Fotografen toelaten in werkgebied snelweg

Auteur Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg  (gelezen 111820 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #200 Gepost op: 24 november 2013, 19:37:46
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1222641 date=1385303045
Weet je wat pas onzin is? Als de politie tweet over dat media niet op de snelweg kunnen stoppen vanwege de veiligheid, terwijl mijn er zelf wel schijnbaar staat. Dat kan dus niets anders betekenen dat zij daar zelf OOK niet veilig staan en in dat geval hebben zij zelf dus ook niet veel te zoeken lijkt mij. Daar is Incident Management toch voor uitgevonden? Het creëren van een veilige werkplek...?

Na mijn weten is het onnodig op de vluchtstrook stoppen nog altijd een overtreding, dus ook al creëren ze een zo veilig mogelijke werkplek voor de hulpdiensten, dan is het nog steeds verboden voor fotograven om op de vluchtstrook te stoppen, aangezien zij niet noodzakelijk stoppen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #201 Gepost op: 24 november 2013, 19:45:35
Citaat van: Maxx link=msg=1222691 date=1385317439
Blijkbaar vonden collega's uit Breda het dusdanig onveilig dat je er niet kunt fotograferen, blijf dan ook weg.
Met alle begrip voor het werk van de politie...

Misschien hebben ze wel een file gecreëerd voor een benzinedief en is die achterop een file geklapt. Misschien hebben zij wel geschoten op een auto die wegvluchtte en is dat achteraf niet terecht. Misschien is er een lichaam gevonden in de berm van de snelweg. Misschien is er een AT inzet gaande en is er een slechterik klemgereden. Zou allemaal niet de eerste keer zijn.

Als er een 'verkeersinfarct' ontstaat en de politie zegt "je kan hier beter geen foto's komen maken" word ik dus juist nieuwsgierig naar wat daar dan voor iets bijzonders aan de hand is.

Al blijkt het achteraf maar een truck te zijn die bij het uitvoegen een auto over het hoofd heeft gezien. Dan nog wil ik het weten.

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1222694 date=1385318266
Na mijn weten is het onnodig op de vluchtstrook stoppen nog altijd een overtreding, dus ook al creëren ze een zo veilig mogelijke werkplek voor de hulpdiensten, dan is het nog steeds verboden voor fotograven om op de vluchtstrook te stoppen, aangezien zij niet noodzakelijk stoppen.
En er zijn diverse klachten geweest (door fotografen bij de politie) die gegrond zijn verklaard; en er zijn bekeuringen aangevochten. Er zijn meer dingen die in de wet staan, maar die in de praktijk gedoogd worden (noem maar wat: wiethandel door koffieshops).

Of het noodzakelijk is of zij daar stoppen kan je hier pagina's volschrijven. Maar die bekeuring wordt uitgeschreven op basis van de WvW. Het recht op vrije nieuwsgaring is geregeld in wetgeving op Europees niveau. Wordt dus de zoveelste 'botsing' van tegenstrijdige regels. Ga je hier dus niet uitkomen; dat moet je aan een rechter voorleggen.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #202 Gepost op: 24 november 2013, 19:59:22
Citaat van: peen van dienst link=msg=1222696 date=1385318735
En er zijn diverse klachten geweest (door fotografen bij de politie) die gegrond zijn verklaard; en er zijn bekeuringen aangevochten.
Ik denk dat je een verschil moet maken tussen het maken van foto's en het parkeren op de snelweg. Het eerste moet in vrijwel alle gevallen mogelijk zijn, maar het parkeren en/of rijden op een afgesloten wegdeel is iets anders.
Wat als de fotograaf meerijd met b.v. de berger?


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #203 Gepost op: 24 november 2013, 20:04:40
Citaat van: Maxx link=msg=1222691 date=1385317439
Blijkbaar vonden collega's uit Breda het dusdanig onveilig dat je er niet kunt fotograferen, blijf dan ook weg.

Lekker makkelijk om dat te zeggen... waarom zou het voor politieagenten en de bergers wel veilig zijn, en voor fotografen (die desnoods achter de vangrail staan) niet?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #204 Gepost op: 24 november 2013, 20:07:54
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1222701 date=1385319880
Lekker makkelijk om dat te zeggen... waarom zou het voor politieagenten en de bergers wel veilig zijn, en voor fotografen (die desnoods achter de vangrail staan) niet?
Er staat nergens dat het voor de agenten en/of bergers wel veilig is.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1222696 date=1385318735
Of het noodzakelijk is of zij daar stoppen kan je hier pagina's volschrijven. Maar die bekeuring wordt uitgeschreven op basis van de WvW. Het recht op vrije nieuwsgaring is geregeld in wetgeving op Europees niveau. Wordt dus de zoveelste 'botsing' van tegenstrijdige regels. Ga je hier dus niet uitkomen; dat moet je aan een rechter voorleggen.

Peen
Juist, en dat is dus het kromme. Er komen duidelijk diverse regels met elkaar in botsing en er is he-le-maal niets over geregeld. Iedere casus is ook nog eens uniek waarbij het de ene keer wel terecht is om er te werken, en de andere keer misschien niet. Wat echter wel kan, is dat iedere diender proces-verbaal opmaakt voor het betreden van de snelweg of het stoppen op de snelweg. Dat recht en die bevoegdheid hebben ze namelijk en in de wetgeving staat nergens dat er een uitzondering gemaakt dient te worden voor fotografen, zelfs niet als een fotograaf schermt met de grondwet of een Europees verdrag. Het staat de fotograaf uiteraard vrij om in bezwaar te gaan tegen de bon en daarbij deze gronden aan te dragen. Indien de rechter dan per casus van mening is dat de fotograaf er wel mag lopen dan is dat aan hem en zal de boete geseponeerd worden.

Misschien is het een idee om dat de komende tijd maar eens te doen zodat de wetgever eens met wat duidelijke regels komt over het werken van de pers op bijvoorbeeld de snelweg.  e050

Overigens ben ik zelf niet van plan om dat te gaan doen, maar dat terzijde.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #205 Gepost op: 24 november 2013, 20:10:46
In dit geval... als de politie al aangeeft dat er geen mogelijkheid om bij het incident te komen is voor de media... waarom kijkt niemand op Google Maps? Ik zie toch mogelijkheden om lopend op de incidentlokatie te komen, gewoon door de berm Jantje!

https://maps.google.nl/maps?q=A16+R+60.9%4051.5849298412+4.72364471153&hl=nl&ll=51.578763,4.715892&spn=0.00095,0.004823&t=h&z=18&layer=c&cbll=51.578762,4.715892&panoid=wRBRDsFTtpwCPcQrcd0xYQ&cbp=12,44.23,,0,-6.31


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #206 Gepost op: 24 november 2013, 20:15:36
Overigens heeft de nos wel gewoon beelden van het incident. (van afstand gefilmd)
http://nos.nl/artikel/578727-dode-automobilist-na-uren-ontdekt.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #207 Gepost op: 24 november 2013, 20:17:19
Citaat van: Red link=msg=1222704 date=1385320074
Misschien is het een idee om dat de komende tijd maar eens te doen zodat de wetgever eens met wat duidelijke regels komt over het werken van de pers op bijvoorbeeld de snelweg.  e050

Niet alleen op de snelweg, maar bij elk incident waar men in de weg loopt of gaat waar men niet mag. Ook gewoon "normale" mensen. O0

Citaat van: Red link=msg=1222704 date=1385320074
Overigens ben ik zelf niet van plan om dat te gaan doen, maar dat terzijde.  ;)

En hier hebben we een probleem waardoor het niet bekent is of wordt bij de overheid dat dit gedrag een probleem is. Niemand wil zijn vingers branden aan het zijn van de eerste die een boete schrijft. :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #208 Gepost op: 24 november 2013, 20:25:38
Citaat van: HIT link=msg=1222715 date=1385320639
Niet alleen op de snelweg, maar bij elk incident waar men in de weg loopt of gaat waar men niet mag. Ook gewoon "normale" mensen. O0

En hier hebben we een probleem waardoor het niet bekent is of wordt bij de overheid dat dit gedrag een probleem is. Niemand wil zijn vingers branden aan het zijn van de eerste die een boete schrijft. :-X
Nou nou, niet gelijk zo negatief! Misschien heb ik daar een hele andere reden voor.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #209 Gepost op: 24 november 2013, 21:17:10
Citaat van: Red link=msg=1222718 date=1385321138
Nou nou, niet gelijk zo negatief! Misschien heb ik daar een hele andere reden voor.

De reden dat Red er niet komt is omdat hij niet is gecertificeerd.

Wat mij stoort is dat wij, de verkeerspolitie, gecertificeerd MOETEN zijn om op de auto(snel)wegen te mogen werken, evenals de WIS, brw, ambu en bergers. Wij krijgen herhalingscursussen om gecertificeerd te blijven. Iedere perskaartdragende foto/videograaf/verslaggever kan zo de auto(snel)weg op stappen onder het mom van ik het persvrijheid en dat is ergens geregeld in een of andere europese wetgeving, dus je mag me niet tegenhouden/werken.
Ik gun iedereen zijn fotootje en/of verslag hoor, maar het is in mijn ogen belachelijk.