Contact hulpverlener reanimatie met slachtoffer of familie

Auteur Topic: Contact hulpverlener reanimatie met slachtoffer of familie  (gelezen 24661 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #50 Gepost op: 13 januari 2016, 11:11:50
Citaat van: Crepusculum link=msg=1399368 date=1452635772
Ik heb er niet echt behoefte aan, of zou er geen behoefte aan hebben. Al een paar keer EHBO verleend op straat, maar vanaf het moment dat ze de ambulance ingeschoven werden of jammer genoeg een andere "wagen", eindigde het ook.

Het wordt dan ook allemaal emotioneler denk ik. En van zodra ze het OK binnen moeten, gaat het er toch af.

Klopt wel, maar dan zal het gelegd worden bij horloges / ringen /kettingen / armbandjes... en krijg je het na de operatie weer terug of het word aan de familie meegegeven... zo ook het hart4all bandje lijkt mij...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #51 Gepost op: 13 januari 2016, 11:27:21
Citaat van: -Joost- link=msg=1399290 date=1452612728
Je hebt wel wat beters te doen dan een datingbureau spelen bij een reanimatiemelding. Je moet het mijn inziens niet groter maken dan het is, je helpt bij een ongeval of reanimatie, daarna nemen de professionals het over, zij horen vaak ook niet meer het verdere beloop. Je hebt je burgerplicht gedaan, dat is uitstekend, maar dat maakt je niet ineens de held van de dag. Het zal me ook niks verbazen als er met enige regelmaat op de shockroom een schaar door dit bandje gaat..

Zijn er RAV-en die er aan meewerken?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #52 Gepost op: 13 januari 2016, 11:35:42


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #53 Gepost op: 13 januari 2016, 19:33:35
Citaat van: thetwin84 link=msg=1399285 date=1452611407
Gisteren kwam dit op TV:

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/redder-en-slachtoffer-75-keer-samengebracht

https://www.youtube.com/watch?v=Up2k0Zw245Y
RTL Nieuws
Samen sterk in de hulpverlening!


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #54 Gepost op: 14 januari 2016, 17:00:56
Slachtoffer hartaanval en hulpverlener ontmoeten elkaar door stichting

BERKEL-ENSCHOT - Stel, je verleent hulp aan iemand die een hartstilstand heeft. Hoe fijn zou het dan zijn om later te weten hoe het de patiënt is vergaan? Of andersom: dat je als slachtoffer wil weten wie jou gered heeft. Bettina Heefer uit Berkel-Enschot bedacht een systeem om hulpverlener en slachtoffer - of nabestaanden - bij elkaar te brengen: Hart4all.

Elke week krijgen 300 Nederlanders een hartstilstand. Thuis, op straat, of op de sportclub. In totaal zijn er 15.000 tot 16.000 slachtoffers per jaar. Bij ongeveer drie van de vier slachtoffers van een hartstilstand is een omstander aanwezig. Esther Eerden uit Heeze maakte het ook mee.

Frustrerend
Zij reed in december van haar werk naar huis, toen ze een busje in de berm zag staan met enkele mensen erom heen. De bestuurder bleek een hartstilstand te hebben. Eerden, verpleegster, hielp mee met de reanimatie. Daarna vertrok de ambulance met het slachtoffer.

"En daar sta je dan", zegt Eerden. "Vol adrenaline, trillend. De beelden blijven die dag en de dagen daarna door je hoofd spoken. Je wilt dan graag weten hoe het met het slachtoffer is afgelopen. Maar vanwege de privacy worden in het ziekenhuis geen namen van patiënten vrij gegeven. Best wel frustrerend."

Belachelijk eigenlijk, vindt Bettina Heefer uit Berkel-Enschot. "Iedereen wordt min of meer gevraagd een reanimatiecursus te volgen en als je dan een heldendaad hebt verricht, sta je met lege handen en kun je met je vragen nergens terecht."

