Fotografen toelaten in werkgebied snelweg

Auteur Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg  (gelezen 111010 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #250 Gepost op: 13 april 2018, 12:21:25
Heb je inmiddels al een linkje naar Rechtspraak.nl? Ik ben erg benieuwd naar deze uitspraak omdat ik de afgelopen dagen ook tot twee keer toe bij incidenten op de autoweg N50 ben weggestuurd.

Afgelopen zaterdag parkeerde ik mijn auto in de berm bij een ongeval waarbij een auto over de kop geslagen was op de N50 bij Kampen. De auto stond netjes in de berm geparkeerd voorbij het incident, geheel volgens de geldende regels van IM. Kort na aankomst kwam er agent die mij verzocht de auto niet in de berm te parkeren 'in verband met de veiligheid'.


Screenshot dashcam voor aankomst zodat jullie een beeld hebben van de snelheid + 'gevaarsetting'.





Screenshot dashcam (cam voor + achter) hoe mijn auto geparkeerd stond in de berm, voorbij het laatste hulpverleningsvoertuig en nog wat voertuigen van getuigen die eerste hulp hadden verleend.

Vanmiddag bij wederom een ongeval op de N50 wederom weggestuurd, dit maal door een andere agent. Ook deze agent wilde geen voertuigen anders dan de betrokken voertuigen in de berm geparkeerd hebben en maande mij uit veiligheidsoverwegingen weg te hebben van de autoweg.

Ook hier stond ik weer voorbij het laatste hulpverleningsvoertuig. Toen ik aankwam stond er ±50 meter verderop nog een klein vrachtwagentje, die hoorde kennelijk ook nog bij het ongeval, die kwam op een gegeven moment nog een stukje naar achteren gereden over de rechterrijstrook onder begeleiding van een politieagent.

In dit geval stond mijn auto zelf nog verder in de berm.




Gelukkig zijn dit (vooralsnog) slechts twee incidenten in een hele lange reeks van incidenten zonder commentaar over de aanwezigheid op de auto(snel)weg. Desondanks blijkt maar weer dat je als pers overgeleverd bent aan de grillen van oom agent, want alhoewel 99 op de 100 agenten er geen punt van maakt dat je (mits in bezit van een politieperskaart en voldoet aan alle IM regels) bij een incident op de auto(snel)weg parkeert, gaven beide agenten van de hierboven genoemde incidenten aan dat zij dit keer besloten mij weg te sturen, maar ik de volgende keer met andere agenten wel geluk kon hebben als zij mij wel zouden toelaten. Met andere woorden: er is sprake van een willekeur, je moet maar geluk hebben of je je werk mag doen.

Ik heb naar aanleiding van deze twee incidenten op de autoweg bij Kampen vanmiddag voorlichting maar eens gebeld en ze enkele vragen voorgelegd. Uiteraard gaat het aardig wat uitzoekwerk opleveren en werd mij gevraagd om het op de mail te zetten, dat vind ik op zich wel prettig want dan is het antwoord straks ook zwart op wit. Ik ben benieuwd naar wat het antwoord gaat zijn, waarschijnlijk zal het ergens uitkomen op 'dat het in sommige gevallen gedoogd wordt' en dat 'een en ander ter beoordeling is van de politie ter plaatse'. In dat geval zal ik mij toch eens moeten laten bekeuren voor parkeren in de berm bij een incident op de auto(snel)weg. UITERAARD, laat het even duidelijk zijn, blijf ik mijn voertuig gewoon volgens de geldende IM regels parkeren bij incidenten, maar mocht de gelegenheid zich voordoen dat ik zonder andere hulpverleners of weggebruikers in gevaar te brengen een PV kan 'scoren', dan zou dat mooi zijn want dan kunnen we het voorleggen aan een rechter.

