Contact hulpverlener reanimatie met slachtoffer of familie

Auteur Topic: Contact hulpverlener reanimatie met slachtoffer of familie  (gelezen 24520 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #31 Gepost op: 9 juli 2014, 00:01:35
Mooi idee, vraag me alleen af of in de praktijk dit ook zo werkt tijdens een reanimatie, of de ambu mensen hier de tijd voor hebben om te doen. Als het werkt zou dit wel mooi zijn.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #32 Gepost op: 9 juli 2014, 00:11:05
Denk dat de tweede ambulance bemanning dit op zich neemt. Maar idd goed idee zo heb je als hulpverlener en als slachtoffer de vrije keus of je contact wilt.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #33 Gepost op: 9 juli 2014, 00:20:08
Je ziet hier ook dat 2e ambu dit stukje op zich neemt, maar nu kan ik me best voorstellen dat dit in alle hectiek die er op zo'n moment is hier niet mee bezig bent/aan denkt en dus vergeet. Verder wel echt een top idee om iedere partij zelf de keuze te laten of ze contact willen!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #34 Gepost op: 9 juli 2014, 11:23:54
Citaat van: jelte link=msg=1282705 date=1404857465
Denk dat de tweede ambulance bemanning dit op zich neemt. Maar idd goed idee zo heb je als hulpverlener en als slachtoffer de vrije keus of je contact wilt.

Alsof die wél tijd hebben om foldertjes uit te gaan staan delen... ::) Het zou beter op zijn plaats zijn om leden van AED clubs voor te lichten over hoe prehospitale reanimaties écht gaan, in plaats van dit soort geromantiseerde toneelstukjes...


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #35 Gepost op: 9 juli 2014, 12:48:19
In basis denk ik dat het voor het SO en eventuele nabestaanden een goed initiatief is om in elk geval de mogelijkheid te bieden om contact te kunnen leggen met de aanwezige HV-ers (overigens niet alleen bij een reanimatie) men krijgt daarmee de mogelijkheid om in een later stadium eventueel de HV-ers te bedanken.

Ik denk alleen dat het vastleggen van de gegevens van de HV-ers niet bij de ambu zou moeten liggen maar bij de dames en heren in het blauw niet alleen ten aanzien van het eventuele contact met... maar ook in verband met andere gevolgen (zaken waar je niet op zit te wachten als SO of nabestaanden) Ik denk ook dat het leggen van contact thuis hoort bij het SO en / of nabestaanden waar bij in geval van ernstige zaken als een reanimatie door de blauwe tak wel even wordt gevraagd of de HV-er bezwaar heeft tegen het vrijgeven van zijn gegevens.

Na twee behoorlijke ongevallen met onze kinderen vonden wij het wel belangrijk dat de kinderen na afloop de hulpvaardige medemensen netjes konden bedanken voor de geboden hulp.

Persoonlijk verwacht ik het niet maar kan het wel op prijs stellen als het gebeurd ik vind het gewoon een stukje fatsoen bij minder heftige zaken maar kan me aan de andere kant heeeeeeel goed voorstellen dat het SO of de nabestaanden daar in alle hectiek niet aan denken, die hebben heel andere dingen aan hun hoofd.

Mijn mooiste ervaring hierin, een SO van een verkeersongeval die ruim een jaar bezig is geweest om mij te achterhalen en alleen om te bedanken en vergoeden van een verbandtrommel en ja dat geeft na een jaar een aangename opsteker vooral omdat achteraf bleek dat we het letsel behoorlijk hadden kunnen verergeren (andere keuze was laten liggen op de middenstrepen van de A7 tijdens het begin van de spits)

Kortom het kan voor een SO of de nabestaanden belangrijk zijn maar laat het initiatief bij hen en laat het eventuele faciliteren hierin bij de blauwe kant.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #36 Gepost op: 9 juli 2014, 12:59:53
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1282724 date=1404902899
Kortom het kan voor een SO of de nabestaanden belangrijk zijn maar laat het initiatief bij hen en laat het eventuele faciliteren hierin bij de blauwe kant.

Klinkt al als een beter plan, waarbij het initiatief dan wel moet liggen bij het slachtoffer. De ambulancedienst en/of het ziekenhuis zal namelijk geen ANW gegevens van slachtoffers gaan doorspelen aan de politie.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #37 Gepost op: 9 juli 2014, 13:48:53
Initiatief bij het slachtoffer zal denk ik niet werken, omdat er (denk ik) veel zijn die er niet echt bij stil staan. Wel zou er een schakel tussen hulpverlener en slachtoffer moeten, die bij goedkeuring van beide partijen deze in contact brengt. Wie deze schakel dan zou moeten zijn? Ik denk dan aan de RAV of politie.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #38 Gepost op: 9 juli 2014, 15:08:09
Sorry, maar als leek begrijp ik dit alles niet zo goed.

De RAV houdt toch gewoon bij welke eenheid naar welke melding gaat, en wie er dienst heeft? Dus de professionele hulpverleners zijn in principe toch zo te achterhalen via de RAV als een slachtoffer contact wil.

Burgerhulpverleningsorganisaties zouden ook kunnen registeren wie er op een melding reageert, en wie er daadwerkelijk reanimeert. In ieder geval voor de mensen die mogelijk door een slachtoffer gecontacteerd willen worden. Dus het lijkt mij dat zij een contact mogelijkheid zelf kunnen organiseren als ze dat willen, zonder ambu personeel foldertjes en armbanden te laten uitdelen.

Blijft alleen de groep "hulpverlenende omstanders" over. Natuurlijk begrijp ik dat zij graag willen weten hoe het eventueel verder gaat met een slachtoffer, of dat een slachtoffer hun wil bedanken.
Maar is die groep echt zo groot dat daar extra werk voor de professionele hulpverleners moet opleveren?

Edit:
Het nog steeds ontbreken van een privacy verklaring op hun website schept niet echt veel vertrouwen.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #39 Gepost op: 9 juli 2014, 19:00:22
Zoals in dit"toneelstukje" te zien is dan krijgt zowel he SO en de hulpverleners een armbandje met een nummer waarmee ze beiden kunnen inloggen en dus beide kunnen kiezen om contact met elkaar te kunnen krijgen. Wil iemand het niet log je niet in en laat je dus geen gegevens achter. Dus wat is het probleem? Je wil contact of je wil het niet.
En ik neem aan dat de professionele hulpverleners deze armbandjes gewoon rustig kunnen uitdelen en eventueel uitleg kunnen geven als het SO is afgevoerd. Wat mij betreft een goed idee omdat hier aan beide kanten gedacht wordt. Dat de politie dit zou moeten doen ben ik het niet mee eens want ik vind het geen politietaak en denk als het oproepsysteem van Hartslagnu voor de volle 100% gaat werken en het in een veilige buurt is en er overal voldoende AED's aanwezig zijn zei niet meer meegealarmeerd hoeven te worden.