Oprichting
Heefer bedacht Hart4All. Het is een klikbandje met een unieke code die hulpverleners en slachtoffers door ambulancepersoneel om de pols of enkel bevestigd krijgen. "Met de code kunnen slachtoffers, nabestaanden en hulpverleners met elkaar in contact komen, als beide partijen dat willen. De bandjes liggen nu in de ambulances in Brabant en Zuid-Gelderland."

Eerden kreeg na haar hulp ook een bandje omgeklikt. Ze was er blij mee. "De volgende dag kwam ik al in contact met de dochter van het slachtoffer. We belden regelmatig. Uiteindelijk is het met haar vader goed afgelopen. Met de kerst was hij weer thuis. Dat was heel fijn om te horen."

Video/Bron/Link: http://www.omroepbrabant.nl/?news/2427831023/Hart4All+verbinding+tussen+hulpverlener+en+slachtoffer+hartstilstand.aspx
If you can dream it, you can do it.


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #55 Gepost op: 15 januari 2016, 12:02:10
Mhmm,  

Ik vraag mijzelf af of ik zit te wachten op deze manier van contact leggen/houden.
Gaat wel iets dwingends van uit.
Je hebt gereanimeerd, (dus...) je moet open staan voor vragen, bedankjes, verwijten etc.
Je bent gereanimeerd ( dus...) je dient de hulpverlener wellicht te bedanken,
Je naaste is gereanimeerd, met helaas geen "goede" afloop en (dus...) kan je daar en daar terecht om alles nog eens op te rakelen, ook prettig voor de hulpverlener trouwens.

Redelijk gechargeerd neer gezet hoor, maar deze zin:

"Iedereen wordt min of meer gevraagd een reanimatiecursus te volgen en als je dan een heldendaad hebt verricht, sta je met lege handen en kun je met je vragen nergens terecht."

stuit mij sowieso al tegen de borst. Heldendaad ???

Maar goed, ik begrijp dat beide partijen ook kunnen weigeren op het moment zelf ( hulpverlener) alswel na enige tijd ( patient/nabestaanden)
problemen los je op door er wat aan te doen


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #56 Gepost op: 15 januari 2016, 13:20:49
Heldendaad vind ik ook een bijzondere woordkeuze, ik zou het eerder burgerplicht noemen.
Daarnaast zeker bijzonder als blijkt dat deze persoon verpleegkundige is, dan doet ze toch gewoon haar werk?


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #57 Gepost op: 15 januari 2016, 13:51:21
Zoiets bedoel je ?


4.4 Als verpleegkundige/verzorgende verleen ik ook buiten mijn werk vanuit mijn professionele deskundigheid
voor zover mogelijk zorg in noodsituaties.
Dat betekent onder andere dat ik
• niet alleen een burgerplicht heb, maar dat van mij als verpleegkundige/verzorgende in een noodsituatie ook een
professionele inzet wordt verwacht.

(bron: Beroepscode verpleegkundigen en verzorgenden)
problemen los je op door er wat aan te doen


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #58 Gepost op: 15 januari 2016, 14:00:17
Citaat van: baksteen link=msg=1399843 date=1452862281
Zoiets bedoel je ?


4.4 Als verpleegkundige/verzorgende verleen ik ook buiten mijn werk vanuit mijn professionele deskundigheid
voor zover mogelijk zorg in noodsituaties.
Dat betekent onder andere dat ik
• niet alleen een burgerplicht heb, maar dat van mij als verpleegkundige/verzorgende in een noodsituatie ook een
professionele inzet wordt verwacht.

(bron: Beroepscode verpleegkundigen en verzorgenden)
precies


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 15 januari 2016, 17:41:47
Hart4All verbindt hulpverleners en slachtoffers hartstilstand

https://www.youtube.com/watch?v=qHuk0Uaw9N0
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 14 jan. 2016
Citaat
Stel, je verleent hulp aan iemand die een hartstilstand heeft. Hoe fijn zou het dan zijn om later te weten hoe het de patiënt is vergaan? Of andersom: dat je als slachtoffer wil weten wie jou gered heeft. Bettina Heefer uit Berkel-Enschot bedacht een systeem om hulpverlener en slachtoffer - of nabestaanden - bij elkaar te brengen: Hart4all.
Samen sterk in de hulpverlening!