Want laten we eerlijk wezen, ik heb de afgelopen jaren bij vele honderden incidenten op de auto(snel)weg mijn werk gedaan en op een gegeven moment ga je natuurlijk wel uit dat zo'n eventueel gedoogbeleid door alle korpsen worden toegepast, maar daar is dus ook nog wel wat willekeur in per agent per korps per eenheid per... was het nou landelijke politie tegenwoordig? ;-)

Hier in ieder geval een overzichtje van alle incidenten waar ik de afgelopen jaren op de snelweg ben geweest, ik gok dat zo'n 95% daarvan benaderd is door over de snelweg te rijden en mijn auto voorbij het incident te parkeren.


(https://www.stefanverkerk.nl/kaart/)

Benieuwd hoe dit afloopt voor jou, begrijp best dat ze niet willen dat Jan en Alleman op het incident afkomt en her en der parkeert... maar in het kader van persfotografen die zich aan IM houden lijkt het me geen probleem om ze toe te laten. Nette heldere beelden van de dashcam trouwens, welke gebruik je?  ;)


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #251 Gepost op: 15 april 2018, 11:48:41
Onderin het beeld staat DOD RC500S.

https://www.youtube.com/watch?v=XjB__5Kk27g
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


EnzioArdesch

  • (Foto-)journalist in het Vechtdal
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
  • Eigenaar Ardesch Media
    • www.enzioardesch.nl
Reactie #252 Gepost op: 20 april 2018, 20:17:40
Ik heb naar aanleiding van deze twee incidenten op de autoweg bij Kampen vanmiddag voorlichting maar eens gebeld en ze enkele vragen voorgelegd. Uiteraard gaat het aardig wat uitzoekwerk opleveren en werd mij gevraagd om het op de mail te zetten, dat vind ik op zich wel prettig want dan is het antwoord straks ook zwart op wit. Ik ben benieuwd naar wat het antwoord gaat zijn, waarschijnlijk zal het ergens uitkomen op 'dat het in sommige gevallen gedoogd wordt' en dat 'een en ander ter beoordeling is van de politie ter plaatse'.

Heb je hier al een reactie op ontvangen?
PPK houder | Canon |  Al mijn uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel.


Rens Hulman

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
Reactie #253 Gepost op: 29 november 2018, 20:28:38
Heb je hier al een reactie op ontvangen?

Ik heb voorlichting Oost-Nederland hier een half jaar geleden (samen met Stefan) over gesproken. Zij gaven aan dat dit een landelijk 'probleem' is en dat meer regio's er mee worstelen. Conclusie was dat het officieel simpelweg niet mag, maar veel agenten het gedogen. Er werd toegezegd dat dit (landelijk) aangekaart zou worden. Afgelopen week heb ik om een update gevraagd, maar helaas was er nog geen concrete vooruitgang. Het is natuurlijk ook een lastige zaak, want juridisch zal er heel wat dichtgetimmerd moeten worden om dit legaal te maken. Toch denk ik dat het mogelijk moet zijn om een soort IM cursus + diploma aan de PPK te koppelen, desnoods vanuit Rijkswaterstaat als wegbeheerder. Want; als aannemer dien je ook een aantal cursussen te volgen voor je op de snelweg aan de slag mag. Zou die redenering ook niet op kunnen gaan voor PPK-houders?

Mijn persoonlijke ervaring (in de regio Deventer) is in ieder geval ook dat er in 99% van de gevallen geen probleem van wordt gemaakt, zowel door de politie als RWS. De weginspecteurs die ik tegen kom vinden naar mijn idee alles prima en lijken het soms zelfs mooi te vinden dat er een fotograaf bij is, zo lang je maar volgens IM richtlijnen parkeert, een hesje aan hebt en je veilig en normaal gedraagt. Vanuit de politie komt er wel eens een opmerking dat het 'eigenlijk niet mag', maar wordt het na een kort gesprekje of toelichting van de belangen van mijn kant altijd wel gedoogd.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #254 Gepost op: 1 december 2018, 12:46:43
advocaat van de duivel spelend.
dat zou betekenen dat ik als wegwerker (vakman verkeersmaatregelen) dus dan wel mag parkeren bij zo'n ongeval, ik heb immers de benodigde papieren om langs de Nederlandse wegen te mogen werken. Houden we alleen gevalletje PPK evt over bij mij.
Maar als de wegbeheerder aanwezig is en je een PPK hebt kan de politie je toch niet meer wegsturen van de locatie?
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #255 Gepost op: 11 december 2018, 22:43:08
Mooi artikel op de website van de NVJ:

