Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013

Auteur Topic: Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013  (gelezen 131521 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Wat een onzin over het moeten aanpassen van rioolstelsels omdat ze langs het spoor liggen. Dit komt uit de koker van een ingenieursbureau dat graag wat meer werk wil hebben. De belastingbetaler draait er voor op.

De realiteit is dat er riolering ligt en dat daar giftige stoffen in kunnen komen. Je kunt het riool wel aanpassen, maar die stoffen komen er toch wel in. Je moet het meer zoeken in een calamiteitenplan voor de riolering en bewustwording bij de hulpdiensten.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Wat een onzin over het moeten aanpassen van rioolstelsels omdat ze langs het spoor liggen. Dit komt uit de koker van een ingenieursbureau dat graag wat meer werk wil hebben. De belastingbetaler draait er voor op.

De realiteit is dat er riolering ligt en dat daar giftige stoffen in kunnen komen. Je kunt het riool wel aanpassen, maar die stoffen komen er toch wel in. Je moet het meer zoeken in een calamiteitenplan voor de riolering en bewustwording bij de hulpdiensten.

Tja en dan hebben we een gescheiden riool.... hemelwater, en daarmee bluswater, komt in een andere buis dan afval water hoera hoera hoera de chemische dampen komen niet via de WC pot en doucheput in mijn huis dat is een hele opluchting. Dan ga ik mijn boodschappen halen en donder bij de eerste de beste straatkolk van mijn stokkie.
En Gaston wat heeft Arcadis hiermee gewonnen.... en hoop werk en nog meer euro's en verder nul komma niks.
Het enige verschil is dat je geen overledenen hoeft te zoeken in woningen en bedrijven maar dat je ze eenvoudig op straat kan inladen......

Ik denk diploma innemen van die meneer en een cursus putje scheppen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Wordt nog een lastige kwestie om het riool aan te passen. Enerzijds wil je je burgers beschermen tegen nog zo,n ongeval als dit, anderzijds loop je tegen wat andere praktische problemen aan. Afsluiting van een riool tijdens een incident betekend dat je zelf bv op een gegeven moment de zooi niet kwijt kunt. In woningen zou je een riool kunnen voorzien van keerkleppen, afvalwater kan de woning wel uit maar niet in. Maar dan nog heb je de zooi op straat. Ik heb er ook een hard hoofd in.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
de chemische dampen komen niet via de WC pot en doucheput in mijn huis dat is een hele opluchting. Dan ga ik mijn boodschappen halen en donder bij de eerste de beste straatkolk van mijn stokkie.

Beetje overdreven, in een afgesloten ruimte kan het natuurlijk veel meer kwaad dan in de open lucht.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Beetje overdreven, in een afgesloten ruimte kan het natuurlijk veel meer kwaad dan in de open lucht.

Tuurlijk zal het buiten meer loslopen maar of je met dergelijke geld verslindende plannen de veiligheid nu echt zoveel verbeterd.... ik blijf het zien als een mooie optie om snel en goedkoop naar de samenleving te scooren met verkeerde argumenten
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Tja en dan hebben we een gescheiden riool.... hemelwater, en daarmee bluswater, komt in een andere buis dan afval water hoera hoera hoera de chemische dampen komen niet via de WC pot en doucheput in mijn huis dat is een hele opluchting. Dan ga ik mijn boodschappen halen en donder bij de eerste de beste straatkolk van mijn stokkie.
En Gaston wat heeft Arcadis hiermee gewonnen.... en hoop werk en nog meer euro's en verder nul komma niks.
Het enige verschil is dat je geen overledenen hoeft te zoeken in woningen en bedrijven maar dat je ze eenvoudig op straat kan inladen......

Ik denk diploma innemen van die meneer en een cursus putje scheppen

een beetje off-topic misschien, maar kan iemand mij uitleggen hoe de dampen uit het riool via het toilet of douche in een woning kunnen komen? Een toilet of douche zijn tenslotte allemaal voorzien van een waterslot/stankafsluiter of sifon/zwanenhals. Anders zouden rioolluchtjes ook in een woning komen. Volgens mij is een overdruk in het riool de enige mogelijkheid om gassen/dampen uit het riool een woning in te krijgen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
een beetje off-topic misschien, maar kan iemand mij uitleggen hoe de dampen uit het riool via het toilet of douche in een woning kunnen komen? Een toilet of douche zijn tenslotte allemaal voorzien van een waterslot/stankafsluiter of sifon/zwanenhals. Anders zouden rioolluchtjes ook in een woning komen. Volgens mij is een overdruk in het riool de enige mogelijkheid om gassen/dampen uit het riool een woning in te krijgen.

