. Hoe gaat het met het slachtoffer? Heeft het slachtoffer het gered? Ambulances beschikken over een Hart4ALL-pakket, waarin armbandjes zitten met daarop een unieke code. Bij een reanimatie krijgt de vrijwillige hulpverlener zo’n armbandje mee. Andere bandjes komen onder andere terecht bij (familie van) de patiënt. Met de code op het bandje kunnen de vrijwillige hulpverlener en de patiënt of familie zich aanmelden. Als zij aangeven contact te willen, maakt Hart4ALL een match. De privacy van patiëntgegevens is altijd gewaarborgd.

http://www.youtube.com/watch?v=Cs6nrHLd9to
Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2013, 16:25:38
In Brabant MWN inderdaad op elke auto zowel RRA als Ambulance.
1:87 modelletjes:  


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2013, 18:50:06
Goed idee! Nog geen ervaring mee (gelukkig).


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2013, 14:36:20
Ook via Facebook zie je slachtoffers en hulpverleners elkaar steeds vaker opzoeken:


Svenja Koot > Amsterdam ArenA

via Facebook: https://www.facebook.com/amsterdamarena/posts/477827378955010
ongeveer een uur geleden in de buurt van Amsterdam ·

Beste medewerkers van de Amsterdam Arena, Beste supporters van Ajax,

Tijdens de kampioenswedstrijd van Ajax tegen Willem II afgelopen zondag kreeg mijn opa in de Amsterdam Arena een hartaanval. Stewards en andere supporters zijn ons meteen te hulp geschoten. Mijn opa maakt het op dit moment redelijk goed en het ziet er naar uit dat hij hier geen blijvend letsel aan over houdt.

Uiteindelijk heeft hij 5 keer een hartstilstand gehad in de Arena. Doordat hij meteen is gereanimeerd en er een defibrillator aanwezig was heeft hij het overleeft.

Wij zijn erg dankbaar voor alle mensen die ons hebben bijgestaan. Het personeel van de Amsterdam Arena heeft ons super goed geholpen. Ook zijn wij erg geroerd door het feit dat er supporters zijn geweest die de een groot deel van de tweede helft hebben gemist om mijn opa te helpen. Zonder hen had mijn opa niet meer geleefd!

Wij weten niet precies wie deze mensen precies waren maar door middel van dit bericht willen wij hen allen heel erg bedanken!
Ook willen we iedereen die om ons heen zat in vak 122 laten weten dat mijn opa het heeft overleefd en dat het goed met hem gaat!

Nogmaals bedankt voor alles,

Namens de familie Koot

Svenja Koot







Amsterdam ArenA

Beste Svenja,

Laten we beginnen met het feit dat wij, hier bij de Amsterdam ArenA, heel erg opgelucht zijn te mogen horen dat alles weer in orde komt met je opa.

We waren natuurlijk op de hoogte van de situatie en hebben niet alleen verhalen gehoord over onze collega's maar ook over andere supporters in het stadion. In het speciaal over een meneer die jouw opa bijgestaan heeft tot onze mensen ter plekke waren. Wij zijn zo vrij geweest om de persoon in kwestie een tour met drie vrienden door het stadion aan te bieden. Dat leek ons wel op z'n plaats.

Als je wilt zullen we de man in kwestie vragen of we jou in contact met hem mogen brengen.

Nogmaals, we zijn ongelofelijk blij dat alles weer in orde komt. Doe je opa de groeten van ons!



Daphne Maringka

Hoi Svenja, wat ontzettend goed om dit te lezen. Ik ben één van de hostessen die erbij was en zag hoeveel jullie opa voor jullie betekent. Dit was zo mooi om te zien! Ik ben erg blij dat dit goed is gekomen en hoop dat jullie er de volgende keer, met opa, weer kunnen zitten en kunnen genieten van een mooie wedstrijd. Veel sterkte nog voor je opa en de rest van je familie. Liefs, Daphne.
Samen sterk in de hulpverlening!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2014, 22:43:35
Kwam deze tegen: http://hart4all.nl/

Door middel van een armband met een speciale code er op willen ze vrijwillige hulpverleners, passanten etc. de kans geven om in contact te komen met de persoon die ze gereanimeerd hebben of familieleden van die persoon (wanneer beide daar behoefte aan hebben). Lijkt me een erg goed initiatief. Al moet ik wel zeggen dat ik, als twijfelaar die ik kan zijn, niet weet of ik het zou willen wanneer ik dat bandje krijg.