Fotografen toelaten in werkgebied snelweg

Auteur Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg  (gelezen 111693 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #210 Gepost op: 24 november 2013, 21:27:31
Citaat van: Maxx link=msg=1222691 date=1385317439
Blijkbaar vonden collega's uit Breda het dusdanig onveilig dat je er niet kunt fotograferen, blijf dan ook weg.

Blijf dan ook weg? Ze sturen de pers wel een berichtje, maar ze zijn niet welkom? Ja, da's logisch....

p2kflex
12:07:41 24-11-13GROUP-1Breda A16/A58 knooppunt Princeville. Dodelijk ongeval. Lokatie niet bereikbaar
1230262POL Midden- en West-Brabant (Persinfo - District-2)
1230999POL Midden- en West-Brabant (Monitorcode)


Lokatie niet bereikbaar? Da's een beetje vaag. Met alle respect, maar dan kunnen ze beter helemaal niet piepen. Nu laten ze weten dat er iets is gebeurd, maar de pers is niet welkom. Als je een keer bewust niet piept dan is dat achteraf makkelijker uit te leggen dan onbewust vergeten te piepen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #211 Gepost op: 24 november 2013, 21:37:16
Citaat van: Red link=msg=1222718 date=1385321138
Nou nou, niet gelijk zo negatief! Misschien heb ik daar een hele andere reden voor.
Je hebt gelijk. Mi scuci  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #212 Gepost op: 24 november 2013, 21:46:58
Citaat van: Red link=msg=1222713 date=1385320536
Overigens heeft de nos wel gewoon beelden van het incident. (van afstand gefilmd)http://nos.nl/artikel/578727-dode-automobilist-na-uren-ontdekt.html
Op basis van deze beelden durf ik wel te zeggen dat er al redelijk wat ongelukken zijn geweest hier in de regio waarbij er ongeveer dezelfde afzetting is: linker rijstrook afgesloten, HV voertuigen voor het ongeluk, etc. Waarom dit opeens dan 'niet toegankelijk' zou kunnen zijn voor de pers is mij dan (op basis van deze beelden) een raadsel. Des te meer ben ik daarom benieuwd of een gemiddelde ongeval met letsel dan net zo'n status zou krijgen (niet bereikbaar voor pers).
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #213 Gepost op: 24 november 2013, 21:48:27
Citaat van: Red link=msg=1222704 date=1385320074
Wat echter wel kan, is dat iedere diender proces-verbaal opmaakt voor het betreden van de snelweg of het stoppen op de snelweg. Dat recht en die bevoegdheid hebben ze namelijk en in de wetgeving staat nergens dat er een uitzondering gemaakt dient te worden voor fotografen, zelfs niet als een fotograaf schermt met de grondwet of een Europees verdrag. Het staat de fotograaf uiteraard vrij om in bezwaar te gaan tegen de bon en daarbij deze gronden aan te dragen. Indien de rechter dan per casus van mening is dat de fotograaf er wel mag lopen dan is dat aan hem en zal de boete geseponeerd worden.
Helemaal mee eens. Het is m.i. ook geen recht of iets wat in de wet verankerd moet worden. Laat het gewoon maar per geval bekeken worden. Ik heb altijd zoiets van 'als iemand vindt dat ik me misdraag, geef me dan maar een boete of houd me aan'. Prima. Kan nog zijn dat ik je achteraf gelijk geef ook. Maar als ik vind dat het wel kon: verwacht dan ook tegengas van me 098uo

Er zijn nu eenmaal altijd situaties waar wetten en regels (die los van elkaar hun nut hebben) in bepaalde situaties botsen of in ieder geval niet handig zijn. Je kan nu eenmaal niet alles vooraf in een wet vangen. Dan is het uiteindelijk aan de rechter om daar een afweging in te maken.

Maar ik word wat narrig als mensen niet met betere argumenten komen als 'het is er onveilig' en 'alleen ik weet waarom'. Ja; ik zou er zelf ook geen kinderopvang beginnen. Maar verder ? Kom eens met concrete voorbeelden of onderzoeken (desnoods uit het buitenland) waaruit blijkt dat dat ene extra poppetje (die fotograaf) a) opeens een enorm gevaar voor de anderen is -wat mij betreft het meest interessante- en b) dat het daar werken een onacceptabel risico voor hemzelf is. Zoals gezegd: ik weet niet van collega muskieten die gewond zijn geraakt tijdens het beeld maken van incidenten op de snelweg. Of waar hun aanwezigheid gezorgd heeft voor een vervolg ongeval.

Anders gezegd: ik bestrijd niet dat een snelweg een gevaarlijke locatie is. Maar wat is de extra gevaarszetting van dat extra mannetje/vrouwtje ? Meer dan 'je wil er zo weinig mogelijk mensen hebben' ? Als iemand dat als argument aandraagt zeg ik dus 'je moet er minimaal 1 of 2 muskietjes hebben, want zo'n incident heeft gevolgen en het publiek moet geïnformeerd worden waarom ze uren vastgestaan hebben'. Ja; dat is mijn mening. Maar 'zo weinig mogelijk' is dus in mijn ogen 'met 1 of 2 muskietjes, want we hebben ook een functie in het geheel'.

Denk eens aan de maatschappelijke gevolgen van incidenten op de snelweg en de schade die ons dat allemaal als maatschappij berokkent. Dan is het logisch dat een muskiet daarover wil berichten.

En dat is vaak ook een belang wat een rechter zal meewegen. Dat iets in de WVW staat is absoluut een argument. Maar er zijn meer wetten en regels, al dan niet tegenstrijdig; al dan niet 'op hoger niveau'; dat is wat ik bedoel te zeggen. Als iemand de WVW als argument roept, roep ik dat dus als tegenargument.

Snelwegen zijn de levensaders van onze economie. Wat daar gebeurt mag (en moet) bekend kunnen worden. Of het nu een slapende vrachtwagenchauffeur is, of een politie achtervolging die in de vangrail eindigt waarbij toevallig passerende burgers gewond raken. Of idioten die stoeptegels van viaducten gooien. Paarden die loslopen omdat de boer zijn hek niet goed had dichtgedaan. Dronken Polen die zichzelf te pletter rijden. Gewonde inbrekers die onwel worden door bloedverlies, en in de vangrail eindigen. Verzin het maar. Dit zijn in ieder geval voorbeelden uit 'mijn' regio uit het verleden.

Overigens kreeg ik laatst bij een incident van een weginspecteur RWS de opmerking dat ik me beter aan de regels van IM hield dan de ruimschoots aanwezige politiemensen. Die hadden meerdere Tourans in de ruimte tussen het buffervoertuig en het incident geparkeerd en zaten daar nog rustig in te wachten ook (het incident duurde even, en het was guur weer). Hebben we ons nog samen over staan verwonderen.

Maar goed: ik wil zo'n discussie best aangaan met een rechter. En wat ik zeg: dat is in het verleden ook al een aantal keren gebeurd (als formele klacht bij de politie hetzij rechtszaken waarbij een bekeuring werd aangevochten) en in een aantal gevallen heeft de muskiet gelijk gekregen (en dus ook: in een aantal niet).

Maar het kan m.i. niet zo zijn dat de levensaders van onze economie een gebied zijn waar de pers nooit mag komen.

Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1222732 date=1385324230
Wat mij stoort is dat wij, de verkeerspolitie, gecertificeerd MOETEN zijn om op de auto(snel)wegen te mogen werken, evenals de WIS, brw, ambu en bergers. Wij krijgen herhalingscursussen om gecertificeerd te blijven. Iedere perskaartdragende foto/videograaf/verslaggever kan zo de auto(snel)weg op stappen onder het mom van ik het persvrijheid en dat is ergens geregeld in een of andere europese wetgeving, dus je mag me niet tegenhouden/werken.
Maar er zit wel een klein verschil: jullie als VP nemen beslissingen. Dan heb ik het over 'hoe wordt de afzetting en signalering geregeld'; welke verkeersstroom mag wel en welke mag niet door; waar liggen de sporen; hoe gaan we de milieuschade beperken ? Wij als muskiet observeren alleen en leggen vast.

Als ME-er moet je ook cursussen volgen en geoefend zijn. Desondanks hoef ik die cursus niet (ook) te doen om je als ME-er op de foto te zetten tijdens een demonstratie  >:D

Peen
Redacteur van


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #214 Gepost op: 24 november 2013, 22:26:29
Citaat van: peen van dienst link=msg=1222740 date=1385326107
Maar er zit wel een klein verschil: jullie als VP nemen beslissingen. Dan heb ik het over 'hoe wordt de afzetting en signalering geregeld'; welke verkeersstroom mag wel en welke mag niet door; waar liggen de sporen; hoe gaan we de milieuschade beperken ? Wij als muskiet observeren alleen en leggen vast.

Als ME-er moet je ook cursussen volgen en geoefend zijn. Desondanks hoef ik die cursus niet (ook) te doen om je als ME-er op de foto te zetten tijdens een demonstratie  >:D

Peen

Sorry Peen,

Even het veilig stellen van sporen en dergelijke buiten beschouwing gelaten. Puur voor het werken alleen op de snelweg, dus het aanwezig zijn op de auto(snel)weg MOETEN wij al een IM cursus hebben gevolgd. Eigen collega's die niet bij de VP horen worden in principe door de MK weggehaald van de auto(snel)weg. Speciale kleding die aan allerlei RWS eisen moet voldoen, protocollen vwb verlichting
Hier gaat het mij dus om. Jij (met alle respect overigens) mag "gewoon" de auto(snel)weg oplopen met je camera om de rest van NL te voorzien van een mooi foto.

Snap je nu mijn opmerking en waar ik heen wil.

Nogmaals ik gun jullie ook je foto/verslag en NL mag weten wat er is gebeurd in hun krampachtige landje.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #215 Gepost op: 24 november 2013, 22:32:29
Citaat van: Red link=msg=1222713 date=1385320536
Overigens heeft de nos wel gewoon beelden van het incident. (van afstand gefilmd)
http://nos.nl/artikel/578727-dode-automobilist-na-uren-ontdekt.html
Die hebben een uitkijktoren gevonden: http://goo.gl/maps/jxKic

Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1222701 date=1385319880
Lekker makkelijk om dat te zeggen... waarom zou het voor politieagenten en de bergers wel veilig zijn, en voor fotografen (die desnoods achter de vangrail staan) niet?
En dat is een heel goed punt. Zolangs hulpverleners redelijk massaal op de snelweg staan lijkt het gevaar wel mee te vallen. En ik verbaas me soms over de passieve houding waarbij niet op het verkeer wordt gelet. Terwijl ik het zelf wel veel doe ;-)

Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1222732 date=1385324230
Wat mij stoort is dat wij, de verkeerspolitie, gecertificeerd MOETEN zijn om op de auto(snel)wegen te mogen werken, evenals de WIS, brw, ambu en bergers. Wij krijgen herhalingscursussen om gecertificeerd te blijven. Iedere perskaartdragende foto/videograaf/verslaggever kan zo de auto(snel)weg op stappen onder het mom van ik het persvrijheid en dat is ergens geregeld in een of andere europese wetgeving, dus je mag me niet tegenhouden/werken.
Ik gun iedereen zijn fotootje en/of verslag hoor, maar het is in mijn ogen belachelijk.
Wij zijn aanwezig binnen de door hulpverleners gecreeerde ruimte. Wij hebben geen actieve rol in de afzetting en verkeersregeling. Maar ik heb al eerder gezegd dat ik geen tegenstander ben van een stukje opleiding.

Citaat van: Hunter link=msg=1222735 date=1385324851
Met alle respect, maar dan kunnen ze beter helemaal niet piepen.
Wel piepen aub. Het is en blijft nieuws, ook als de fotograaf er niet kan komen. En er zijn altijd andere opties. Kijk maar naar de afsluiting van de Velsertunnel afgelopen vrijdag. Ik ben echt niet in de file gaan staan, maar ik heb wel een beeld gemaakt wat de chaos laat zien:
http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/ijmond/article25838413.ece/Verkeersdrama-rondom-Velsen
Ik had ook liever een beeld van een beschadigde tunnel, maar dat zat er even niet in.....


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #216 Gepost op: 24 november 2013, 22:45:45
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1222748 date=1385328749
Wij zijn aanwezig binnen de door hulpverleners gecreeerde ruimte. Wij hebben geen actieve rol in de afzetting en verkeersregeling. Maar ik heb al eerder gezegd dat ik geen tegenstander ben van een stukje opleiding.

Ik mag idd hopen dat je binnen het gecreeërde gebied bent. ;) maar wat ik wil zeggen is dat ook politiecollega's die niet IM gecertificeerd zijn hier in principe worden weggestuurd. Echter jullie mogen daar wel staan zonder cursus. Sommige fotografen hoef ik niet in de gaten te houden die weten precies waar ze meebezig zijn, sommige lopen alleen maar in de weg en moet je continue in de gaten houden omdat je anders een nieuw incident heb.

Dat stukje opleiding zal moeilijk worden of je moet contact opnemen met RWS en vragen wat de mogelijkheden hiervoor zijn.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #217 Gepost op: 24 november 2013, 22:47:43
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1222748 date=1385328749
Maar ik heb al eerder gezegd dat ik geen tegenstander ben van een stukje opleiding.
Inclusief de daarbij voorgeschreven kleding aub. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #218 Gepost op: 24 november 2013, 22:53:05
Citaat van: Red link=msg=1222754 date=1385329663
Inclusief de daarbij voorgeschreven kleding aub. ;)

Voorbeeld?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #219 Gepost op: 24 november 2013, 22:55:46
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1222757 date=1385329985
Voorbeeld?

*kuch*

Een hesje met H-reflecterende banen, geel/oranje. Denk simpel. Komt voor dat ik wél in een hesje rondloop, en naast de WIS iedereen in een (politie)jas loopt. Dan uiteraard die blauwe, en bij voorkeur als de zon onder is.  :-X