Ik woon in een flat op 13 hoog (bovenste verdieping) en ik merk soms dat het waterniveau in het toilet dusdanig is gezakt dat het lekker begint te stinken. Misschien ontstaat er als gevolg van werkzaamheden een soort onderdruk ofzo, ik heb het van anderen ook weleens gehoord. Zo'n waterslot is dus niet helemaal waterdicht ;)




Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: De Standaard
174 Wetteraars al getest op vergiftiging

In Wetteren namen de afgelopen drie dagen al 174 inwoners deel aan het blootstellingsonderzoek van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) en de federale overheidsdienst Volksgezondheid. Dat is vernomen van de FOD Volksgezondheid.

De twee federale instellingen willen op een wetenschappelijk verantwoorde manier de blootstelling van 1.250 Wetteraars, hulpverleners en medewerkers van (privé)bedrijven die op het terrein werkten, vergelijken met die van een controlegroep.

In de nieuwe sportzaal in Wetteren worden nog dinsdag en woensdag tussen 9 en 12 uur bloed- en urinestalen afgenomen. De afgelopen drie dagen lieten al 174 Wetteraars dat al doen. 'Dat is relatief weinig, maar het ging ook om een verlengd weekend met heel wat communiefeesten, er was de ontknoping van de voetbalcompetitie en wielrennen op televisie, allemaal redenen om uit te blazen en te ontspannen', zegt woordvoerder Jan Eyckmans. 'Bijkomend verblijven heel wat mensen uit de rode zone niet in Wetteren, sommigen wonen tijdelijk aan zee en we laten die ook niet heen en weer rijden voor dat onderzoek.'

Na woensdag gaat het onderzoek verder op individuele basis. Voor hulpverleners en het personeel uit (privé)bedrijven wordt samengewerkt met hun arbeidsgeneesheren. Eyckmans zegt dat het WIV ten allen tijde de representativiteit in het oog houdt.

De afgenomen bloed- en urinestalen moeten binnen de 24 uur in het labo zijn. Het onderzoek zelf kan tot 120 dagen na de blootstelling. Ten vroegste over vier maanden worden de eerste resultaten verwacht.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: De Standaard
Gelijkenis tussen Wetteren en ongeval in Duitsland?

Het spoorongeluk in Wetteren is niet het eerste waarbij de gevaarlijke stof acrylnitril in het milieu terechtkomt. In het Duiste Osnabrück gebeurde in 2002 een soortgelijk treinongeluk in een rangeerstation. Hoe pakten de Duitsers de vervuiling toen aan?

In februari 2002 ontspoorde een goederentrein in een rangeerstation bij Osnabrück. Vier met acrylnitril geladen wagons kantelden, waarbij een wagon gevuld met 65 kubieke meter acrylnitril in brand vloog. Bij de bluswerken gebruikte de brandweer blusschuim. Daarnaast werd ook ongeveer drie miljoen liter water ingezet om de andere treinwagons gekoeld te houden.

Naar schatting tienduizend liter acrylnitril kwam uiteindelijk in het milieu terecht. De bodem rond de plaats van het ongeval en het grondwater raakten zwaar vervuild. Ook een nabijgelegen riviertje dreigde door het acrylnitril aangetast te worden.

Hoe pakten de Duitsers het aan?

Daarom werd meteen begonnen met het meten en monitoren van de vervuiling in de verontreinigde zone. Enkele weken na het ongeval bleek dat het grondwater al over een oppervlakte van 3.000 vierkante meter besmet was.

Na verschillende tests werd op de plaats een speciale faciliteit voor de behandeling van het grondwater gebouwd. Het belangrijkste onderdeel was een bioreactor van 30 kubieke meter waarin het acrylnitril kon worden afgebroken. Een jaar na het ongeluk werd de sanering voldoende ondersteund door natuurlijke microbiologische processen in het grondwater zelf.

Uiteindelijk duurde het vier jaar om het verontreinigde grondwater met hulp van bacterieën volledig van het acrylnitril te zuiveren. In 2006 werd op geen van de 45 meetpunten nog besmettingen vastgesteld.

Blusschuim

Daarnaast kampte Osnabrück nog met een ander type vervuiling doordat men bij het blussen ook een bepaald type schuim gebruikte. In Wetteren werd bij de bluswerken echter alleen water gebruikt.

'Normaal gezien zouden we zo’n chemisch product blussen met schuim, maar acrylonitril kookt op zeventig graden en we wisten dat de temperatuur in de wagons tot 200 à 300 graden was opgelopen. Dus hebben we de zaak laten uitbranden omdat er zo minder gevaarlijke producten in de lucht zouden terechtkomen. Om te vermijden dat de zaak zou ontploffen, hebben we de wagons gekoeld met water’, zei Christian Van De Voorde, brandweercommandant van Gent hierover.

Geo-data: Erkundung und Sanierung eines Acrylnitril-Schadens

Neue Osnabrücker Zeitung: Neun Jahre nach dem Chemieunfall ist eine zweite Grundwassersanierung nötig