Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013

Auteur Topic: Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013  (gelezen 131379 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Oost-Vlaanderen @oost_vlaanderen

Premier Di Rupo en minister Milquet bevestigen professionele aanpak #treinongeval #wetteren pic.twitter.com/BTRfh5tWWM
1:36pm · 8 May 13


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Info over de treinramp Wetteren

Op vraag en in samenspraak met de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen vindt u op deze site van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie nuttige informatie i.v.m. de recente treinramp van Wetteren. Het betreft informatie die te maken heeft met mogelijke milieuschade en die op vraag van het provinciaal crisiscentrum langs deze centrale weg aan alle belangstellenden wordt aangereikt.

Deze informatie staat ook op de site van de gemeente Wetteren.

http://www.lne.be/treinramp-wetteren


fire-fly

  • manschap b en chauffeur voertuigbediener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Ik woon een eiland onder Middleburg, Zeeuws Vlaanderen. Ik kan eigenlijk totaal niet indenken waarom je je zorgen zou maken voor iemand die in Middelburg woont.

Wat hier eerder vernoemd is, heeft DOW chemicals inderdaad een eigen gespecialiseerde 24 uurs beroeps korps op de fabriek zitten, maar hoe snel was duidelijk van waar en waar naartoe deze trein ging? Anders had het inderdaad verstandig geweest de "ontvangende" partij van de stof te raadplegen, als dat niet gedaan is.

op 3 kwartier rijden vanaf wetteren ligt er ook nog een middelburg in belgie ;)


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
WOE 8/5 18:02 Update: inzet civiele bescherming
De operationele inzet van het aantal ploegen van de Civiele Bescherming was vandaag minder maar ze blijven wel stand-by.
2 ploegen staan nog steeds in voor de metingen, de andere ploegen staan stand-by. De coördinatie van de metingen gebeurt nog steeds door de Civiele Bescherming en ook de deelname in het CP-OPS blijft dezelfde. Aan de beek worden om het uur staalnamen gedaan.

De TurboJet blijft continu stand-by om nieuwe schuimtapijten aan te leggen wanneer de temperaturen te hoog oplopen en het schuimtapijt verdampt. De specialisten van de operationele eenheid van Brasschaat zorgen voor het verleggen van de aanvoerlijnen vanuit het Kuykensysteem dat instaat voor de waterbevoorrading van de TurboJet.

De operationele eenheden van de Civiele Bescherming zorgen ervoor dat er zandzakken gebracht worden om omliggende beekjes of grachten die vervuild water bevatten, af te dammen. Ook worden er perslucht en gaspakken tot zo dicht mogelijk bij de treinstellen gebracht waar BASF aan de slag is.

De zware gespecialiseerde pompen en personeel wordt ook ingezet wanneer er water wordt overgepompt van het opslagreservoir in het waterzuiveringsstation naar het tankschip.

De Civiele Bescherming helpt de bevolking bij kleine en grote rampen. Ze biedt versterking aan hulpdiensten met zwaar en gespecialiseerd materieel. De Civiele Bescherming telt 600 beroepsleden en evenveel kernvrijwilligers die 24 uur op 24, 365 dagen per jaar beschikbaar zijn. Zij werken in zes operationele eenheden die verspreid liggen over het Belgische grondgebied. De Civiele Bescherming maakt deel uit van de Algemene Directie Civiele Veiligheid van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken. Ze komt tussenbeide op vraag van de minister van Binnenlandse Zaken, gouverneur, burgemeester, brandweer of politie.

bron: gemeente Wetteren
http://www.wetteren.be/nieuwsdetail/506/default.aspx?_vs=0_N&id=1728
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: De Standaard
47 inwoners van Wetteren kunnen voor 18 mei niet terug naar huis

47 bewoners van 17 huizen in een straal van 250 meter rond de plaats van de ramp, kunnen voor 18 mei zeker niet terug naar huis. Dat bleek op een briefing door het coördinatiecomité in Wichelen. Het parket bevestigde intussen dat de man die zaterdag dood werd teruggevonden, is overleden aan de giftige dampen.

Volgens het crisiscentrum zijn sinds het begin van de ramp in totaal een tweehonderdtal personen naar het ziekenhuis gebracht. Vijf mensen blijven momenteel opgenomen maar ze zijn buiten levensgevaar.

De 47 bewoners van 17 huizen in een straal van 250 meter rond de plaats van de ramp, kunnen voor 18 mei zeker niet terug naar huis. Dan moet het wrak van de trein volledig verwijderd zijn.

 Daarna volgen nog saneringswerken en infrastructuurwerken. Volgens de commandant van de bedrijfsbrandweer van het chemische bedrijf BASF moet tegen 18 mei alles verwijderd zijn op het terrein. "We zijn nu het verontreinigd materiaal aan het opzuigen in de omgeving, en daarna pas beginnen we aan de wagons." De wagons zullen in stukken geknipt worden om veilig getransporteerd te kunnen worden.

Di Rupo en Milquet verwerpen kritiek

Premier Di Rupo en minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet verwerpen de felle kritiek op de aanpak van de ramp. "De overheden hebben hun werk goed gedaan", zegt Di Rupo. "We willen alle bewoners zo snel mogelijk naar huis laten gaan, maar hun gezondheid komt op de eerste plaats. We begrijpen de ongerustheid en het ongeduld bij de bewoners. Alle provinciale en federale middelen worden ingezet. De verschillende diensten waren snel ter plaatse en hebben heel goed werk geleverd."

"Sinds het begin van de ramp is er heel goede coördinatie en samenwerking tussen de diensten", zei Milquet. "We werken permanent met 300 mensen in de hulpverlening. Ik begrijp de kritiek niet."

Dodelijke slachtoffer

De 64-jarige man die zaterdag dood in zijn huis werd teruggevonden is wel degelijk overleden aan de gevolgen van de treinramp. Dat bevestigt nu ook het parket van Dendermonde, na een autopsie en een toxicologisch onderzoek door een team van deskundigen.

"Het onderzoek naar de oorzaak en omstandigheden van het ongeval loopt verder", aldus woordvoerder Jurgen Coppens. "Er kan daaromtrent geen verdere informatie gegeven worden. Er worden geen quotes gegeven, om de nodige sereniteit te bewaren." Het parket vraagt de pers om ook de familie de nodige rust te gunnen.

De nabestaanden van het slachtoffer beslisten ondertussen om een klacht tegen onbekenden in te dienen wegens onopzettelijke doding.

Citaat van: De Standaard
Aantal Wetteraars kan terug naar huis

In Wetteren wordt de terugkeeroperatie gestart voor de bewoners van de Hekkerstraat, die dinsdag geëvacueerd waren. Dat meldt de provincie Oost-Vlaanderen. De andere geëvacueerden zullen woensdag nog niet kunnen terugkeren naar hun huizen.

Dinsdagmorgen werden verhoogde toxische waarden gemeten in één woning in de Hekkerstraat en werd de straat ontruimd. De situatie is nu opnieuw veilig en de bewoners werden op de hoogte gebracht.

De geëvacueerde inwoners kunnen zich vanaf 16 uur aanmelden op het verzamelpunt CC Nova in de Molenstraat 2b in Wetteren.

De terugkeer gebeurt onder begeleiding van politie en brandweer. Er worden opnieuw metingen uitgevoerd in elke woning en pas wanneer het huis volledig veilig is verklaard, kunnen de bewoners terug naar binnen.

De eerste terugkeeroperatie werd maandagavond afgebroken na ongunstige meetresultaten.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Een reactie van iemand uit de sector:

Citaat van: dentheo op HGBTF
Toevallig heb ik in een bedrijf gewerkt waar wij ook "pikante" producten maakten en/of gebruikten van anderen.
(...)
Nu had ik persoonlijk van de brandweer in Wetteren goede verwachtingen, in hun gemeente ligt Omnichem de opvolger van de chemiefabriek van PRB (munitie!!).
Daarvoor moet een op maat gesneden rampenplan bestaan, voor producten die minstens zo "pikant" zijn. Wat wij zelf niet durfden maken, dat deden zij graag voor ons.
Dat soort producten wil je echt niet in een riool, normaal moet het afdekken van straatkolken (rioolputjes) daarom een standaard zijn.
Want een riolering die over de lengte van de gemeente ontploft wil je toch ook niet.
Dat had ook kunnen gebeuren, men heeft nog geluk gehad.

Elk perscommuniqué geeft mij meer vragen dan antwoorden...maar ook ergernis.
De evacuatiecirkels worden nog altijd gemeten vanaf de verongelukte wagens, terwijl de riolen ondertussen zelf een bron zijn.
Ik vond de brandweermensen in dat rubberbootje met die luchtmeter net boven het wateroppervlak ook zo knap en "zonder" gasmasker natuurlijk.
Maar 20 km verder mag men niet naast de Schelde wandelen....
Ongelooflijk dat journalisten geen gezond verstand vragen meer durven (?) , kunnen (?) stellen ?


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
WOE 19.17 Putwater
Voor een periode van minimum 14 dagen geldt in de afgebakende risicozone een verbod op het gebruik van putwater als drinkwater en voor persoonlijke hygiëne . Deze maatregelen worden genomen vanuit het voorzorgsprincipe.

De Vlaamse Milieumaatschappij, Water-Link (vroeger TMVW) en het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid werkten een controleplan uit voor putwateranalyses in een afgebakende risicozone voor grondwaterverontreiniging ten gevolge van de treinramp. Van woensdag 8 tot vrijdag 10 mei worden de waterputten binnen de risicozone gecontroleerd door de Vlaamse Milieumaatschappij en TMVW. De VMM heeft de betrokken reeds telefonisch gecontacteerd voor praktische afspraken.

De controle is een eerste ‘nulmeting’. Na 14 dagen wordt een tweede controle uitgevoerd.

Na de tweede controle krijgen de putwatergebruikers een individueel gezondheidskundig advies van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.

Water-Link zorgt ondertussen voor een alternatieve waterbevoorrading voor de putwatergebruikers in de risicozone die over geen drinkwateraansluiting beschikken.

Het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid ontraadt het gebruik van putwater vanuit het voorzorgsprincipe in de delen van Wetteren en Schellebelle die buiten de aandachtsperimeter liggen. Dit is overigens een standaard advies, los van het treinongeval.

bron: gemeente Wetteren
http://www.wetteren.be/nieuwsdetail/506/default.aspx?_vs=0_N&id=1689
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Wetteren: op zoek naar de fout - Jos Digneffe

 

wo 08/05/2013 - 14:40 Jos Digneffe Iedereen die ook maar denkt een vermoeden te hebben van wat er zou kunnen misgegaan zijn, verkondigt zijn vermoeden als waarheid. Een waarheid die vaak geweld wordt aangedaan. Dit was eens te meer het geval na het tragische treinongeluk in Wetteren.

Sommigen vonden het nodig om onmiddellijk na het gebeuren, zich bovendien baserend op een foute geruchtenstroom waarvoor ook vakbondsmensen verantwoordelijk waren, met een verwijtende vinger richting infrastructuurbeheerder te wijzen. De wissel waarop de ontsporing gebeurde zou technisch niet in orde geweest zijn.

Het spoorarrondissement nr. 33 ( Gebied rond Gent ) zou een arrondissement zijn waar constant op alles wat met infrastructuur te maken heeft bespaard wordt. Na de Fyra- Aldi- Trein spreken sommigen zelfs van het “Aldi-arrondissement”.

Onzin allemaal.

In Gent wordt materiaal gebruikt dat identiek is aan het materiaal van elders op het net. Bij de dienst Infrastructuur in Gent werken mensen die op dezelfde manier opgeleid zijn en op dezelfde manier constant bijgeschoold worden als hun collega’s van andere arrondissementen. Het Gentse spoorgedeelte is geen spoorweg met aparte regels en een grotere besparingswoede. Het is een onderdeel van een van de veiligste netten ter wereld!

De spoorwissel in Wetteren moest tegen 40km/u bereden worden en de seininrichting, die de snelheidsvermindering vooraankondigde en vervolgens oplegde, functioneerde optimaal.

Case closed voorwat de verantwoordelijkheid van de Infrastructuurbeheerder betreft.

Bron+ volledig persbericht: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/130508_opinie_josdigneffe_wetteren_standard


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
klik hier voor videobeelden ontspoorde trein

Citaat
Een cameraploeg van VTM NIEUWS heeft nieuwe beelden kunnen maken van de ontspoorde trein in Wetteren. Zes dagen na het ongeval liggen de verbrande wagons er nog altijd op en naast de sporen. De berm is over tientallen meters zwartgeblakerd, door de brand die bij het ongeluk ontstond. lees verder
bron: VTM


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat
Wetteren: 1400 evacués thuis
Zo'n 1400 van de bijna 2000 geëvacueerde inwoners van het Vlaamse Wetteren zijn inmiddels naar hun huis teruggekeerd na het treinongeluk van vorig weekend. De terugkeer verloopt volgens plan, zegt gouverneur Jan Briers van de provincie Oost-Vlaanderen. lees verder
bron: NOS