https://www.nvj.nl/nieuws/geen-gedoe-meer-lint
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #256 Gepost op: 14 december 2018, 21:49:53
Noodkreet Stefan leidt tot matrixborden: ‘Gewoon heel gevaarlijke bocht’

https://www.destentor.nl/zwolle/noodkreet-stefan-leidt-tot-matrixborden-gewoon-heel-gevaarlijke-bocht~a2acc0b8/



peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #257 Gepost op: 11 maart 2019, 15:21:58
Heb je inmiddels al een linkje naar Rechtspraak.nl? Ik ben erg benieuwd naar deze uitspraak omdat ik de afgelopen dagen ook tot twee keer toe bij incidenten op de autoweg N50 ben weggestuurd.

Uitspraak geweest in de zaak van regio15 fotograaf.

Kort gezegd: bekeuring voor 'onnodig stilstaan op de snelweg'. Bezwaar aangetekend en voor de rechter gebracht. Argument: "de pers moet zijn werk kunnen doen, ook op de snelweg. Een PPK geeft toegang tot door de politie afgezette gebieden". Rechter is het daarmee eens, en "de bestreden beslissing dient dan ook te worden vernietigd".

OVJ gaat daar tegen in hoger beroep. Die procedure is inmiddels ook doorlopen en het hoger beroep is 'niet ontvankelijk' verklaard. De eerdere beslissing van de kantonrechter Den Haag is daarmee definitief geworden.

Kortom: we hebben nu een gerechtelijke uitspraak waaruit blijkt dat pers (mits met PPK) ook op de snelweg zijn werk moet kunnen doen. Uiteraard onder voorwaarden (veiligheid, artikel 5 en zo) maar het argument "het mag gewoon niet" geldt dus niet meer.

Voor de geïnteresseerden: 27 november 2017, Den Haag, registratienummer kanton 6403054 MB VERZ 17-3540. Stefan: ik mail je de uitspraak wel even.

Peen
Redacteur van


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #258 Gepost op: 12 maart 2019, 13:29:51
Uitspraak geweest in de zaak van regio15 fotograaf.

Kort gezegd: bekeuring voor 'onnodig stilstaan op de snelweg'. Bezwaar aangetekend en voor de rechter gebracht. Argument: "de pers moet zijn werk kunnen doen, ook op de snelweg. Een PPK geeft toegang tot door de politie afgezette gebieden". Rechter is het daarmee eens, en "de bestreden beslissing dient dan ook te worden vernietigd".

OVJ gaat daar tegen in hoger beroep. Die procedure is inmiddels ook doorlopen en het hoger beroep is 'niet ontvankelijk' verklaard. De eerdere beslissing van de kantonrechter Den Haag is daarmee definitief geworden.

Kortom: we hebben nu een gerechtelijke uitspraak waaruit blijkt dat pers (mits met PPK) ook op de snelweg zijn werk moet kunnen doen. Uiteraard onder voorwaarden (veiligheid, artikel 5 en zo) maar het argument "het mag gewoon niet" geldt dus niet meer.

Voor de geïnteresseerden: 27 november 2017, Den Haag, registratienummer kanton 6403054 MB VERZ 17-3540. Stefan: ik mail je de uitspraak wel even.

Peen
Dan hoop ik wel dat men erover nadenkt om dan de pers ook IM-proof te maken!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #259 Gepost op: 12 maart 2019, 17:15:45
En wat zou jij allemaal onder IM-proof verstaan?

Bij mij het volgende:
- Altijd voorbij het incident parkeren, indien dit veilig kan en ruimte latend voor eventuele hulpdiensten / berging
- Reflecterende kleding dragen dat voldoet aan de door RWS gestelde eisen (overdag hesje voldoende, in donker jas verplicht(?))
- Veiligheidsschoenen
- Helm indien er gewerkt wordt met een kraan/telekraan

Aanvullend:
- Politieperskaart ten alle tijde zichtbaar dragen
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon