Fotografen toelaten in werkgebied snelweg

Auteur Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg  (gelezen 111016 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #260 Gepost op: 12 maart 2019, 19:24:05
Ik ben heel benieuwd naar de volledige uitspraak, alvorens er allerlei conclusies worden getrokken.
Kan de uitspraak niet, geanonimiseerd, in zijn geheel hier geplaatst worden?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #261 Gepost op: 13 maart 2019, 15:40:01
Dan hoop ik wel dat men erover nadenkt om dan de pers ook IM-proof te maken!

Er is al enige jaren een beschikking van RWS waarin vermeld staat onder welke voorwaarden we mogen werken. En dat als we daaraan voldoen, we dus toegang krijgen.

Daar staat inderdaad o.a. vermeld wat we aan moeten hebben, hoe we de plaats incident moeten bereiken en waar we dan moeten parkeren etc. We werken al enige jaren zo (op de snelwegen rond Den Haag; en daar gaat soms best een beetje verkeersintensiteit overheen). We zijn bij honderden incidenten geweest, en het is al die tijd geen enkel probleem geweest.

Totdat een bureau agent van bureau Westland besloot 'dat het niet kon' en er een bekeuring voor uitschreef. Jullie begrijpen: daar zijn we achteraf blij mee, want dat leverde uiteindelijk deze jurisprudentie op.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #262 Gepost op: 13 maart 2019, 20:28:24
Ik ben heel benieuwd naar de volledige uitspraak, alvorens er allerlei conclusies worden getrokken.
Ik ook.

Er is al enige jaren een beschikking van RWS waarin vermeld staat onder welke voorwaarden we mogen werken. En dat als we daaraan voldoen, we dus toegang krijgen.
Maar waarom is dat niet bekend dan? Enige jaren geleden hebben we hier op het forum ook discussie gehad. Daarbij stelde ik dat een verkorte IM-cursus geen kwaad kon. Maar als deze beschikking er is dan kan dat uiteraard ook. Maar dan moet hij wel bij alle partijen bekend worden gemaakt.

Ik heb een keer opmerkingen gehad over mijn jas. Die mist de vertikale RWS-strepen. Die jas had ik al drie jaar aan voordat een weginspecteur het zag ;-) Sindsdien gaat er een hesje overheen.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #263 Gepost op: 14 maart 2019, 12:58:57
Er is al enige jaren een beschikking van RWS waarin vermeld staat onder welke voorwaarden we mogen werken. En dat als we daaraan voldoen, we dus toegang krijgen.

Daar staat inderdaad o.a. vermeld wat we aan moeten hebben, hoe we de plaats incident moeten bereiken en waar we dan moeten parkeren etc. We werken al enige jaren zo (op de snelwegen rond Den Haag; en daar gaat soms best een beetje verkeersintensiteit overheen). We zijn bij honderden incidenten geweest, en het is al die tijd geen enkel probleem geweest.

Totdat een bureau agent van bureau Westland besloot 'dat het niet kon' en er een bekeuring voor uitschreef. Jullie begrijpen: daar zijn we achteraf blij mee, want dat leverde uiteindelijk deze jurisprudentie op.

Peen
Daar twijfel ik niet aan, maar is elke fotograaf zo goed in zijn manier van werken als jullie. Volgens mij is er door deze uitspraak gezegd: "Jullie zijn een partij die zijn werk mag doen op de snelweg", volgens mij betekent dat je dat nu dan ook moet doen volgens de regeltjes die we er voor hebben. Kortom, als je als eerste t.p. komt dan ben je verantwoordelijk voor de beveiliging totdat een geschikter voertuig dat kan overnemen, eisen voertuig (signalering), goedgekeurde kleding etc.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #264 Gepost op: 14 maart 2019, 13:14:38
Daar twijfel ik niet aan, maar is elke fotograaf zo goed in zijn manier van werken als jullie. Volgens mij is er door deze uitspraak gezegd: "Jullie zijn een partij die zijn werk mag doen op de snelweg", volgens mij betekent dat je dat nu dan ook moet doen volgens de regeltjes die we er voor hebben. Kortom, als je als eerste t.p. komt dan ben je verantwoordelijk voor de beveiliging totdat een geschikter voertuig dat kan overnemen, eisen voertuig (signalering), goedgekeurde kleding etc.
Dus jij wilt dat een persfotograaf zijn auto in fend-off gaat zetten? Ik denk niet dat we van fotografen nu meteen weginspecteurs en/of politieagenten moeten maken. Wel mag verwacht worden dat we de veiligheid van de betrokkenen op de eerste plaats zetten, maar nog steeds met het persfotografenautootje voorbij het incident*). En zodra de beroepshulpverleners arriveren de zaak overdragen en terug naar de eigen fotografenrol.

*) Bij mij werkt dat vaak niet omdat ik meestal op een polderweg sta.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #265 Gepost op: 14 maart 2019, 16:09:29
Dus jij wilt dat een persfotograaf zijn auto in fend-off gaat zetten? Ik denk niet dat we van fotografen nu meteen weginspecteurs en/of politieagenten moeten maken. Wel mag verwacht worden dat we de veiligheid van de betrokkenen op de eerste plaats zetten, maar nog steeds met het persfotografenautootje voorbij het incident*). En zodra de beroepshulpverleners arriveren de zaak overdragen en terug naar de eigen fotografenrol.

*) Bij mij werkt dat vaak niet omdat ik meestal op een polderweg sta.
Tsja, volgens mij is voor een ieder, eerste veiligheid eerst. Een ANWB auto is ook IM opgeleid en heeft ook niet heel veel op zijn dak staan.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #266 Gepost op: 16 maart 2019, 13:05:26
Daar twijfel ik niet aan, maar is elke fotograaf zo goed in zijn manier van werken als jullie. Volgens mij is er door deze uitspraak gezegd: "Jullie zijn een partij die zijn werk mag doen op de snelweg", volgens mij betekent dat je dat nu dan ook moet doen volgens de regeltjes die we er voor hebben. Kortom, als je als eerste t.p. komt dan ben je verantwoordelijk voor de beveiliging totdat een geschikter voertuig dat kan overnemen, eisen voertuig (signalering), goedgekeurde kleding etc.
Tsja, volgens mij is voor een ieder, eerste veiligheid eerst. Een ANWB auto is ook IM opgeleid en heeft ook niet heel veel op zijn dak staan.

Whut? Heb je de uitspraak gelezen? In de uitspraak staat dat de 'journalist in het bezit is van een PPK, waarmee hij het recht heeft om door de politie afgesloten gebieden te betreden', niet alleen 'wij' als betrokken partij. Bovendien, als ik als burger langs een aanrijding rij ben ik ook niet verplicht om dit ongeval te beveiligen, als fotograaf zit ik niet in het IM-groepje met organisaties en bedrijven - als het kan zal ik wat betekenen, maar ik ga echt niet 'verplicht beveiligen' of daar verantwoordelijk voor zijn. Bovendien heeft een ANWB-auto (zo'n gele) opvallende striping en een zwaailichtbalk, en de mogelijkheid om rijstroken af te laten kruisen. Van voorgaande zin heb ik niets.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #267 Gepost op: 16 maart 2019, 14:25:31
Tsja, volgens mij is voor een ieder, eerste veiligheid eerst.
Dus dan zijn we het eens. Gewoon voorbij het incident parkeren. Net als elke hulpvaardige burger/huisarts/EHBO-er/AED-er/verpleegkundige/automonteur en noem maar op zou doen.

Een ANWB auto is ook IM opgeleid en heeft ook niet heel veel op zijn dak staan.
Een auto kan geen opleiding volgen ;-)
En de meeste hebben toch echt een volwaardige balk op het dak.

Daarnaast vind ik het toch wel bijzonder dat je valt over iets wat in minder dan 1% van de gevallen voor zal komen. De afgelopen 15 jaar heb ik het nog niet meegemaakt op de snelweg. Wel op de tweebaans provinciale weg. En dat was ver buiten mijn werkgebied en dus was ik gewoon hulpverlenend burger.



Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #268 Gepost op: 14 november 2019, 17:15:37
zijn er vanuit dit topic nog updates te vermelden?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #269 Gepost op: 18 november 2019, 16:53:49
De eerder al bekend gemaakte uitspraak over het parkeren van een voertuig op de vluchtstrook door een houder van een PPK staat inmiddels ook online:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI%3ANL%3ARBDHA%3A2017%3A16742
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon